Ministr Kremlík se zbavuje odpovědnosti za mýto. Práce převedl na silničáře

aktualizováno 
Ministr dopravy Vladimír Kremlík se snaží zbavit zodpovědnosti za další kroky v problematické kauze českého mýta. Dalšími pracemi v dva roky trvající soutěži, které hrozí, že se vrátí opět na začátek, totiž pověřil své podřízené z Ředitelství silnic a dálnic.

Ministr dopravy Vladimír Kremlík | foto:  Michal Růžička, MAFRA

„ŘSD zabezpečuje provozování systému výkonového zpoplatnění, případnou soutěž na provozovatele tohoto systému bude také zabezpečovat ŘSD,“ uvedl pro MF DNES mluvčí ministerstva František Jemelka. Ministr se tím sice nezbavil povinnosti prezentovat kabinetu Andreje Babiše postup v zamotané kauze, kvůli níž Česku hrozí placení miliardových odškodnění, ale jednu výhodu toto řešení přece jen přináší. Na smlouvách a dalších dokumentech nebude figurovat jeho jméno. Podepsán pod nimi bude nově jmenovaný šéf státních silničářů Radek Mátl.

Podobné dohadování, čí jméno se objeví na problematickém prodloužení správy mýtného systému se společností Kapsch, se už odehrálo před třemi roky. Tehdy ministerstvo dopravy dohánělo skluz v přípravě soutěže a zároveň potřebovalo od Kapsche dostat souhlas s tím, že od něj získá detailní informace o fungování systému. Ty totiž resort nutně potřeboval, aby vůbec mohl regulérní soutěž na další správu dálničního poplatku vyhlásit. 

Úřad správně tušil, že dodatek ke smlouvě, na jehož základě si Kapsch přišel na dalších pět miliard korun z veřejných rozpočtů bez regulérního výběrového řízení, nezůstane bez trestu. Postup ministerstva tehdy jako protiprávní označil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a za porušení českého soutěžního zákona resortu vyměřil milionovou pokutu.

Kromě antimonopolního úřadu se však miliardovým dodatkem zabývala i Evropská komise. Ta do letošního ledna zkoumala, zda kromě českého práva neporušil resort rovněž právo EU. Na zastavení šetření přitom měla vliv skutečnost, že české ministerstvo svoji chybu napravilo a provozovatele pro další desetileté období vybíralo v transparentní veřejné soutěži. 

Po necelém roce je ale situace úplně jiná a ministerstvo vážně hovoří o potřebě dalšího nestandardního rozdělování miliard bez soutěže. Šance, že by se takový postup vešel do zákonných regulí, je ještě nižší než v předchozím případě. Výsledek tendru, na jehož základě začne za necelý měsíc vybírat poplatky od kamionů a autobusů společnost SkyToll, je totiž podle zatím nepravomocného rozhodnutí antimonopolního úřadu neplatný.

Pokud rozhodnutí potvrdí i předseda úřadu, musí ministerstvo během dvanácti měsíců vyhlásit nové řízení a najít v něm nového mýtného správce. A to se podle ministra Kremlíka nedá stihnout.

Tři cesty a řada problémů

Kromě teoretické šance na přípravu a vyhodnocení soutěže během zhruba roční doby se Ředitelství silnic a dálnic z pověření ministra zabývá dvěma dalšími cestami. První z nich je výše uvedené vyjednávání o správě satelitního mýta s vybraným okruhem uchazečů, druhou variantou je pak možnost, že stát systém vytvořený SkyTollem převezme a bude spravovat sám.

I takové řešení je však spíše teoretické. Jednak na přípravu státních úředníků na novou roli není dost času a jednak tuto variantu neumožňuje smlouva s CzechTollem.

Pokud tedy soudy a antimonopolní úřad loni uzavřenou soutěž na správu mýta zruší, ministerstvo bude muset na nezbytně dlouhou dobu najít nového správce bez soutěže. Může sice oslovit více dodavatelů, ale pokud bude vybírat správce již fungující satelitní technologie, bude mít jeho tvůrce, konsorcium CzechToll a SkyToll, před ostatními obří výhodu, a tedy největší šanci zakázku získat.

Tradiční argument pro vynechání otevřené soutěže v podobě nedostatku času přitom nejspíš nelze použít. Časovou tísní totiž lze argumentovat pouze v případě, že si ji úřad nezpůsobil sám, což ministerstvo stěží obhájí.

  • Nejčtenější
Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Příští recese zasáhne Evropu tvrději než finanční krize, varují analytici

Ekonomický pokles vyvolá v Evropě vlnu neschopnosti splácet dluhy, varuje ratingová agentura Moody’s. Situace bude...

Boeing Max se vrátí, ale zaměstnanci ne. Posádky se bojí zpět na palubu

Letušky a stevardi letecké společnosti American Airlines nechtějí pracovat na palubě Boeingu 737 Max po jeho návratu...

Byznys třída v letadlech by měla být zakázána, říká šéf Wizz Airu

Šéf nízkonákladové letecké společnosti Wizz Air Jozsef Varadi prohlásil, že byznys třída by měla být v letadlech...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Legendární reklama na Kofolu se poprvé výrazně mění. Letos má nový konec

Reklama na Kofolu se „zlatým“ prasátkem dostala v letošním provedení nový konec. Pointa se tak od setkání s živým...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Kamiony vpravo. Na D1 na Vysočině nebudou od prosince smět předjíždět

Kamiony nebudou smět za špatného počasí od 1. prosince na dvou úsecích dálnice D1 na Vysočině dočasně předjíždět....

Stavba silnic je pomalá a nestavějí se ty nejdůležitější, kritizuje NKÚ

Příprava staveb silnic první třídy trvá v Česku průměrně dvanáct let. V pondělí zveřejněné zprávě to konstatuje...

Boeing kvůli smrtelné nehodě upraví kryty motorů u sedmi tisíc letadel

Události kolem Boeingu jsou opět v pohybu. Americký úřad, který vyšetřuje letecké havárie, doporučil výrobci, aby...

D1 je před Humpolcem průjezdná už obousměrně, omezení od 81. km skončilo

Ředitelství silnici a dálnic v sobotu odpoledne zprovoznilo modernizovaný úsek dálnice D1 před Humpolcem směrem na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz