Každý den dopis. Kapsch blokuje uzavření smlouvy na mýto s konkurencí

  6:00aktualizováno  6:00
Klima na vládě ohledně mýtného tendru znepokojuje správce mýta Kapsch. V obavách, že i přes zásah antimonopolního úřadu miliardová zakázka spadne do náruče konkurenci, zavalil Kapsch ministerstvo dopisy. Přicházejí každý den, i o víkendu. A bez jejich vypořádání smlouvu nelze uzavřít.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  František Vlček, MAFRA

Jen necelý měsíc trvala v české centrále Kapsche na pražské Florenci radost z toho, že výběr mýta nejspíš opět spadne do jeho náruče. Tendr na správu systému po roce 2019 byl Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušen a pro odbornou veřejnost to nebylo překvapením. 

Nicméně nepravomocné zrušení soutěže způsobilo otřes v nejvyšších patrech ministerstva dopravy. Ministr Dan Ťok se postavil za vítěze zakázky, sdružení společností CzechToll a SkyToll, a dožaduje se, aby antimonopolní úřad dovolil dokončit soutěž. A co víc, postoj ministra podpořil designovaný premiér Andrej Babiš.

Společně uvádějí, že argumenty pro zrušení soutěže nepředstavují závažná pochybení a že její dokončení bude pro daňové poplatníky znamenat během deseti let třináctimiliardovou úsporu na provozu mýta.

Rozplývá se tak naděje odpůrců současného tendru, kteří požadovali soutěž na mýto nahradit novým, mírně pozměněným výběrovým řízením, ze kterého by vypadl požadavek na zpoplatnění dalších 900 kilometrů silnic.

Jeden dopis denně

Kapsch se nyní brání všemi dostupnými způsoby. Od začátku měsíce se v podatelně ministerstva hromadí stížnosti, kterými chce rakouská firma zabránit úřadu, aby prozatímně uzavřel smlouvu s konkurenčním sdružením. Jde prakticky o stejný postup, který před dvěma lety zvolil slovenský SkyToll, když chtěl zablokovat prodloužení smlouvy s Kapschem do konce roku 2019.

Kapsch posílá na ministerstvo každý den jednu stížnost a fakticky se na nich mění pouze datum. Ministerstvo tak nemůže uzavřít smlouvu s vítězným konsorciem, protože musí všechny stížnosti nejdříve vypořádat. Kapsch navíc k zahlcování úřadu přistupuje důkladněji než jeho slovenský konkurent a stížnosti posílá i o víkendu. Má totiž zkušenost, že v roce 2016 ministerstvo využilo dvoudenní mezery a prodloužení kontraktu se stávajícím dodavatelem za zhruba pět miliard korun uzavřelo během víkendu.

Co se dělo okolo mýta

  • srpen 2016: Ministerstvo prodloužilo Kapschi bez soutěže smlouvu o tři roky. 
  • červen 2017: Vyhlášeno výběrové řízení na nového provozovatele. Přihlásili se Kapsch, CzechTol a Skytoll, T-Systems a National Toll Payment Services. 
  • 11. duben 2018: Vyhrálo sdružení CzechTollu a Skytollu. 
  • 9. květen: ÚOHS soutěž zrušil. 
  • 23. květen: Ministerstvo dopravy proti zrušení podalo rozklad.

Tehdy ministerstvo dopravy uvádělo, že jedná v časovém presu a nemá jinou možnost než prodloužit firmě Kapsch smlouvu bez soutěže. Podle Kapsche tento argument nyní obstát nemůže. „Podle právníků by takové řešení bylo protizákonné a každý soudný občan republiky by pak na ministerstvo dopravy musel podat trestní oznámení,“ uvedl mluvčí David Šimoník. 

Ministerstvo i konkurenční sdružení popírají, že by mezi nimi kvůli uzavření smlouvy na dobu nezbytně nutnou došlo k jednání. Úřad připravuje návrhy alternativních řešení, ale touto cestou nyní jít nechce.

Vyhlídky Kapsche na prodloužení tendru přesto momentálně nejsou nejrůžovější. A to právě kvůli tomu, že se změnilo politické pozadí celé soutěže, které dosud dokončení tendru příliš nepřálo. 

Když ministr Ťok na jednání vlády v dubnu nečekaně oznámil zbytku kabinetu, že vybral vítěze, učinil tak bez předchozí konzultace a premiér Andrej Babiš to přijal jako Ťokovo rozhodnutí. Nyní naopak Ťoka v mýtném tendru přímo podržel a na společné tiskové konferenci uvedl, že předsedovi ÚOHS Petru Rafajovi poslali dopis, ve kterém jej vyzývají, aby rozhodnutí úřadu přehodnotil.

Správa mýtného systému po roce 2019 může výrazně zlevnit:

Nejčtenější

Kůrovcový byznys: vydělat na něm může každý, stačí mít aspoň 50 tisíc

Kůrovcová kalamita, vichřice, Šternbersko, Bruntálsko, Lesy ČR, Lesy města...

Kůrovcová kalamita je neštěstí pro životní prostředí a vlastníky lesů, ale také vidina peněz pro firmy, které ji...

Za Česko zelenější. Vláda připravuje zdanění uhlí a plynu

Ústecké komíny (ilustrační snímek).

Uhlíková daň se blíží, bude se týkat topení uhlím a zemním plynem. V září má vláda dostat na stůl návrh, jak snížit...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Naše platební karta nesmí do peněženky, varuje Apple. Hrozí poškození

V rámci Apple Card můžete mít i platinovou kreditní kartu.

Společnost Apple uvedla tento týden na trh v USA vlastní platební kartu. Zároveň zveřejnila návod, jak o ni pečovat,...

Balík do ruky nedošel? U České pošty narazíte, reklamovat může jen e-shop

ilustrační snímek

Zákazník si v obchodě objedná doručení zboží domů a zaplatí poštovné a balné. Jenže v situaci, kdy mu „balík do ruky“...

Další z rubriky

Delší než Eiffelova věž. V Evropě přistála největší nákladní loď na světě

MSC Gülsün

V německém Bremerhavenu přistála v pondělí největší kontejnerová loď na světě a dokončila tak svou první cestu z Číny...

Pokuty za obstrukce staveb nebudou, Kremlík stahuje návrh svého předchůdce

Stavba dálnice. Ilustrační foto

Opatření proti zdržování staveb ze strany ekologických a dalších aktivistů vypadne z připravované novely zákona, která...

Leo Express je po šesti letech poprvé v zisku. Vydělal 2,5 milionu

leo Express má ve flotile pět jednotek Stadler Flirt

Leo Expres je po šesti letech mnohamilionových ztrát poprvé v zisku. Společnosti založené Leošem Novotným mladším...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz