V novém mýtu je zatím přihlášeno 122 tisíc aut, tedy ani ne třetina

  13:01aktualizováno  13:01
Do nového mýtného systému, který má být spuštěn od letošního prosince, bylo dosud přihlášeno 122 tisíc aut. Je to zhruba 27 procent z celkového počtu vozů, které bude potřeba registrovat. I přes zvýšení informační kampaně však stále pomalu postupuje registrace malých dopravců. Většinu z přihlášených tvoří velké firmy.

Nové mýtné se blíží. Ministr dopravy Kremlík si ověřil, že registrace do systému zabere pět minut | foto: iDNES.tv

Informoval o tom budoucí správce mýtného systému společnost CzechToll. Kvůli pomalým registracím se stát obává toho, že po spuštění mýta nastane na silnicích dopravní kolaps.

Dopravci otálí s registrací nového mýta. Zacpou přechody, varuje úřad

Firma společně s ministrem dopravy Vladimírem Kremlíkem (za ANO) upozornila na pomalé registrace už minulý týden v pondělí. Od té doby bylo zaregistrováno asi 40 000 vozidel, většina z nich ovšem z řad velkých firem. Malí dopravci, což jsou firmy s méně než deseti vozy, dosud zaregistrovali asi 13 000 aut, tedy necelých pět procent z celkového počtu této skupiny firem. 

Malí dopravci přitom v souhrnu tvoří až 85procentní většinu v současném mýtném systému. Z velkých dopravních firem se přihlásilo více než 71 procent dopravců. Kvůli pomalé registraci se ministerstvo obává, že po spuštění nového systému se budou na obchodních místech a silnicích tvořit fronty.

Firma CzechToll i ministerstvo proto nyní posílily informační kampaň, ve které informují firmy o povinnosti se registrovat do nového mýta. Ta by měla apelovat na tuzemské i zahraniční dopravce, nejvíce vozidel je totiž potřeba zaregistrovat z Polska, a to přes 94 tisíc. 

Pomalu postupují i registrace dopravců například z Rumunska, odkud je potřeba přihlásit asi ještě 28 000 aut, nebo Německa, odkud by podle odhadů mělo být ještě dalších 26 000 vozů. Z Česka CzechToll očekává registraci asi ještě 70 tisíc vozidel.

Kremlík v minulých dnech poslal dopis svým protějškům z okolních států. V něm je požádal o pomoc při informování tamních dopravců o povinnostech k novému mýtu. Dopis byl adresován do Polska, Německa, Rakouska, na Slovensko, do Maďarska, Litvy, Rumunska nebo Bulharska.

Registrace do nového systému začala 22. září. Přihlášení je možné prostřednictvím palivových karet, přes obchodní distribuční místa, dále na pobočkách Hospodářské komory nebo přes internet. Dopravci po zaevidování údajů o vozidle a firmě musí složit vratnou kauci za palubní jednotku v hodnotě 2468 korun.

Anabáze ministra Kremlíka s mýtem

Přípravu nového mýtného systému provázejí právní spory. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v září zatím nepravomocně zakázal plnění mýtné smlouvy, a to s ročním odkladem. Stát proti tomu podal rozklad. CzechToll i přes spory ujistil, že mýto bude spuštěno podle plánu.

Konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll zvítězilo v tendru na nový mýtný systém a jeho provozovatele loni. Uspělo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz. Proti průběhu tendru i platnosti mýtné smlouvy protestoval současný provozovatel Kapsch, který v soutěži neuspěl s původní nabídkou přes 13 miliard korun.

Za 13 let vybírání mýta v Česku zůstává rekordním loňský říjen s 1,03 miliardy korun. Od začátku fungování mýta v Česku stát vybral více než 107 miliard korun.

Nové mýtné se blíží. Ministr dopravy Kremlík si vyzkoušel regitraci:

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Granko slaví 40 let. Jak dnes vypadá holčička z obalu?

Před čtyřiceti lety přivedla maminka Veroniku Fojtů do ateliéru, kde vznikla fotka na obal krabice kakaa. Tehdy...

Multimilionářem přes noc. Šťastlivec vyhrál ve sportce čtvrt miliardy korun

Ve Sportce ve středečním losování padla druhá nejvyšší výhra v historii této hry. Sázející ze Středočeského kraje...

Příští recese zasáhne Evropu tvrději než finanční krize, varují analytici

Ekonomický pokles vyvolá v Evropě vlnu neschopnosti splácet dluhy, varuje ratingová agentura Moody’s. Situace bude...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boeing Max se vrátí, ale zaměstnanci ne. Posádky se bojí zpět na palubu

Letušky a stevardi letecké společnosti American Airlines nechtějí pracovat na palubě Boeingu 737 Max po jeho návratu...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Boeing Max se vrátí, ale zaměstnanci ne. Posádky se bojí zpět na palubu

Letušky a stevardi letecké společnosti American Airlines nechtějí pracovat na palubě Boeingu 737 Max po jeho návratu...

Dvourychlostní železnice v Česku. Regionální tratě dostanou méně peněz

Stále intenzivnější diskuse o omezování exhalací oxidu uhličitého umožňují tuzemské železnici získávat z evropských...

Evropská města se snaží regulovat elektrokoloběžky. Narážejí ale na potíže

Elektrické koloběžky jsou čím dál populárnější ve městech napříč celou Evropou. S frekvencí užívání ale stoupá i počet...

D1 je před Humpolcem průjezdná už obousměrně, omezení od 81. km skončilo

Ředitelství silnici a dálnic v sobotu odpoledne zprovoznilo modernizovaný úsek dálnice D1 před Humpolcem směrem na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz