Pátek 24. března 2023, svátek má Gabriel
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 24. března 2023 Gabriel

Ministerstvo hledá peníze na stavební spoření. Mohou to odnést vlaky

  4:50aktualizováno  9:24
Kvůli rozhodnutí Ústavního soudu, který zrušil omezení státní podpory stavebního spoření, může výrazně ubýt regionálních vlakových spojů. Ministerstvo dopravy totiž na státní podpory potřebuje sehnat peníze a podle informací MF DNES je vezme právě z příspěvků, které stát posílá krajům na úhradu ztrát regionálních vlaků.
Regionálních vlakových spojů může výrazně ubýt. Ilustrační foto

Regionálních vlakových spojů může výrazně ubýt. Ilustrační foto | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Vláda na svém posledním zasedání v tichosti schválila zastavení vyplácení dotací všem krajům na provoz regionálních vlaků: jen letos měly kraje od státu získat 2,6 miliardy korun, které následně posílají v drtivé většině případů Českým drahám jako dorovnání ztráty z provozu lokálek. Kraje si mají peníze najít samy, nebo razantně omezit počty spojů.

Nový ministr dopravy Radek Šmerda tak musí řešit krátce po nástupu do funkce nepříjemný problém, na jehož konci může být výrazně zhoršené spojení v regionech nebo i konec některých tratí. S návrhem na sebrání peněz přišel ministr financí Miroslav Kalousek, který v rozpočtu hledá 6 miliard korun.

Tolik bude muset zaplatit oproti plánu navíc na podpoře stavebního spoření poté, co původní plán na její omezení zrušil ve středu Ústavní soud. Tiskové oddělení ministerstva financí po celodenním vymýšlení zdůvodnění tohoto kroku odkázalo na ministra, ten již na dotaz do uzávěrky vydání nereagoval. Není tak jasné, kde chce vzít dalších 3,5 miliardy korun.

"Definitivní řešení chce ministr financí předložit vládě do 14 dnů. Požádal proto vládu, aby zmrazila do této doby čerpání všech nespotřebovaných nároků kapitol státního rozpočtu z minulých let a uložila vázat výdaje Ministerstva dopravy pro krajské rozpočty," uvedl mluvčí Ministerstva financí Ondřej Jakob v prohlášení zaslaném po uzávěrce pátečního vydání MF DNES. 

Jakob také podotknul, že z celkového propadu 6  miliard korun připadá na státní rozpočet částka ve výši asi 4,5 miliardy korun. Zbytek tvoří propady příjmů krajů a obcí.

Za stížnost škrty

Proč padla volba na tuto kapitolu? Podle informací MF DNES může jít o mstu ministra financí Miroslava Kalouska sociálnědemokratickým krajským vládám za to, že jejich strana podala k Ústavnímu soudu stížnost na snížení státní podpory stavebního spoření a Kalousek teď musí hledat další úspory.

Stát se přitom v době úřednické vlády zavázal v memorandu krajům, že jim bude na lokálky přispívat. I proto teď ministerstvo dopravy neví, co může dál podniknout.

"Předpokládáme právní závaznost podepsaného memoranda a rozhodnutí o poskytnutí dotací bude podrobeno právní analýze advokátů," uvedl Šmerdův náměstek Lukáš Hampl.

Ministerstvo dopravy přitom posílá krajům v některých případech téměř polovinu toho, co celkově drahám platí. "Pokud ty peníze nedostaneme, nezbývá nic jiného než spoje omezit a zrušit. Cestující pak pošleme za panem Kalouskem, ať se ho zeptají, proč jejich vlak nejede," říká středočeský náměstek hejtmana pro dopravu Robin Povšík.

V Libereckém kraji budou problémy nejmenší

Podobné problémy budou mít víceméně všechny kraje. Nejde jen o lokálky, ale i o příměstské tratě s velmi silným provozem cestujících. Jediný kraj, který by na konci dotací z ministerstva dopravy prodělal zřejmě nejméně, je Liberecký.

"Ve smlouvě s Českými drahami máme zakotveno, že pokud by nám stát tento příspěvek přestal platit, ty peníze nedostanou a musí jezdit stejný objem kilometrů jako dosud," vysvětlil náměstek hejtmana Martin Sepp.

Ročně jde o 80 milionů korun, ale stát kraji na zajištění lokálek přispívá na rozdíl od jiných regionů jen čtvrtinou. "Problém by nastal až příští rok na tratích Jizerskohorské železnice, kterou jsme nově soutěžili, tam bychom to museli krýt ze svého,"dodal Sepp.

Dráhy mají ve většině krajů desetileté smlouvy, které obě strany uzavřely těsně předtím, než by kraje musely dotace na regionální vlaky soutěžit, což se nelíbí především soukromé konkurenci Českých drah. Podle mluvčího drah Radka Joklíka by na případné zásadní snížení počtu objednaných vlaků musela firma přistoupit.

"Pokud kraje nebudou mít prostředky na dofinancování regionální dopravy, budou nuceny nastavit nový rozsah dopravní obslužnosti, který České dráhy budou jako dopravce akceptovat," potvrdil Joklík.

Autor:

Daňové přiznání 2023

Základní lhůta pro podání daňového přiznání za zdaňovací období 2022 připadá letos na pondělí 3. dubna. Interaktivní daňové formuláře umí vypočítat daně za vás.

Mohlo by vás zajímat

ZANIKLÉ TRATĚ: Dráha do Modřan vedla tunelem i Krčským lesem

  • Nejčtenější

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Levnější papriky, cukr i vejce. Češi v zahraničí šetří tisíce a stát tratí

Levnější vejce, maso i zelenina. Čechy ženou vysoké ceny potravin do obchodů v zahraničí. V Polsku ušetří tisíce za...

Indům sebrali kojence. Nový film buší do Barnevernetu a otřásá Norskem

Do norských kin dorazil nový film inspirovaný osudem indické rodiny bojující o své děti. Příběh maminky ze Stavangeru,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Pavel zvolil u penzí nejhorší možné řešení

Premium Jedním z prvních ústavních kroků Petra Pavla bylo posouzení sporné valorizace důchodů. Prezident měl celkem čtyři...

Finsko není mistr světa ve vzdělání. Naopak. Mýtus, který trval 20 let, padá

Premium Ještě nedávno se do Finska jezdilo jako na safari, aby jiné země okoukaly tajemství tamního školství, nejlepšího na...

Revma vzniká v plicích. Nyní došlo ke zlomu v léčbě, říká profesor Vencovský

Premium Bolest, ztuhlost, otoky a deformace kloubů, především na rukou. Tak si většina lidí představuje revmatoidní artritidu,...

V Česku neměl šanci, v cizině metastázy zmizely. Léčbu hradí pojišťovna

Premium Na rakovinu prostaty umírá v Česku asi 1 500 mužů ročně. Když vyčerpají všechny metody léčby, nezbývá jim než čekat na...

Další rána pro České dráhy. Linku do Brna přes Vysočinu jim vyfoukl RegioJet

Železniční spojení mezi Prahou a Brnem přes Havlíčkův Brod bude provozovat RegioJet. Ve výběrovém řízení, kam se...

Němec Rusa nenahradí. Do Česka se vrátili hlavně batůžkáři, ekonomika trpí dál

Premium Není turista jako turista. Na začátku února oznámili statistici meziroční nárůst počtu cizinců, kteří navštívili Česko....

České dráhy miliardu za lokomotivy zpět nedostanou. Vrchní soud zamítl námitky

České dráhy neuspěly se snahou zvrátit spor týkající se arbitráže, na jejímž základě doplatily strojírenské firmě Škoda...

Skladovací haly rostou v Česku rekordním tempem, covid změnil pohled výrobců

Premium Výstavba výrobních a skladovacích hal zažívá rekordní čísla a po řadě let rostou i ceny, za které se skladovací plochy...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Meteoroložka Honsová: Letos bude extrémní počasí, zapíše se do historie

Premium Meteoroložka Dagmar Honsová je přesvědčená, že letošní rok určitě přinese mnoho zajímavých a zřejmě i extrémních...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...

Být nahý před diváky není žádná kratochvíle, ale ani hrůza, říká Zounar

Herec Martin Zounar (55), který v Ordinaci hraje doktora Bobo Švarce, se opět svlékne. Poprvé se před kamerami objevil...