Jedná se o spoje EuroCity, které musí být mezinárodní, s jídelním vozem, klimatizované a podmínkou jejich provozu je i to, že zastavují pouze ve významných městech. Z čehož vyplývá, že Česká Třebová tímto posílením z hlediska prestiže povyrostla.
"Usilovali jsme o to dlouho a zaplaťpámbu, že konečně někdo vzal při sestavování grafikonu v potaz naše připomínky, které dlouhodobě předkládáme, aby nový terminál mohl fungovat, jak má," reagoval českotřebovský starosta Jaroslav Zedník. Terminál je více než třísetmilionovou investicí České Třebové s obřím podzemním parkovištěm.
Pohodlí při příjezdu a odjezdu z nádraží navýší tak i to, že náročnější cestující dostanou větší šanci přestoupit na vlaky vyšší kvality s výrazně kratšími jízdními dobami. Za úspěchem České Třebové je vytrvalý tlak představitelů města na různých úrovních.
Vedle starosty a Českotřebováka hejtmana Martina Netolického lze uvést například bývalého docenta Dopravní fakulty pardubické univerzity i poslance Václava Cempírka a dnešního šéfa Českých drah Dalibora Zeleného, který je mimo jiné i radním města.
"Lidí, kteří se o to snažili, je spousta, nedá se říci, že za to může jen jeden. Železniční uzel tady měl význam vždycky, akorát byl v poslední době úplně nesmyslně potlačován a připravoval lidi z regionu o kvalitní vlakový přístup do center, jakými jsou Ostrava, Brno či Praha," řekl starosta Zedník.
Nově budou od 15. prosince zastavovat v České Třebové všechny spoje nejvyšší kategorie EC mezi Prahou a Brnem a opačně. Jedná se o mezinárodní dálkové spoje Německo - Česká republika - Rakousko/Slovensko, Maďarsko.
Spoje EC směr Brno budou jezdit každou 17. minutu od 6:17 do 21:17 hodin, směr Praha každou 41. minutu od 6:41 do 21:41 hodin.
"Nyní v České Třebové staví celkem devět párů vlaků, z toho sedm párů EC a dva páry Ex. Nově bude zastavovat o sedm spojů EC v každém směru. Stále platí, že zde staví devět párů nejrychlejších spojů, od nového grafikonu jich bude celkem šestnáct párů," uvedla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.