Vlakové nádraží v Třebíči | foto: Jaroslav Šnajdr, MF DNES

Stát napumpuje miliardu korun do železniční tratě mezi Třebíčí a Brnem

  • 14
V příštích dvou letech se chystá rekonstrukce některých míst na železniční trati 240 tak, aby po ní vlaky mohly jezdit i stokilometrovou rychlostí. Cesta mezi Třebíčí a Brnem by se tak mohla o dost zkrátit. Zlepšení se dočká hned několik nádraží.

Opravené perony a podchod ve vlakové stanici Třebíč, zrekonstruované zastávky ve Vysokých Popovicích, Vladislavi a v Třebíči-Borovině včetně pořádného osvětlení, i to chystá na trati 240 mezi Jihlavou a Brnem Správa železniční dopravní cesty.

Důvod? Státu zůstaly peníze z jiných projektů, a tak může částka okolo miliardy korun připlout mimo jiné sem. "Akce s názvem Revitalizace trati Zastávka u Brna - Třebíč se bude dělat v letech 2014 až 2015," potvrdil mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

Na cestující po modernizaci bude čekat vyšší komfort. Vzniknou bezbariérová nástupiště, vlaky navíc budou moci jezdit až stokilometrovou rychlostí. Nejde ovšem o elektrifikaci tratě, jak by mohl někdo předpokládat, "pouze" o sérii zlepšení.

Vedoucí odboru dopravy v Třebíči Aleš Kratina říká, že své udělal i vytrvalý tlak z Třebíče a z Vysočiny. "Třebíčská radnice jasně stojí za stanoviskem podpory rozvoje železničních tratí v regionu," podotkl Kratina.

Cesta vlakem z Třebíče do Brna by se mohla vejít do hodiny

Zastávku v Třebíči-Borovině pravidelně využívá například Tereza Nováková z Okříšek. Denně tu vystupuje při cestě do práce. "Určitě by se to tu mělo opravit. Myslím, že hlavně chybí informační systém. Když mají vlaky zpoždění, my se to nedozvíme. Otázkou je, zda by to ale vandalové okamžitě nerozmlátili, když zde není pravidelná obsluha. Možná by pomohly kamery," myslí si žena.

Mohou cestující od rekonstrukce očekávat cestu rychlíkem z Třebíče do Brna za dobu okolo padesáti minut? "Poslední slovo budou mít tvůrci jízdních řádů. Do konstrukce grafikonu vstupuje řada vlivů. Ovšem dojet rychlíkem z Třebíče do Brna za dobu pod hodinu, to nebude nereálné," připustil Kratina. Nyní trvá cesta přibližně jednu a čtvrt hodiny.

Co dalšího kromě opravených zastávek budou stavaři na trati dělat? "Budeme modernizovat přejezdy s důrazem na minimalizaci záborů mimodrážních pozemků. Zrekonstruujeme vybrané mosty a propustky a také traťová zabezpečovací a sdělovací zařízení," shrnul mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

V úseku mezi Vladislaví a Třebíčí je podle jeho slov navrženo zrušení nebezpečného přejezdu a zajištění náhradního příjezdu. A podle informací MF DNES se má například zabezpečovat taky přejezd přes silnici z Náměště nad Oslavou do Březníku.

Na výpravní budovu se nesmí zapomenout, upozorňuje kraj

Největší změny se ovšem uskuteční ve stanici Třebíč, kde se potkají projekty SŽDC a třebíčské radnice. Omšelé nádraží zcela změní podobu, na kterou jsou lidé desítky let zvyklí.

SŽDC kromě modernizace stávajícího nástupiště postaví u třetí koleje úplně nový bezbariérový peron s podchodem, jenž vyústí u dnešního stánku s občerstvením. Podchod má být opatřený na obou koncích výtahy.

V prostoru před nádražím po celé šíři od parkoviště vznikne dopravní terminál se zastávkami pro autobusy městské i příměstské dopravy. Bude stát 65 milionů korun, financován bude převážně z dotací, zbytek zaplatí Třebíč.

A náměstek hejtmana pro dopravu Libor Joukl vyjednává taky o opravě výpravní budovy. "Snažím se tlačit na ministra dopravy, aby se obecně co nejdříve ukončil převod majetku Českých drah na Správu železniční dopravní cesty. Ten proces je o rok zpožděný a hrozí, že se nestihne udělat natolik rychle, aby se mohly výpravní budovy u tratí opravovat. České dráhy totiž nemůžou čerpat dotace z Operačního programu Doprava, kdežto SŽDC ano," upozornil Joukl.

A doplnil, že pokud už se má třebíčské nádraží opravovat jako celek, je nesmysl, aby zůstala výpravní budova jediná v původním stavu. Právě Operační program Doprava je zdroj, ze kterého bude SŽDC čerpat prostředky na revitalizaci trati 240 od Zastávky u Brna po Třebíč.