Motorový vůz Stadler

Motorový vůz Stadler | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

Na české lokálky vyjedou poprvé švýcarské vlaky

  • 203
Cestující na regionálních tratích na Vysočině a v Libereckém kraji čeká velký skok v kvalitě cestování. České dráhy na místní tratě nasadí celkem 33 nových vlaků od švýcarské firmy Stadler. Stadler má vítězství prakticky jisté. Je totiž jediným, kdo se do soutěží přihlásil.

"Nikdo jiný nesplňoval se svými vozy technické podmínky na Jizerskohorské železnici," říká náměstek hejtmana Libereckého kraje pro dopravu Martin Sepp.

Účast a téměř jisté vítězství švýcarské firmy potvrdil i náměstek hejtmana Vysočiny Libor Joukl. Dráhy vítěze včetně ceny oznámí oficiálně nejspíše během týdne. Šéf drah Petr Žaluda potvrdil, že do soutěží se přihlásil jediný zájemce ze zahraničí.

Motorový vůz Stadler

Dráhy vypsaly soutěž v obou krajích odděleně. Dokumentaci si vyzvedlo celkem 11 firem, přihlásila se ale nakonec jediná. Vítězství Stadleru se čekalo: dráhy totiž požadovaly, aby 60 procent vozu bylo nízkopodlažní, což jiný výrobce neumí splnit.

Švýcarská společnost soutěž nekomentovala. "Vzhledem k tomu, že se jedná o běžící výběrová řízení, nemůže se naše společnost k nim zásadně vyjadřovat," řekl obchodní manažer Stadleru Rudolf Kvetán.

Pro Vysočinu to ideální vůz není, říká RegioJet

Stadler podal nabídku s vozy RegioShuttle, které vyrábí v německém Berlíně. "Pro tratě kolem Liberce je to skvělý vůz, pro Vysočinu bych volil spíše jiné vlaky," tvrdí Jiří Schmidt z Jančurovy společnosti RegioJet, která má také zájem v Česku provozovat železniční dopravu. Důvodem jeho pochyb je nasazení motorových vlaků na elektrifikované tratě na Vysočině.

Nové vlaky z velké části zaplatí evropské dotace, celkem by mělo jít až o 40 procent pořizovací ceny. Cena se pohybuje kolem dvou milionů eur (zhruba 50 milionů korun) za jeden vlak, cena pro České dráhy zatím nebyla zveřejněna. Dráhy cenu za 33 souprav odhadly na 1,8 miliardy korun.

Vlaky mají přitáhnout nové cestující. Vozy budou mít například klimatizaci či prostor pro přepravu kol a kočárků. Nové soupravy by se tak měly objevit na kolejích na přelomu let 2011 a 2012.

K nákupu nových vlaků se dráhy zavázaly poté, co loni v závěru roku narychlo uzavřely se všemi kraji dlouhodobé smlouvy, které ve většině regionů zabrání konkurenci na železnici, v některých případech až na deset let. Liberecký kraj získá 16 vozů, Vysočina 17.

Čtěte v pondělní MF DNES

Více o hospodaření a dalších plánech Českých drah naleznete v pondělním Byznys speciálu MF DNES.

.