Úterý 28. ledna 2020, svátek má Otýlie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 28. ledna 2020 Otýlie

V novém mýtu stále chybí čtvrtina očekávaných vozidel, kolony však nehrozí

  17:00aktualizováno  17:00
Do nového mýtného systému je přihlášeno 344 tisíc vozidel, tedy tři čtvrtiny očekávaného počtu. Dalších přibližně 114 tisíc budou dopravci registrovat postupně v příštích týdnech a měsících, velké kolony by tak už nastat neměly. V pondělí o tom informoval správce mýta, společnost CzechToll.

Ministr dopravy Vladimír Kremlík (vpravo) a generální ředitel společnosti CzechToll Matej Okáli na tiskové konferenci k novému mýtu (21. října 2019) | foto: Profimedia.cz

Za prvních osm dní fungování satelitního systému bylo vybráno přes 237 milionů korun.

Fotogalerie

Porovnání výběru v novém mýtném systému oproti starému je složité. Za první kompletní týden, tedy od pondělí 2. prosince do neděle 8. prosince, bylo na mýtném vybráno kolem 231 milionů korun. Ve srovnání s prvním prosincovým týdnem roku 2018 tak bylo na mýtném vybráno zhruba o pět milionů korun méně. Naopak ve srovnání s posledním listopadovým týdnem, kdy také ještě fungoval starý mikrovlnný systém, je to o přibližně dva miliony korun více.

Postupně se mezi dopravci také zvyšuje počet vydaných palubních jednotek. Během minulého týdne jich CzechToll vydal přes 32 tisíc. V současnosti je tak řidiči mají instalované v 247 tisících vozidel.

Kolony vznikaly pouze na dvou hraničních přechodech

Systém podle provozovatele funguje bez problémů a závad. Po spuštění nakonec nenastaly ani očekávané několikakilometrové kolony. Během celého minulého týdne se nárazově tvořily fronty do dvou kilometrů na dvou místech, a to u hraničních přechodu Lanžhot na dálnic D2 a na 78. kilometru dálnice D8 ve směru na Ústí nad Labem a Prahu. 

Původně přitom panovaly obavy, že po spuštění nového systému budou na některých místech kolony až ke 12 kilometrům. CzechToll ovšem i nadále ponechá u hranic dvojnásobnou kapacitu registračních míst pro případ nárazových kolon.

Nové mýto funguje prostřednictvím satelitní technologie. Provozuje jej konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll, které zvítězilo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz systému v tendru na nový mýtný systém a jeho provozovatele loni. Systém nahradil dosavadní mikrovlnnou technologii firmy Kapsch. Neúspěšný Kapsch proti průběhu tendru protestoval a okolnosti mýtné smlouvy stále řeší antimonopolní úřad i soudy.

Mýto v Česku funguje od roku 2007 a stát na něm od té doby vybral kolem 108 miliard korun.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Organizátoři hackathonu spustili informační systém k dálničním známkám

Organizátoři hackathonu spustili informační systém k dálničním známkám. V příštích týdnech ho chtějí zdarma předat...

Hackathon pokračuje, systém k dálničním známkám je ze tří čtvrtin hotový

Práce na novém IT systému k elektronickým dálničním známkám, který vytváří na veřejném hackathonu šedesát programátorů,...

Amerika hrozí Česku obchodní válkou kvůli chystané digitální dani

Spojené státy hrozí České republice odvetou v případě, že Česko prosadí chystanou digitální daň. Ta by postihovala mimo...

Zboží z IKEA bude letos možné vyzvednout nově v sedmi dalších městech

Nábytkářský řetězec IKEA v Česku letos otevře výdejní místa v sedmi dalších městech. Zákazníkům budou dostupná v Hradci...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Češi trpí syndromem nezdravých budov, typickým příkladem je open space

Až tři čtvrtiny veřejných staveb v Česku způsobují lidem takzvaný syndrom nezdravých budov. Problém souvisí s kvalitou...

Premium

Velký test palubních kamer: některé umí i ochránit před nehodou

Porovnali jsme šestnáct oblíbených autokamer podle kvality záznamu, parametrů a funkcí, které nabízí. Cenové rozpětí...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

  • Další z rubriky

Čtyři strojvedoucí jsou Bulhaři. Zkoušku z češtiny mají, říká šéf Arrivy

Zpožděné odjezdy vlaků, rušení spojů, zdrcující kritika cestujících. Dopravce na železnici Arriva, který si od prosince...

Hackathon právě začal. Dobrovolníci programují e-shop na dálniční známky

Šest desítek dobrovolníků se v pátek večer pustilo do vývoje online nástroje pro prodej dálničních známek. Během...

Problémy i úspěchy padlého ministra. Viditelně zazářil jen s taxislužbami

Vladimír Kremlík měl do resortu dopravy přinést tvrdý manažerský styl řízení. Začal zostra výměnou několika klíčových...

Velká chvíle pro Boeing přišla. Představuje širokotrupé letadlo 777X

Americký výrobce letadel Boeing vyšle v pátek v 19 hodin poprvé do vzduchu svůj nový širokotrupý letoun s označením...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz