Úterý 17. května 2022, svátek má Aneta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 17. května 2022 Aneta

Stát pošle krajům na železnice miliardy, většina asi půjde Českým drahám

  11:56
Kraje získaly jistotu, že jim stát do roku 2034 pošle na regionální železnice až 135 miliard korun. Většinu prostředků zřejmě dostanou České dráhy, schválený vládní materiál totiž neobsahuje podmínku, aby kraje musely dopravce soutěžit.

ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

Po prohrané arbitráži se Škodou Transporation udělala česká vláda krok, který by měl pomoci Českým drahám udržet jejich rating. Dala jim velkou šanci na udržení příjmů na patnáct let dopředu.

Materiál ministerstva dopravy, který vláda schválila, totiž počítá s tím, že kraje budou dostávat peníze na regionální vlaky až do roku 2034. Většina peněz skončí, pokud u krajů nenastane nečekaná změna názoru, u Českých drah.

Stát totiž nepodmínil výplatu příspěvku tím, že by kraje musely dopravce soutěžit. Státní podnik dostává od krajů téměř polovinu svých ročních tržeb. S blížícím se koncem smluv s kraji a státem v roce 2019 jde o zásadní materiál, který krajům může dát jistotu byznysu bez soutěží na další roky dopředu.

Evropská směrnice povinnost soutěžení přímo neukládá, a i když řada z nich tvrdí, že soutěže chystají nebo zvažují, jde většinou jen o plané předvolební fantazírování. Od roku 2009 soutěžil provoz jen Liberecký a Jihočeský kraj. Na severu už efekt konkurence poznali - vozí je lepší vlaky za nižší cenu, což se odrazilo i ve větším zájmu cestujících.

Na jihu čekají, protože soutěž zablokovaly u antimonopolního úřadu České dráhy. Tvrdí, že jsou v soutěžích diskriminovány kvůli tomu, že musí uznávat například režijní jízdenky nebo se starat o nádraží. Jenže když se soutěžilo v Libereckém kraji a vyhrály, mlčely.

„Soutěžit budeme i další tratě,“ potvrzuje Pavel Blažek z firmy Korid LK, která organizuje dopravu v Libereckém kraji. Ze setkání s jinými kraji nemá přitom pocit, že by většina chtěla skutečně soutěžit. „Je pár výjimek, ale jinak se soutěžemi zůstáváme spíše osamoceni,“ říká Blažek.

Bavorsko: díky soutěžím jezdí dvakrát více vlaků

Pozitiva konkurence si vyzkoušeli také v Bavorsku. Když se tam před dvaceti lety rozhodli, že začnou soutěžit provoz ztrátových regionálních vlaků, řada lidí nechápala, proč se má narušit monopol národního dopravce.

Bavorské zkušenosti by se přitom měly objevit v učebnicích: díky soutěžím platí spolková země za provoz vlaků stejně jako kdysi - ale vlaků jezdí dvakrát více.

Postup státu rozzlobil hlavně soukromé dopravce i Hospodářskou komoru ČR. Leo Express mluví o likvidaci železničního trhu, podporovatel Andreje Babiše a majitel RegioJetu Radim Jančura dokonce vyzval ministra financí, aby v případě schválení rezignoval. Ministr dopravy Dan Ťok však následně chladil vášně s tím, že jde jen o materiál, jak se budou vlaky financovat, nikoliv jak se zabezpečí provozovatel.

Soukromým dopravcům připomíná tento krok rok 2009, kdy úřednická vláda narychlo uzavřela desetiletou smlouvu s Českými drahami. Například podle Emanuela Šípa z Hospodářské komory povede nezavedení povinnosti soutěží k paušálnímu prodlužování smluv ČD s kraji. „To povede k zakonzervování dané úrovně kvality železniční dopravy a k dalšímu prohloubení její ztrátovosti,“ říká.

