Místa pro nohy v letadlech ubývá. Aerolinky šetří a šetřit budou i dál

  12:55aktualizováno  12:55
Nízkonákladové aerolinky se snaží ušetřit, kde jen to jde. Například prostor pro nohy se průběžně zmenšuje již přes deset let. V nejnaplněnějších letadlech se za tu dobu zúžil o víc než 7,5 centimetru. Sedačky se přitom nejspíš budou zahušťovat i nadále.

Interiér stroje Boeing 737-700 společnosti Ryanair: reklama kam oko padne... | foto: Ruthann CC-BY-SACreative Commons

Mistry jsou v tomto oboru asijští nízkonákladoví dopravci. Naposledy to ukázaly aerolinky Cebu Air. Podle Airbusu se do letounů A330neo vejde maximálně 440 sedaček. Tuto hodnotu považuje za jakousi hranici toho, kdy je let ještě komfortní.

Cebu bude mít ve svých nových A330neo sedaček 460. Jak se to dopravci povedlo? Jednoduše. Posunul toalety, upravil kuchyňku a zmenšil prostor pro každého pasažéra.

Asie je v této oblasti specifická především kvůli silnému populačnímu růstu a neustále rostoucí střední třídě. Mnoho tamních obyvatel také hledí spíš na cenu než na vlastní pohodlí.

Fotogalerie

Zmenšuje se i v Evropě

O nic neobvyklého nejde ani u evropských dopravců. Na malý prostor pro nohy si například u aerolinky Ryanair lidé stěžují již několik let. A vše nasvědčuje tomu, že se bude nadále zmenšovat. „V příštím desetiletí to bude ještě horší,“ řekl agentuře Bloomberg Mathieu De Marchi, konzultant z bangkocké firmy Landrum & Brown.

Koupit si další stejně velké letadlo je totiž pro dopravce příliš drahé (kromě ceny stroje samotného totiž musí zaplatit i za různá povolení), obměnit celou letku navíc obnáší výcvik pilotů a administrativu navíc. Aeroliniím tak zbývá už jen jeden způsob, jak ušetřit – zmenšit sedačky.

A to je poznat. Podle aerolinek Qantas cena letenek za posledních deset let klesla na polovinu. Z části je to zásluha větší naplněnosti letounů. Na začátku tisíciletí byl v ekonomické třídě běžný prostor pro pasažéra přibližně 84 centimetrů, dnes vychází v průměru zhruba na 76 centimetrů. Sedadla se také zúžila, a to o necelé čtyři centimetry.

V letadle „na stojáka“. Italská firma předvedla sedačky šetřící místo

Nejde to donekonečna. Zatím

Množství sedaček a jejich velikost přitom neovlivňuje jen cenu letenky a pohodlí cestujících. „Velké množství lidí v letadle má dopad i na evakuační dobu. Pro tu je daný časový limit,“ uvedl pro iDNES.cz letos dubnu mluvčí Úřadu pro civilní letectví Vítězslav Hezký.

„Nelze posadit dvakrát tolik lidí do letadla, ze kterého by se pak případně nedostali ven,“ dodal. Sedačky se tak, alespoň prozatím, nedají zmenšovat „donekončna“. „Splňovat podmínky musí nejen sedačka, ale i celé letadlo,“ zakončil Hezký.

Mluvčí tehdy reagoval na nový výrobek italské firmy Avio Interiors. Ta v Hamburku představila prototyp svých sedaček Skyrider 3.0. Jsou konstruovány tak, aby mezi nimi mohl být rozestup jen 58 centimetrů – pasažéři tak let v podstatě stráví „na stojáka“. Mají být určená jen na krátké lety, podle šéfa firmy v takové poloze cestující bez problému vydrží až tři hodiny.

Jak se zmenšovala vzdálenost mezi sedačkami
RokDélka v cm
200678,7
200776,2
200876,2
200973,7
201073,7
201173,7
201273,7
201373,7
201473,7
201573,7
201673,7
201773,7
201871,1

V grafu jsou zaneseny nejmenší rozteče mezi sedačkami (jde o vzdálenost od zadní „nohy“ sedadla, do kterého narážejí kolena cestujícího, k zadní „noze“ sedačky, na které cestující sedí). Zdroj: Bloomberg

Autor:

Nejčtenější

Saúdská Arábie přišla útokem o polovinu produkce ropy. Cena poletí vzhůru

Ve dvou ropných zařízeních na východě Saúdské Arábie vypukl požár. (14. září...

Útok na ropná zařízení společnosti Saudi Aramco na východě Saúdské Arábie uvrhl světový ropný trh do stavu, kterého se...

S bezkontaktními platbami do 500 korun mohou být od soboty problémy

Ilustrační snímek

Kvůli nový pravidlům pro ověřování karetních plateb, která budou platit od 14. září, mohou platební terminály zamítat...

Koruna jako rozvojová měna. Od intervencí se neoklepala, sráží ji riziko

Ilustrační snímek

Už je to skoro dva a půl roku od ukončení devizových intervencí a koruna ne a ne výrazněji posílit. Spíše naopak....

Pozor na pohádky o suchu, píše v eseji agrární analytik Petr Havel

Takto vypadá v květnu 2018 vyschlá půda v areálu Všesportovního stadionu v...

Za sucho u nás nemůže méně srážek, nedostatek dešťů je jen jednou z pohádek o tom, jak Česko brzy zůstane bez vody....

Míra klientelismu v Rakousku mě šokovala, řekl v Rozstřelu Radim Jančura

Majitel RegioJetu Radim Jančura v diskusním pořadu Rozstřel. (11. září 2019)

Budoucnost svého byznysu vidí dopravce RegioJet spíše ve vlacích než v autobusech. Ve středečním Rozstřelu to řekl...

Další z rubriky

Let boeingu do Prahy s jedním motorem byl podle úřadu pochybením posádky

Let Smartwings s jedním funkčním motorem přes půl Evropy (ilustrační koláž)

Let přes půl Evropy na jeden motor hodnotí Úřad pro civilní letectví (ÚCL) jako pochybení posádky. Nicméně nemá zatím...

Ekonom Kysilka vstoupil do dozorčí rady Českých drah. Nahradil Pospíšila

Ekonom Pavel Kysilka

Ekonom Pavel Kysilka se stal novým členem dozorčí rady Českých drah. V radě nahradil jejího předsedu Karla Pospíšila,...

Míra klientelismu v Rakousku mě šokovala, řekl v Rozstřelu Radim Jančura

Majitel RegioJetu Radim Jančura v diskusním pořadu Rozstřel. (11. září 2019)

Budoucnost svého byznysu vidí dopravce RegioJet spíše ve vlacích než v autobusech. Ve středečním Rozstřelu to řekl...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz