Monopol ČD pokračuje, nejlukrativnější trasy jim zůstanou i po roce 2019

  6:00aktualizováno  6:00
České dráhy mohou do roku 2019 přijít jen o zlomek rychlíků, které si u nich objednává Ministerstvo dopravy. Otevírání trhu konkurenci totiž bude pomalejší, než stát původně předpokládal. První tendr by přesto měl stát vyhlásit už letos na podzim.
Monopol ČD pokračuje, nejlukrativnější trasy jim zůstanou i po roce 2019. Ilustrační snímek

Monopol ČD pokračuje, nejlukrativnější trasy jim zůstanou i po roce 2019. Ilustrační snímek | foto: Lukáš BíbaMAFRA

Resort nechá soukromé dopravce soutěžit zatím na méně lukrativních trasách, hlavní dotované spoje zůstanou nadále v rukou Českých drah. Ty je přitom provozují na základě smlouvy, která byla uzavřena v roce 2010 bez jakékoliv soutěže.

Zmíněná fakta vyplývají z materiálu, který poslalo ve středu Ministerstvo dopravy do připomínkového řízení. Soutěže budou podle zástupců ministerstva pokračovat navzdory protestům zejména železničních odborářů, ale v menším rozsahu. Ministerští úředníci vybrali do tendrů šest z celkem 28 linek, které si u ČD objednávají.

„Postupné a regulované otevírání trhu v dálkové dopravě přinese vyšší kvalitu poskytovaných služeb, efektivní vynakládání prostředků a vyšší kvalitu pro cestující,“ konstatoval ministr dopravy Antonín Prachař. Zkušenosti ukazují, že soutěže přinášejí nižší cenu pro veřejné rozpočty a lepší kvalitu služeb. Například v Libereckém kraji na vysoutěžených tratích za stejnou cenu jezdí nové vlaky a cestujících přibylo až o 50 procent.

Soutěžit se bude jen o pětinu dotací

Ze čtyř miliard, které ročně ministerstvo za rychlíky posílá, se bude soutěžit do konce příštího roku balík v objemu zhruba 600 milionů korun, tedy ani ne pětina celkové platby Českým drahám.

Největší balík je určený na rychlíky pohybující se na trasách mezi Prahou a Děčínem a Prahou a Chebem přes Ústí nad Labem. Právě tato trať je považována za jednu z těch, kde může soutěž přinést viditelnou úsporu nákladů a nárůst počtu cestujících, ČD zde dosud nasazují zastaralé vlaky.

„Je pro mě zklamání, že se soutěží tak málo,“ řekl Radim Jančura, majitel společnosti RegioJet a hlavní bojovník za nástup konkurence na české železnici. Více se k materiálu nechtěl vyjadřovat, dokud ho detailně neprostuduje. Soutěže neznamenají, že České dráhy o kontrakt se státem na dané trati přijdou. Jen musí své vítězství obhájit ve veřejné soutěži.

O dotované rychlíky je velký zájem

O dotované rychlíky má zájem v Česku řada firem. Kromě Českých drah, RegioJetu a Leo Expressu se velkými plány netají Arriva, pobočka Deutsche Bahn či jeden z největších soukromých dopravců v Evropě, National Express. Soutěžit se má smlouva na 15 let, ministerstvo navíc chce získat na nákup souprav miliardy korun z nového operačního programu Doprava.

Materiál současně dává Českým drahám větší jistotu, že ani po uplynutí smlouvy v roce 2019 nepřijdou o lukrativní expresní trasy, například mezi Prahou a Brnem. Podle ministerstva totiž nemá smysl soutěžit tam vlaky v době, kdy pro trasu ČD koupily nové jednotky Railjet.

Ministerstvo v materiálu vysvětluje pomalejší přístup k soutěžím především tím, že chce ověřit, jak soutěže budou probíhat. První soutěž před více než rokem skončila fiaskem, protože se nakonec do ní přihlásil jen RegioJet, Arrivu museli úředníci kvůli chybě vyloučit.

O soutěžích mluví ministerstvo několik let. Naposledy to byl bývalý ministr dopravy Zdeněk Žák, který po schválení vládou v září loňského roku řekl, že vypsání soutěží je otázkou několika dní. Žádná soutěž ale neproběhla.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Pražský hotel vydával české hovězí za australské, steak za 650 korun

Kráva před hotelem Holiday Inn u Kongresového centra.

Hotel Holiday Inn sídlící na pražském Pankráci lhal svým zákazníkům o skutečném původu podávaného hovězího masa. O...

Další z rubriky

140 km/h povoleno. Ťok chce zvýšit maximální rychlost na českých dálnicích

Ilustrační snímek

Spolu se zpřísněním postihů za závažnější dopravní přestupky se do chystané změny zákona o pozemních komunikacích...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Ťok se zbaví Zemanova kanálu, přenechá jej ministerstvu zemědělství

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL,

Ministerstvo dopravy končí s výstavbou vodních děl na tuzemských vodních cestách. Místo něj budou jezy či plavební...

Najdete na iDNES.cz