Pondělí 6. dubna 2020, svátek má Vendula
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 6. dubna 2020 Vendula

Diskuse k článku

Monopol ČD pokračuje, nejlukrativnější trasy jim zůstanou i po roce 2019

České dráhy mohou do roku 2019 přijít jen o zlomek rychlíků, které si u nich objednává Ministerstvo dopravy. Otevírání trhu konkurenci totiž bude pomalejší, než stát původně předpokládal. První tendr by přesto měl stát vyhlásit už letos na podzim.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M66i29r65o22s59l42a27v 35Z19i52k73m85u28n61d 7839913194433

Základní podmínkou by mělo být zanesení kapacity dálkového vlaku do mezistátního rezervačního systému ... další pak akceptace jízdenek vydaných kdekoli na světě pro danou trasu, včetně síťových jízdenek InterRail ... podobně jako ve Švýcarsku nebo Německu, kde na dopravním trhu působí desítky regionálních dopravců, ale hraje se podle not "národního dopravce" DB - ke spokojenosti cestujících ... výjimkou je několik vlaků "jiného dopravce" mezi Köln Hbf a Hamburh Hbf.

+1/0
24.8.2014 15:23

A30l67a11n 10Ř23e33p94k52a 4445376

To by se soukromníkům líbilo, zobat rozinky, ale nějaké malé lokálky už nechtějí :-P

+2/−2
6.8.2014 16:22

V56a28c33l92a19v 77H23a62j63e79k 3566599699

Nejsem si jistý, že je to tak ja píšete. Je to otázkou jednání a dohody. Ta musí být mezi MD, krajem a ČD a je v podstatě o dohodnutí a nastvaení pravidel, za jakých se bude kraj podílet na profinancování prokazatelní ztráty u rychlíků. Tek  nejsípše to bude tak, že se nepodařilo na jednáních dojít ke shodě. Nebo vy víte, že to ministertvo nechtělo??

+2/0
1.8.2014 8:39

R22a66d93e64k 86J17a14n56a36t17a 9925806634522

Myslím, že článek zcela zbytečně naznačuje, že tempo soutěžení je pomalé. To není pravda. Pokud je předpokládáná délka smluv 15 let, tak by tuto dobu také mělo trvat, než se všechny tratě vysoutěží, aby to bylo rovnoměrně rozložené v čase, aby neměli dopravci problém s finacováním a do soutěží se jich přihlásilo více.

Takže problém není tempo jako takové, "pětině do konce příštího roku" je zcela dostatečné, ale neustále odkládání začátku.

+2/−2
31.7.2014 20:48

J66a16n 41S26ů16r97a 4885783893282

Článek hlavně naznačuje, že podobný harmonogram se poprvé schválil před čtyřmi lety a od té doby nebyla uzavřena v této oblasti na MD jediná smlouva. Jinými slovy, ztratily se úspěšně čtyři roky.

+2/0
1.8.2014 0:12

R79a75d50e48k 30J37a39n85a69t97a 9885426294672

To je pravda, však to odkládání kritizuji.

+2/0
1.8.2014 8:47

A17n45n39a 80T30v21a40r22ů54ž35k56o56v31á 4621496615798

To odložení mělo být před puštěním soukromníků na tratě a mělo být na stálo. Jak všichni na vlastní kůží pociťujeme, tak ta konkurence a privatizace všude přinesla dvě věci, nic jiného. Obrovské snížení kvality při současném až nemravném zvýšení cen.

0/0
7.8.2014 12:50

I43v75o 75S84c20h66l65ä35g97e76l 9160209647622

Smrádek, ale teploučko.

+2/−1
31.7.2014 14:15

D33a86v73i19d 70Z68a18j58d78á86k 8665312240901

Ceske drahy a Ceska posta jsou nejvetsi zumpy.Jak co se tyce kvality sluzeb tak hospodareni.Mohly by zalozit treba firmu Ceska zumpa s.p.

+3/−10
31.7.2014 14:06

D73a15v76i46d 18Z27a55j65d52á82k 8955772720541

Tady nejde preci o Jancuru.Tech spolecnosti je vic.Jde o to,ze se totalne potlacuje konkurence na ukor prodelecnefirmy,ktera kdyz se ji zrovna nepovede rok,dorovna to dotacema.Ale ty dotace dou treba z dani.

+3/−7
31.7.2014 14:04

J31i44ř34í 12E89r71b32e69n 1573534776917

Moc o tom nevíte...

+5/−4
31.7.2014 15:02

R71a84d96e88k 27J88a51n74a61t91a 9105686124472

"Dotacema" (myslíte asi platbu za vlaky, objednané státem a kraji) se rozhodně žádná ztráta nedorovnává, ani podle pravidel EU nesmí.

Pokud hospodaření ČD (jako kadé jiné a.s.) skončí ztrátou, pak se buď nedorovnává nic (pokud je to ztráta pouze účetní, vzniklá například přeceňěním majetku, apod), nebo se vydají dluhopisy, či se prodá nějaký majetek (kterého mají ČD dost, ona železniční doprava toho s postupujícími modernizacemi potřebuje pro provoz stále méně a méně, takže stále je co prodávat ...).

+6/0
31.7.2014 16:32

A17l67a43n 89Ř22e91p95k62a 4365436

Jakoby jiné státy nepreferovaly své (státní) firmy nad soukromými (mnohdy cizími), že? A než namítnete, že třeba DB mají lepší vlaky než ČD, tak nezapomeňte, že DB taky mají mnohonásobně větší příjmy a jízdné je taky dražší.

+5/−2
31.7.2014 16:54

J61a64n 40C51i68h13a56k 1338677257548

Fascinující záchvaty neoliberalismu tam nahoře. Když něco nefunguje, protože to používáme jako trafiku a zlatý důl pro kamarády, tak to rovnou těm kamarádům prodáme a pak nemáme žádný vliv, žádnou možnost, jen budeme platit jako blbí. Vychvalovaná privatizace železnice, zejména na náš východoevropský způsob, je kravina na kvadrát. Naprosto selhala i v případech "vyspělých" zemí jako vje Velká Británie, kde lze označit privatizaci železnice za průs*r století. A navíc se vracíme do minulosti. Kdysi dávno začaly železnice jako houf privátních firem, zuřivě si konkurujících, naprosto nespolupracujících. Viz např. evropské metropole typu Londýn, kde je v centru na každém rohu hlavové nádraží, protože skoro každé patřilo jinému dopravci a nikdo nebyl ochoten se domluvit na jednom společném nádraží. Pokud chtěli cestující přestupovat, pobíhali jak blbci po Londýně od jednoho ke druhému. Výsledkem byl neuvěřitelný chaos, neefektivnost, nepřátelskost pro cestující. Proto stát (tehdy ještě funkční) začal v předminulém století ty železnice vykupovat a sjednocovat do jedné firmy, navíc šlo o velký strategický zájem. My vůbec nepřemýšlíme o tom, že stát řídí banda zlodějů, magorů a psychopatů, ale jako tupé ovce žvaníme donekonečna, že stát je špatný hospodář a že vše vyřeší neviditelná ruka trhu podle metod jedné Kikiny. Takže se vrátíme do 19. století a budeme si plácat po ramenou. Pro cestující vzniknou jen následné drobné nevýhody: Nenávaznost spojů různých dopravců, protože konkurence nespolupracuje, dále nutnost kupovat si pro každého dopravce jinou jízdenku a rezervaci, což bude pro lidi bez internetu dost problém, když třeba v jejich stanici nebude pokladna konkurence, na niž později hodlají prestupovat, různé tarify, a pro lidi mimo okruh železničních fanatiků to už bude úplně nepřehledné. BRAVO.

+13/0
31.7.2014 12:07

T70o67m 63J65u17r36e97č92k39a 6445652985525

Dotaz na autora - co je to u DOTOVANÝCH tras "méně lukrativní trasa?" Celou dobu tady čteme vyjádření Jančury, jak jsou dotované trasy lukrativní všechny stejně, protože dopravce dostane peníze i když ve vlaku jedou 3 babičky a najednou, když mají některé dotované trasy zůstat ČD, tak je autor nazve "nejlukrativnějšími."

+7/0
31.7.2014 11:52

Z64b64y36n67ě40k 85P95o19p57o63v36s61k57ý 9106158587443

Takhle se dělá propaganda.. mon ami

+7/0
31.7.2014 12:08

J75a11n 85S91ů45r98a 4785343153652

a co tam máte dál?

0/−1
31.7.2014 15:28

J96a68n 96S98ů95r64a 4875863133752

Trasy, kde není velký potenciál nárůstu cestujících díky zlepšení kvality služeb. Typicky Olomouc - Krnov - Ostrava. Pokud bude riziko tržeb na straně dopravce, tak jistě chápete.

0/0
31.7.2014 15:28

T88o91m 81J28u45r22e14č36k13a 6585362915445

Takže "neatraktivní" je i Praha - Ústí - Cheb? V Jednom rozhovoru Jančura tvrdil, že to je trasa s velkým potenciálem. Nechcete se raději s Radimem domluvit na společném postoji, ať pokaždé netvrdíte něco jiného?

+2/0
31.7.2014 16:44

J93a67n 63S22ů59r28a 4645563433352

Nechcete si ten text přečíst? Kde píšu, že R5 a R20 jsou neatraktivni?

0/0
31.7.2014 17:54

T98o49m 60J63u40r95e69č22k12a 6815552835295

Ty "atraktivní" přece zůstanou dle vás ČD Máte to už v nadpise...

+2/0
31.7.2014 18:02

J66a55n 33S94ů52r30a 4555393153342

Přečtěte si titulek.

0/0
31.7.2014 18:12

T13o40m 41J52u37r67e47č29k55a 6655612295955

To byste měl v prvé řadě vy, než se tu jako tradičně začnete kroutit v diskuzi jak paragraf...

+1/0
31.7.2014 18:15

J60a49n 94S16ů88r23a 4895623473822

S Vámi je vždy skvělá debata:)

0/0
31.7.2014 18:32

T44o55m 14J94u69r14e22č78k89a 6925242575335

Nápodobně.

0/0
31.7.2014 18:56

Š98t53e41f54a63n 62F10r28i66č47a 7592718543566

Není problém funkční síť rozbít. Mnohem obtížnější je funkční síť vybudovat. Proto je ze strany investorů takový zájem o provozování lukrativní tratě. Z hlediska státu ovšem, který musí volit strategii zajištění dopravní obslužnosti i v odlehlých regionech země, je vhodný postup v pořadí, kdy se přidělí k provozování nejprve lokálky, později regionální tratě, a teprve nakonec se provozovatelům lokálek a regionálních tratí nabídnou v uzavřené soutěži k provozování i tratě nadregionální či tratě páteřní. Firmy, které by chtěly pouze vyzobávat smetanu, by do soutěže neměly být přizvány. Uzavřené výběrové řízení.

+9/−1
31.7.2014 11:12

T23o66m26a25s 71N64o57v95o95t33n72y 3761246428859

To jsou ale neskutečné kecy. Uzavřené výběrové řízení... tak řekni rovnou, že s ČD na věčné časy a ne jinak a mohl sis ušetřit celou tu omáčku okolo

+3/−3
31.7.2014 11:34

O71l36d80ř13i26c94h 62J56a67n35e10č47e64k 8779176533321

Vyzobávat smetanu vyzobávat smetanu - jděte s tím už všichni do háje, když tomu nerozumíte.

Jak tvrdí Jančura a v tomto mu opravdu věřím - pro soukromníka jsou nejzajímavější lokálky s minimálním počtem cestujících, protože se na nich nejlépe dají odhadnout příjmy z jízdného a tedy v soutěži nastavit požadovaný doplatek od státu.

Regionální spoje objednávají kraje, rychlíky stát - o vhodném pořadí těžko můžete mluvit když některé kraje již vysoutěžily (skoro) všechno a jiné nic.

A ohánět se funkční sítí je nesmysl - co a kdy bude jezdit přeci v případě rychlíků říká centrálně ministerstvo a to si to má ohlídat bez ohledu na to, jestli komunikuje s jedním dopravcem nebo s desíti. Jen je potřeba vyřešit 'univerzální tarif' za nějž si půjde koupit jízdenku s přestupy mezi dopravci.

+3/−1
31.7.2014 11:57

L25u57k97á22š 72P77a52v92l75í13č56e17k 9804856477

Psalo se zde, že v Libereckém kraji jezdí vlaky o 50% víc cestujících. Ale není to jenom tím, že tu jezdí moderní vlaky. Pan ministr zapoměl na B. Třeba na Frýdlant, Tanvald a Hrádek nad nisou jezdí osobní vlaky z Liberce ve špičce v půl hodinovém taktu. Kdo by jezdil rychlíkem když mu jede jeden za 4hodiny a poslední zpět 18:40. To raději pojedu autem. Zatímco v rámci Lib. kraje je vlak dobrou volbou.

+6/0
31.7.2014 10:55

M66a41r94t21i77n 68M38u60s60i19l 4570881713271

Máte pravdu. Vlaky jezdí v taktu a pěkně plné. A slovy autora článku, nikdy by u železnice neměl chybět prostor pro vyjádření Radima J. Tedy "Radime, proč když soutěžil Liberecký kraj regionální dopravu nedokázala Vaše firma podat nabídku, která by byla konkurence schopná? A naopak jako zbabělec ze soutěže odstoupila? Proč nechala vyhrát ty nenáviděné monopolisty?"

+7/0
31.7.2014 12:29

J91a28n 88S78ů49r61a 4655443733972

Proč České dráhy a odboráři tehdy proti soutěži nevykřikovali, jako u jiných plánů na liberalizaci?

+1/−2
31.7.2014 15:29

R57a38d19e50k 91J15a49n85a48t61a 9795326824952

Že by proto, že narozdíl od (například) Ostrava-Krnov-Olomouc byla tahle soutěž celkem dobře připravena?

Bylo dost času (vyhlášení 2008, vyhodnocení 2009, začátek provozu 2011), byla vyřešena tarifní integrace (všude platí IDOL), a podmínky nebyly pro nikoho diskriminační (což je vidět např. z toho, že se přihlásilo firem několik - ČD, Viamont, Arriva). Taky Regiojet, který ovšem odstoupil z vlastní vůle, po té co prohlásil něco ve stylu "určitě je to ciknuté, ale důkazy nemáme".

Soutěž tak proběhla do konce. Ve vedení Libereckého kraje a Koridu totiž zrovna byli schopní lidé, což se o MD a jeho pokusech zatím řící nedá.

+8/0
31.7.2014 16:45

J75a63n 86S95ů46r12a 4255873803752

A co stížnosti na neexistenci regulátora, nutnost postupu podle zákona o veřejných zakázkách, nádraží....?

+2/−1
31.7.2014 18:29

J82i83ř67í 38R41a34m80p32á67č95e62k 5491581863670

Lítání mne nedělá dobře,autobus je mne těsný,ženu cestování neláká a samotný autem je na nic.Tak cestuji křížem krážem po Evropě vláčky a za ty roky již můžu srovnávat.

Děkuji všem za odpověd na dotaz,přesto mi chybí odpověd od pana Sůry,který na to co by měl zásadně neodpovídá a opačně.

+2/0
31.7.2014 10:30

O55l69d70ř50i20c46h 68J45a91n13e85č74e69k 8969706823691

Co mají railjety společného s dotovanou rychlíkovou dopravou? Railjety přeci nahradí stávající EC, tedy nedotované komerční vlaky na podnikatelské riziko ČD??!

0/−1
31.7.2014 10:29

A56l43a66n 17Ř46e20p54k24a 4795576

Ale ty vozy z EC vlaků zase nahradí starší vozy z rychlíků napříč Českem ;-)

+4/0
31.7.2014 10:38

O64l85d43ř35i14c98h 38J90a41n53e47č70e38k 8239486753341

"Materiál současně dává Českým drahám větší jistotu, že ani po uplynutí smlouvy v roce 2019 nepřijdou o lukrativní expresní trasy, například mezi Prahou a Brnem. Podle ministerstva totiž nemá smysl soutěžit tam vlaky v době, kdy pro trasu ČD koupily nové jednotky Railjet."

Tady se nebavíme o tom, jaký vliv mají railjety na kvalitu jiných rychlíků - vozy, které nyní ČD používají na EC přes Brno mohou po spuštění railjetů poslat stejně tak na rychlíky z Prahy do Brna jako na rychlíky z Prahy do Chebu.

Tady je řeč o tom, co mají nedotované railjety společného s dotovanými rychlíky na téže trase.

+1/−1
31.7.2014 10:50
Foto

J54i59ř21í 35Š95r22á92m91e24k 3298597189581

To jako fakt? I z Liberce do Pardubic nebo do Ústí nad Labem?

0/0
31.7.2014 10:57

Z25d36e39n88ě14k 58J57o77n80á74š 9401159386380

Njn, u nás lidi chtějí tyto výběrka jenom proto, že ČD na spoustě mít jezdí s dost hroznými vlaky, to je celé. Až se ČD podaří moderznizovat vozový park, bude to těmhle lidem jedno.

+2/−3
31.7.2014 10:21

V32i85k15t52o68r 70N85á98r64o67ž32n67ý 3739502428

Železnice může velice dobře fungovat i s ČD.. Chce to si jen nastavit nějaká pravidla a podmínky a tvrdě pod hrozbou pokut si vynucovat jejich dodržování...

+5/0
31.7.2014 10:24

Z89d78e77n82ě82k 37J20o40n49á19š 9891279566730

No prvně by zaměstnanci ČD měli přistupovat k lidem jako zákazníkům a ne, že je otravují, což se mnohdy ještě děje. Za další, by to fakt chtělo lepší soupravy a lépe využívat tratě. Jsou i naklápěcí jednotky s dieslem a těmi by šlo výrazně zrychlit i jiné tratě. Viz bavorské pendolino.

+2/−1
31.7.2014 10:33

V83i80k29t67o82r 70N16á19r76o90ž47n72ý 3269712718

Troufnu si říci , že v chování zaměstnanců ČD došlo za poslední léta v posunu k lepšímu ...

Co se týče těch pendolin , je otázka , zda na to máme tratě .České pendolino , pokud poede mimo koridor , také nemůže klopit...

+6/0
31.7.2014 10:37

Z65d45e83n17ě44k 90J95o61n32á55š 9101219556640

Zlepšení chování potvrzuji. Faktem je, ani v luxusním autě se nám nepojede dobře po staré a děravé silnici. Zlepšení tratí je prerekvizita, kterou je nutné splnit. Nic méně, ČD na koridorech jezdí se starými vlaky.

+6/0
31.7.2014 10:44

M43i77r52o38s35l79a86v 12Z10i89k79m36u79n12d 7869453194213

Viz bavorské pendolino - s vypnutým naklápěním - aby se ušetřilo na údržbě naklápěcího mechanismu ... nehledě na to, že to "bavorské" jezdí na dvojkolejné, poměrně rovinaté trati, zatímco motorizované trati jsou povětšinou jednokolejky s obtížnými sklonovými poměry, kde cestovní dobu ovlivňuje křižování ...

+1/0
31.7.2014 12:12

M48i68r82o72s15l19a21v 81P86a28v95l21í81č58e59k 7533430225934

V tomhle máte mnohdy bohužel pravdu (chování zaměstnanců) ale ono je to mnohdy i naopak a já se nedivím že jim občas ujedou nervy.

+2/0
31.7.2014 20:47

O44l89d90ř83i62c45h 92J37a18n20e92č74e86k 8469886723861

Pokud ČD nebyly schopny za 20 let dostat vozový park do odpovídajícího stavu, tak považuji vůči cestujícím za korektní docílit odpovídající kvality cestou soutěží a částečnou náhradou ČD soukromníky.

Ano je pravda že tato neschopnost ČD není jejich vina - jejich vozový park byl desítky let podfinancovaný a jejich přístup ke standardnímu tržnímu financování téměř nulový. Nicméně proč by to měl odnášet cestující - když soukromník by ke standardnímu tržnímu financování přístup měl?

Jinak ale máte pravdu - třeba rakouské státní dráhy mají jistě k dokonalosti hodně daleko, ale nikdo si moc nestěžuje, protože z pohledu cestujících velký prostor pro zlepšení není. Jestli by někomu soutěže prospěly, tak asi spíš veřejným rozpočtům - pokud by soukromník dokázal stejnou službu poskytovat efektivněji než státní moloch.

0/−5
31.7.2014 10:36

A80l69a72n 42Ř26e52p91k68a 4165876

A než začal remcat Jančura měl někdo o českou železnici, mimo ČD vůbec zájem? Nebyly dlouhodobé smlouvy a bez těch těžko banka půjčí někomu na nové vlaky. Základní kámen úrazu. Vše stojí na státu, který na železnici dlouho roky házel bobek.

+5/−1
31.7.2014 10:41

O18l30d75ř35i68c73h 50J74a30n56e83č29e37k 8219816133711

Však říkám že stav vozového parku ČD není až tak jejich vina.

Ale dlouhodobé smlouvy samy o sobě nic nevyřeší - viz řeči o tom (byl to šéf ČD nebo ministr dopravy??) že ČD už jsou předlužené a další vlaky na úvěr kupovat nemohou.

Znovu: pokud ČD ani s dlouhodobými smlouvamy nejsou schopny zajistit odpovídající kvalitu, proč by na tom měl být bit cestující? Proč by ty dlouhodobé smlouvy nemohly být soutěženy?

To si piště, že kdyby býval stát vypsal soutěže na dlouhodobé smlouvy před 15 lety, zájemců by bylo dost...

+1/−1
31.7.2014 10:55

T92o52m19a74s 92N85o72v72o72t49n60y 3271476978259

Na druhou stranu, ten vlak může být supermoderní, ale když jede 3 hodiny a autem nebo busem je to lehce přes hodinku, tak stejně ty lidi tam nikdo nedostane.

+1/−2
31.7.2014 11:36

O56l56d84ř17i41c83h 34J11a45n71e67č25e13k 8619416603601

to ale nemá nic společného s tím, kdo ho má provozovat.

to se přesouváte do roviny jestli vůbec má smysl ho objednávat.

+1/0
31.7.2014 12:00

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

Najdete na iDNES.cz