Modernizace dvousetkilometrové dálnice D1 mezi Prahou a Brnem by měla být dokončena v roce 2020. Jak ale uvedla na svém webu Česká televize, nově vydané stavební povolení, které se týká úseku mezi Velkým Beranovem a Měřínem na Vysočině, minulý týden opět zpochybnily Děti země, což by mohlo znamenat další zpoždění stavby.
„Připomínkujeme průběh modernizace, aby zohledňoval ochranu přírody, významné krajinné prvky, les, okraj lesa a limity intenzity hluku. Zjednodušeně řečeno, navrhujeme změny, za kterých se má modernizace provádět,“ vyjádřil se předseda hnutí Děti země Miroslav Patrik, který zároveň potvrdil, že rozklad stihl poslat v pátek večer.
Mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold iDNES.cz sdělil, že termín dokončení modernizace zůstává stejný, tedy do roku 2020. „Pokud jde o projektovou přípravu, soutěže na firmy, které modernizaci realizují, i tempo stavebních prací, harmonogram modernizace s cílovým rokem 2020 plníme. Jediné, co může cílový termín modernizace D1 ohrozit, jsou opakované rozklady hnutí Děti země proti stavebním povolením na jednotlivé úseky,“ vysvětlil Neřold.
Modernizace D1 je totiž rozdělena do 24 částí a povolení potřebuje každá zvlášť.
Podle Neřolda Děti země podávají rozklady jako přes kopírák i přesto, že ve dvou případech už o správnosti stavebního povolení na D1 rozhodly soudy.
„Administrativní kolečko, které musíme u celé řady úřadů kvůli podání rozkladu absolvovat, oddaluje realizaci jednotlivých úseků modernizace D1 průměrně o rok,“ dodal Neřold s tím, že pokud bude pokračovat tato zdržovací taktika Dětí země, jejíž obětí jsou bohužel řidiči, je možné, že se modernizace minimálně do roku 2021 protáhne. „Jde bohužel o věc, kterou ministerstvo ani Ředitelství silnic a dálnic neovlivní.“