O vyhlášení moratoria jako první informoval portál zdopravy.cz s odvoláním na dokumenty, zveřejněné v insolvenčním rejstříku.
V návrhu Smartwings stojí, že pokles tržeb, způsobený pandemií COVID-19 nekoreloval s poklesem fixních nákladů, zejména spojených s provozováním letadel a i po uvolnění některých restrikcí poptávka po leteckých službách není na úrovni, která by dopravci zajistila plynulé a dostatečné cash flow pro jeho podnikání.
V rámci moratoria hodlá společnost mimo jiné požádat o úvěr pomocí programu COVID Plus. „Mimořádné moratorium navrhovateli dále umožní zajistit plánované lety podle letových řádů a obnovit další linky v závislosti na vývoji epidemiologické situace v jednotlivých zemích a cestovních omezeních a současně pokračovat v jednání o zajištění financování s pomocí vládního programu COVID Plus,“ stojí v návrhu.
Dopravce podal návrh včera, soud jeho žádosti vyhověl dnes. Insolvenční soud může ze zákona moratorium prodloužit o další tři měsíce. „Závazky bezprostředně související se zachováním provozu podniku vzniklé po vyhlášení mimořádného moratoria je dlužník po dobu jeho trvání oprávněn hradit přednostně před dříve splatnými závazky,“ stojí v usnesení. Po dobu trvání mimořádného moratoria není možné vydat rozhodnutí o úpadku.
Smartwings a ČSA žádají o dluhové moratorium. Lety nerušíme, ujišťují |
Smartwings má 1417 zaměstnanců a v posledním účetním roce hospodařil s obratem přes 21 miliard korun. České aerolinie podaly návrh samostatně a podle dokumentu hospodařily s obratem 9,2 miliardy korun a měly 586 zaměstnanců. Žádné další detaily o hospodaření obou firem v dokumentech nejsou.
Hospodářské noviny ve středu informovaly, že ze Smartwings chce odejít čínský akcionář CITIC, který drží 49,9 procenta a dopravce se spoléhal, že bude oporou při dalším financování společnosti.
„Konkurz si nepřejí, ochota nalít tam další peníze je však hodně malá. Teď se vyjednává o prodeji jejich podílu,“ uvedl zdroj obeznámený s průběhem jednání pro Hospodářské noviny.