Středa 27. května 2020, svátek má Valdemar
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. května 2020 Valdemar

Monopol Českých drah měl kraji ušetřit, stojí ale 40 milionů navíc

  13:15aktualizováno  13:15
Před dvěma lety stát, kraje a České dráhy podepsaly dohodu, která drahám zajistila monopol na většině regionálních tratí. Bylo to odůvodňováno mimo jiné tím, že je to pro kraje výhodné, protože to udrží nízkou cenu přepravy. Teď se ukazuje, že to navzdory smlouvě neplatí. Olomoucký kraj zaplatí čtyřicet milionů navíc.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Libor TeichmannMF DNES

Podle dokumentu se stát zavázal, že dopravci bude přispívat na provoz na místních tratích, zbytek ztrát mají uhradit kraje ze svých rozpočtů. České dráhy (ČD) naopak získaly v podstatě jistotu, že svůj monopol udrží do roku 2019.

Náměstek olomouckého hejtmana Alois Mačák, který má dopravu na starosti, v době podepsání dohody tvrdil, že desetiletý kontrakt je pro kraj nadmíru výhodný, protože ho doprava měla stát více jen o výši inflace.

"Smlouva s Českými drahami je výhodná zejména v tom, že je v následujících deseti letech garantováno trvání smlouvy a že se ztráta kraje bude navyšovat jen o případné inflační vlivy. Dopravce navíc přebírá rizika z nenaplněných tržeb nebo udržení stabilní výše nákladů, což činí z nabídky drah velmi výhodnou smlouvu," prohlásil v prosinci 2009 Mačák.

Uběhly ale dva roky a realita je úplně jiná. V roce 2009 totiž České dráhy nabídly, že po kraji v rámci takzvané prokazatelné ztráty budou chtít 58,55 korun za jeden kilometr. Dle Českého statistického úřadu pak byla inflace průměru cen za posledních dvanáct měsíců 1,9 procenta, a v roce 2010 to bylo 1,4 procenta. Celkově to odpovídá nárůstu na kilometru na železnici na 60,5 koruny.

Českým drahám však olomoucké hejtmanství letos zaplatí 67 korun za kilometr. Necelých sedm "kilometrových" korun přitom v rozpočtu kraje není nijak bezvýznamná částka.

Olomoucký kraj má oproti smlouvě platit navíc téměř 40 milionů

Vzhledem k tomu, že vlaky každoročně v regionu urazí kolem šesti milionů kilometrů, jde o sumu téměř čtyřicet milionů navíc oproti podepsaným dohodám. A je to zhruba stejná částka, kterou má ve svém rozpočtu například prokrácený Program obnovy venkova pro menší obce.

Rozpor mezi podepsanou dohodou a realitou neumí náměstek Mačák smysluplně vysvětlit. "Projevil se tam nárůst cen pohonných hmot, energií, zvýšení daně z přidané hodnoty a inflace," uvedl ve středu.

Na otázku, že právě s inflací, která za poslední dva roky byla pouhé 2,3 procenta, právě uzavřené memorandum počítalo, řekl: "České dráhy mají vždy tendenci své požadavky navyšovat. Kraj jim však zaplatí pouze prokazatelnou ztrátu, která je přesně doložená. Provádíme pravidelné kontroly a celoroční zúčtování. Co dráhy nedoloží, to nedostanou."

České dráhy: Navýšení cen je v pořádku

Memorandum mezi státem, kraji a Českými drahami uzavřené bez výběrového řízení tvrdě kritizovali ostatní dopravci v České republice. Například RegioJet, jehož rychlíky letos začaly jezdit mezi Prahou a Ostravou a který měl o provozování regionálních vlaků v Olomouckém kraji zájem, podal trestní oznámení. Policie však doposud nesdělila, že by něco vyšetřila.

České dráhy tvrdí, že jejich postup je zcela v pořádku. "V navýšení částky je nejen inflace, ale také zvýšení daně z přidané hodnoty a zvýšení cen všech energií. To vše musíme do konečné ceny kalkulovat. Musíme zohlednit dnešní situaci," uvedla regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Olomoucký kraj v příštím roce za provoz regionální železnice zaplatí dvěma dopravcům celkem 414 milionů korun, což je o pětadvacet milionů víc než letos. Dalších 208 milionů jde podle memoranda z rozpočtu ministerstva dopravy. Za autobusy dá hejtmanství čtrnácti dopravcům 367 milionů, o patnáct víc než nyní.

"Dopravní obslužnost celého území bereme jako prioritu hlavně z hlediska nezaměstnanosti. Rozsah veřejné dopravy zůstane zhruba stejný jako v letošním roce," komentoval to náměstek Mačák.

  • Nejčtenější

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Nakupoval vlastní pizzu a vydělal. Využil chyby donáškové služby

Majitel americké pizzerie díky chybě rozvážkové služby DoorDash vydělal stovky dolarů. V aplikaci firma totiž nabízela...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

Chorvatsko se modlí za návrat turistů, bez nich mu hrozí ekonomický kolaps

Koronavirus zdecimoval nejdůležitější sektor chorvatské ekonomiky. Na příjmech z cestovního ruchu je Chorvatsko závislé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Renault je na pokraji zániku, jiné automobilky propouštějí tisíce lidí

Francouzský výrobce automobilů Renault by mohl zaniknout, pokud v brzké době nedostane pomoc, která mu umožní čelit...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Na Jadran od června i letecky. Smartwings obnovují linku do Splitu

Letecká společnost Smartwings začne obnovovat provoz, od 10. června plánuje spustit lety do chorvatského Splitu. V...

Dálniční známky půjde koupit i fyzicky, stát opět shání distributora

Stát ve čtvrtek vyhlásil výběrové řízení na síť distribučních míst elektronických dálničních známek. Systém by se tak...

Peníze zpět za zrušený let? Můžete čekat i několik měsíců

Vrácení peněz za letenky zrušených spojů kvůli pandemii koronaviru může trvat i několik měsíců. Jen v Česku přitom jde...

Aerolinky, které žádají pomoc, jsou jako na cracku. Není třeba, říká Ryanair

Irské nízkonákladové aerolinky Ryanair se ostře opírají do konkurence. Kritizují to, že kvůli pandemii žádají své...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Statistik: V Česku epidemie nebyla a není. Proto nevíme, kdy „skončí“

Jak probíhalo šíření nákazy virem SARS-CoV-2, zatím zcela přesně zmapováno není. V každém případě však slovo epidemie...

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

Milenec? Ano, ale nezapomínejte na důležitá pravidla nevěry

Nejen muži, ale i ženy často utíkají za potěchou mimo domov. Hledají si milence, který jim dá to, co ve vlastní ložnici...

Nakupoval vlastní pizzu a vydělal. Využil chyby donáškové služby

Majitel americké pizzerie díky chybě rozvážkové služby DoorDash vydělal stovky dolarů. V aplikaci firma totiž nabízela...