„Stát by měl objednatele dopravy více motivovat k ekonomicky odpovědnému chování a nakládání s veřejnými prostředky. Nabídková řízení jsou jedinou cestou, jak toho dosáhnout,“ podotkl také Martin Kvizda z Ekonomické fakulty Masarykovy univerzity, který se železniční dopravou dlouhodobě zabývá.

Dráhy už v některých krajích prodloužily části smluv až do roku 2024. „K jednáním s obchodními partnery se nevyjadřujeme a nekomentujeme je,“ odpověděl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský na dotaz, jak daleko jednání s kraji pokročila. Regiony mají dostat více peněz než dosud, všechny budou mít navíc jednotný příspěvek ve výši 30,5 procenta nákladů na vlaky.

Autor:
  • Nejčtenější

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté na místě zjišťují, že bydlí jinde

Premium Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté si zaplatí zájezd v zahraničí, přijedou do hotelu a teprve na jeho recepci...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ruské lodě nabízejí kradené ukrajinské obilí. Putin pěl o rekordní sklizni

Rusko krade ukrajinské obilí a pokouší se ho prodat na mezinárodních trzích, stěžuje si Ukrajina. Moskva k tomu...

Jmenování Michla guvernérem ČNB vzbudilo na trzích strach, koruna oslabuje

Prezident Miloš Zeman jmenoval do funkce nového guvernéra centrální banky Aleše Michla, který je dlouhodobým odpůrcem...

ČNB zahájila měnové intervence, snaží se zvrátit oslabení koruny

Bankovní rada ČNB se na čtvrtečním mimořádném zasedání rozhodla zahájit intervence na devizovém trhu. Důvodem je...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

Češi řeší, čím topit. Proč bychom se neměli zbavovat plynového kotle?

Premium Plynu pro domácnosti by mělo být dosti při přerušení dodávek z Ruska. Nedostatkový plyn sice zdražuje, ale rychlý...

I vysokoškolák může být blbý, říká obávaný lovec z Novy Doktor Vševěd

Premium Na úspěchu televizní soutěže Na lovu má Jiří Martínek velký podíl. Diváci žasnou nad jeho znalostmi. On žasne taky –...

  • Další z rubriky

Státu docházejí peníze na dopravní stavby. Líčí na soukromý kapitál

Premium Doba, kdy byl na dorovnávání restů v podobě nedokončené dálniční sítě dostatek peněz, je za námi, obává se ministerstvo...

K cestování se vrací i firmy, online schůzky a jednání už nestačí

Leteckou dopravu po covidových omezeních nastartovali podle dat pražského letiště nedočkaví turisté. Nyní se ale k...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Letiště nabírá lidi, které nedávno propustilo. Věří, že zdvojnásobí provoz

Pražské letiště se snaží zpět najmout třetinu lidí, které kvůli koronavirovým restrikcím nedávno propustilo. Zpět chce...

Šanci na elektrizaci mají i lokálky. Prověřují se stovky kilometrů, co se vyplatí

Premium Česká železniční síť se snaží narychlo dohnat evropský standard v počtu kolejí pod trolejemi. Z celkových více než...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Bez nebezpečných injekcí do penisu si dnes nic nevyděláte, říká pornoherec

V posledních letech se ve videích pro dospělé objevuje další nerealistický prvek – hodiny trvající erekce. Pornoherec a...

Eurovizi vyhráli Ukrajinci s písní pro matky, čeští We Are Domi nezaujali

Na šedesátém šestém ročníku mezinárodní pěvecké soutěže Eurovize, který se letos konal v italském Turíně, zvítězil...

Památka na sověty. Turkmenistán hodlá jednou provždy uhasit Bránu do pekla

Sovětští důlní inženýři podnikli v šedesátých a sedmdesátých letech řadu misí. Jejich expedice do Turkmenistánu v roce...

Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté na místě zjišťují, že bydlí jinde

Premium Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté si zaplatí zájezd v zahraničí, přijedou do hotelu a teprve na jeho recepci...