Pátek 23. října 2020, svátek má Teodor, Theodor
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 23. října 2020 Teodor, Theodor

Stát napumpuje miliardu korun do železniční tratě mezi Třebíčí a Brnem

  17:42
V příštích dvou letech se chystá rekonstrukce některých míst na železniční trati 240 tak, aby po ní vlaky mohly jezdit i stokilometrovou rychlostí. Cesta mezi Třebíčí a Brnem by se tak mohla o dost zkrátit. Zlepšení se dočká hned několik nádraží.

Vlakové nádraží v Třebíči | foto: Jaroslav Šnajdr, MF DNES

Opravené perony a podchod ve vlakové stanici Třebíč, zrekonstruované zastávky ve Vysokých Popovicích, Vladislavi a v Třebíči-Borovině včetně pořádného osvětlení, i to chystá na trati 240 mezi Jihlavou a Brnem Správa železniční dopravní cesty.

Důvod? Státu zůstaly peníze z jiných projektů, a tak může částka okolo miliardy korun připlout mimo jiné sem. "Akce s názvem Revitalizace trati Zastávka u Brna - Třebíč se bude dělat v letech 2014 až 2015," potvrdil mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

Na cestující po modernizaci bude čekat vyšší komfort. Vzniknou bezbariérová nástupiště, vlaky navíc budou moci jezdit až stokilometrovou rychlostí. Nejde ovšem o elektrifikaci tratě, jak by mohl někdo předpokládat, "pouze" o sérii zlepšení.

Vedoucí odboru dopravy v Třebíči Aleš Kratina říká, že své udělal i vytrvalý tlak z Třebíče a z Vysočiny. "Třebíčská radnice jasně stojí za stanoviskem podpory rozvoje železničních tratí v regionu," podotkl Kratina.

Cesta vlakem z Třebíče do Brna by se mohla vejít do hodiny

Zastávku v Třebíči-Borovině pravidelně využívá například Tereza Nováková z Okříšek. Denně tu vystupuje při cestě do práce. "Určitě by se to tu mělo opravit. Myslím, že hlavně chybí informační systém. Když mají vlaky zpoždění, my se to nedozvíme. Otázkou je, zda by to ale vandalové okamžitě nerozmlátili, když zde není pravidelná obsluha. Možná by pomohly kamery," myslí si žena.

Fotogalerie

Mohou cestující od rekonstrukce očekávat cestu rychlíkem z Třebíče do Brna za dobu okolo padesáti minut? "Poslední slovo budou mít tvůrci jízdních řádů. Do konstrukce grafikonu vstupuje řada vlivů. Ovšem dojet rychlíkem z Třebíče do Brna za dobu pod hodinu, to nebude nereálné," připustil Kratina. Nyní trvá cesta přibližně jednu a čtvrt hodiny.

Co dalšího kromě opravených zastávek budou stavaři na trati dělat? "Budeme modernizovat přejezdy s důrazem na minimalizaci záborů mimodrážních pozemků. Zrekonstruujeme vybrané mosty a propustky a také traťová zabezpečovací a sdělovací zařízení," shrnul mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

V úseku mezi Vladislaví a Třebíčí je podle jeho slov navrženo zrušení nebezpečného přejezdu a zajištění náhradního příjezdu. A podle informací MF DNES se má například zabezpečovat taky přejezd přes silnici z Náměště nad Oslavou do Březníku.

Na výpravní budovu se nesmí zapomenout, upozorňuje kraj

Největší změny se ovšem uskuteční ve stanici Třebíč, kde se potkají projekty SŽDC a třebíčské radnice. Omšelé nádraží zcela změní podobu, na kterou jsou lidé desítky let zvyklí.

SŽDC kromě modernizace stávajícího nástupiště postaví u třetí koleje úplně nový bezbariérový peron s podchodem, jenž vyústí u dnešního stánku s občerstvením. Podchod má být opatřený na obou koncích výtahy.

V prostoru před nádražím po celé šíři od parkoviště vznikne dopravní terminál se zastávkami pro autobusy městské i příměstské dopravy. Bude stát 65 milionů korun, financován bude převážně z dotací, zbytek zaplatí Třebíč.

A náměstek hejtmana pro dopravu Libor Joukl vyjednává taky o opravě výpravní budovy. "Snažím se tlačit na ministra dopravy, aby se obecně co nejdříve ukončil převod majetku Českých drah na Správu železniční dopravní cesty. Ten proces je o rok zpožděný a hrozí, že se nestihne udělat natolik rychle, aby se mohly výpravní budovy u tratí opravovat. České dráhy totiž nemůžou čerpat dotace z Operačního programu Doprava, kdežto SŽDC ano," upozornil Joukl.

A doplnil, že pokud už se má třebíčské nádraží opravovat jako celek, je nesmysl, aby zůstala výpravní budova jediná v původním stavu. Právě Operační program Doprava je zdroj, ze kterého bude SŽDC čerpat prostředky na revitalizaci trati 240 od Zastávky u Brna po Třebíč.

  • Nejčtenější

Tři týdny a konec. Prodloužení restrikcí by nás zničilo, tvrdí obchodníci

Vládní rozhodnutí o uzavření obchodů a služeb jejich provozovatele rozzlobilo, přestože většina z nich tento krok...

Vaříme zadarmo, zoufají si restauratéři. Za rozvoz platí 30 procent

Restauratéři i Svaz obchodu a cestovního ruchu kritizují provize rozvozových firem. Vyzvali je, aby projevili...

Poslanci kývli na delší ošetřovné, kompenzaci pro podnikatele i přerušení EET

Nárok na ošetřovné při péči o děti do deseti let budou mít lidé po celou dobu uzavření škol. Kývli na to poslanci. Výše...

Poslední šichta před zavřením pánského holičství končila v šest ráno

Pobolívala jej kolena a chodidla, ale cítil se nabitý energií. V šest hodin ráno mu skončila směna, kterou neplánoval....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ekonomika spadne víc, než se čekalo, soudí experti i zástupci byznysu

Jarní uzávěra kvůli epidemii koronaviru vrátila českou ekonomiku o několik let zpět. A teď vláda tlumí byznys znovu....

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Boeing 737 MAX je bezpečný a může se vrátit na nebe. Pasažéři se ale nehrnou

Dosavadní úpravy letadel Boeing 737 MAX jsou dostatečné na to, aby se tyto stroje do konce letošního roku mohly vrátit...

Ministerstvo zamítlo stížnost Českých drah. Rychlíky bude dál vozit Arriva

Ministerstvo dopravy zamítlo stížnost Českých drah na průběh takzvaného rozstřelu, ve kterém úřad vybíral provozovatele...

Ať soutěží všichni, či nikdo, říká odborový předák Českých drah

Doposud České dráhy přicházely v konkurenčním boji spíše o linky izolované od okolních tratí. Nynější ztráta by...

Podpora autobusům se rozdělí podle emisí, na nájem stát přispěje polovinou

Podnikatelé, kteří mají kvůli opatřením zavřené nebo omezené provozy, budou moci žádat za 3. čtvrtletí o příspěvek na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...