Pondělí 28. listopadu 2022, svátek má René
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 28. listopadu 2022 René

Mýto v Litvě budou nově vybírat Češi, získali kontrakt na čtyři roky

Český provozovatel mýta, ve kterém jsou sdruženy společnosti CzechToll a SkyToll, uspěl v Litvě. Hodnota čtyřletého kontraktu v této pobaltské zemi činí deset milionů eur.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Tomáš KristMAFRA

Český provozovatel má nakročeno i do dalšího období na sousedním Slovensku. Tam se ale podobně jako před několika roky v Česku soutěž na výběrčího dálničních poplatků zadrhla v tahanicích u antimonopolního úřadu.

„Byli jsme vyhlášeni za nejlepší nabídku na Slovensku. Nyní ale probíhají odvolací řízení,“ řekl MF DNES Robert Ševela, investiční ředitel skupiny PPF, kam zmiňované firmy zabývající se výběrem mýta spadají. Ani na Slovensku přitom příliš mnoho času na bezproblémový přechod není. Už na začátku příštího roku by měl fungovat zcela nový systém, byť nejspíš alespoň u jedné části se stejným provozovatelem jako doposud.

SkyToll vybírá mýtné na Slovensku od roku 2010. Na rozdíl od nynější podoby systému, kdy je pro slovenského správce dálnic Národní dálniční společnost generálním dodavatelem, má být nový výběr mýta rozdělen mezi více poskytovatelů různých služeb a firma má zájem o dodávku softwaru i hardwaru a jejich pětiletou podporu.

Právě cestou oddělení dodavatelů technologií od poskytovatelů služeb a případně ještě od státem provozovaného dohledu a propojení všech částí se vydává stále více států.

Pomoci má mýtný poradce

Česko si podobný systém vyzkoušelo u automobilových elektronických vinět, kdy systém složený ze subdodávek kamerových systémů, softwaru a služeb pro řidiče spravuje státní podnik Cendis. Nyní se proto rozhlíží po možnosti, že by se i poplatky od kamionů rozdrobily mezi více poskytovatelů a případně se tím i ušetřilo na jeho provozu.

Odpověď na otázku, zda se riziko spojené s vyhlašováním většího počtu výběrových řízení místo soutěže jediné vyplatí, by měl státu zodpovědět mýtný poradce, kterého už stát začal vybírat.

„Do výběrového řízení se přihlásili čtyři uchazeči. Hodnocení probíhá metodou Best value approach a z tohoto důvodu nejsou jména účastníků zadávacího řízení v tuto chvíli známa ani členům výběrové komise zadavatele,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Na rozdíl od soutěží na výstavbu silnic a další dopravní infrastruktury, kde je nízká cena hlavním kritériem, se totiž úřad poměrně netradičně rozhodl v případě služeb mýtného poradce význam ceny poněkud upozadit a vybírat podle kvalitativních kritérií. Hodnota smlouvy tak bude mít jen 30 procent. Většinu bodů bude rozdělovat panel expertů z ministerstva dopravy a Státního fondu dopravní infrastruktury na základě anonymního posouzení odborné úrovně nabídek nebo pohovorů s klíčovými experty jednotlivých uchazečů.

Přestože má Česko zajištěného mýtného výběrčího ještě na sedm let, už nyní je vzhledem k závazným termínům a rychlosti státní správy nejvyšší čas začít řešit, jakým způsobem se bude mýto vybírat poté, co smlouva s CzechTollem skončí.

Zejména pokud by se Česko rozhodlo pro cestu omezení účasti soukromých dodavatelů a větší participaci státních firem podle rakouského vzoru, bylo by nutné měnit legislativu a připravovat řadu oddělených soutěží. Poslední tendr, ve kterém stát vybíral jediného partnera, sice trval jen něco přes rok, výrazně déle ale trvalo jednání u antimonopolního úřadu a následně u soudu, zda byla soutěž vypsána nediskriminačně a zda ji stát s vítězem uzavřel legálně.

Celkem se v Česku mýtné od kamionů a autobusů vybírá na více než 2 800 kilometrech dálnic a silnic první třídy. Poslední rozšíření zpoplatněné sítě se uskutečnilo letos v červenci, kdy stát zpoplatnil 374 kilometrů silnic první třídy. Ty ale zatím minimálně podle dat z prázdninového července příliš velký přínos pro státní kasu neměly. Na celkovém výběru mýta ve výši 1,65 miliardy se podílely 17 miliony. Stále totiž platí, že na devíti z deseti vybraných korun na mýtném se podílí s mnohem hustějším kamionovým provozem dálnice.

ZANIKLÉ TRATĚ: Freiberská dráha vozila přes Moldavu uhlí do Saska

  • Nejčtenější

Česku, Maďarsku i Rumunsku hrozí měnová krize, varuje Nomura

České republice, Maďarsku a Rumunsku hrozí v příštím roce měnová krize, a to kvůli rostoucím rozpočtovým a vnějším...

Kontejnerová přeprava v krizi. Padá spotřebitelská poptávka a není co vozit

Globální kontejnerová doprava čelí po několikaměsíční pandemii nemoci covid-19 dalším problémům. Ty jsou ale zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Krize bude delší než jednu sezonu. Může nastartovat změnu, říká sociolog Prokop

Premium Česko drtí inflace a stále víc Čechů se kvůli zdražování uskrovňuje. Sociolog Daniel Prokop v rozhovoru pro MF DNES...

Skleník musí být pro rostliny jako nebe, říká český rajčatový král

Ředitel projektu Naše rajče Lukáš Rázl se pyšní tím, že jako jediný v zemi bude přes zimu pěstovat rajčata ve stejném...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vězení jako nebe. Holmesovou čeká za miliardové podvody zajímavá věznice

Premium Na Elisabeth Holmesovou, kterou soud za podvody ve zdravotnickém startupu Theranos poslal na jedenáct let za mříže,...

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Premium Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Jím jednou denně a často mi stačí spát jen čtyři hodiny, říká kardiolog Neužil

Premium Mluví rychle, a i když sedí, máte pocit, že je v neustálém pohybu. Jinak by nejspíš nemohl stihnout to, co dělá. Petr...

Poté, co se vyrojil Řezník, jsme v podstatě mainstream, říkají Morčata na útěku

Premium Místo ženy se v hitu od Mandrage hledá děda a ve známé písni Richarda Müllera o tom, že kvůli poruše výtahu musí jít...

Jeden pilot stačí, navrhují aerolinky v rámci úspor. Obavy jsou namístě

Premium Zatím je to pouze návrh, ale kdyby se naplnil, změnil by zásadně pohled na leteckou dopravu, jak ji známe dnes. Některé...

Odbory v Rakousku plánují stávku. Railjety mohou končit v Břeclavi

Železniční dopravu v Rakousku zřejmě v pondělí ochromí stávka. Rakouské dráhy ÖBB už vyzvaly cestující, aby cesty...

Správa železnic řeší problém. Ústí chce rychlovlaky, ale nákladní vlaky ne

Projektový tým Správy železnic připravující první úseky tuzemských vysokorychlostních tratí řeší problém. Ústí nad...

Vláda chystá plán dopravní výstavby, v hlavní roli je železnice

Česká dálniční síť bude dokončena do deseti let, slibuje ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v souvislosti s desetiletým...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Přemýšlím o sebevraždě, říká Obermaierová kvůli plynu a drahým energiím

Herečka Jaroslava Obermaierová (76) prozradila, že má strach z drahých energií a nedostatku plynu. Kvůli tomu dokonce...

Vsadil na neobvyklý nápad, už má 35 zaměstnanců a rostou i do světa

Lukáš Legát začal podnikat před devíti lety. Z původně garážové firmy je dnes společnost s pětatřiceti zaměstnanci,...

Raketa byla Ukrajince, nebo Rusa? rýmuje Nohavica na kanálu Bobošíkové

Problematiku rakety dopadlé na polské území zpracoval ve své nové písni Jaromír Nohavica. „Ta raketa byla Ukrajince,...

Metro v plamenech. Londýnská tragédie odhalila nový fyzikální jev

Metro patří k nejbezpečnějším dopravním prostředkům na světě. Přesto ani jemu se nevyhnou nehody s desítkami mrtvých....

Jím jednou denně a často mi stačí spát jen čtyři hodiny, říká kardiolog Neužil

Premium Mluví rychle, a i když sedí, máte pocit, že je v neustálém pohybu. Jinak by nejspíš nemohl stihnout to, co dělá. Petr...