Diskuse k článku

Vlakem rychleji, než letadlem. Revoluce v železniční dopravě, tvrdí Čína

Ve čtvrtek sjel z tovární linky v čínském městě Čching-tao prototyp vlaku, který by měl být schopen jet rychlostí až 600 kilometrů za hodinu. Cesta z Pekingu do Šanghaje by se díky němu měla zkrátit o několik hodin. Dokonce by měla být rychlejší, než letadlem. Komerčně by se měl začít vyrábět v roce 2021.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P72a40v92e47l 28M70a50t82o68u56š59e63k 5120777458264

Řekl bych, že tam postaví síť magnetických drah dříve než my zrekonstruujeme ostudnou trať Praha - Kladno s odbočkou na letiště nebo postavíme trasu D pražského metra. Bohužel myslím, že nepřeháním.

0/0
18.6.2019 16:18

J82o47s62e85f 95S67h55r79b83e19n29ý 9593378519831

" Teď ji čeká výstavba testovacího areálu a speciální továrny. Obojí by mělo být dokončeno v druhé polovině tohoto roku"

8-o U nas by do te doby nebyla ani prijezdova cesta k arealu.

+2/0
27.5.2019 11:01

M44i50r88o43s12l28a43v 73G43r61u46n30e65r 9654448328

ProsímVás, nevíte někdo, jestli je pravdam ž,e ani ty stávající vlaky skoro nikdy maximální rychlostí nejezdí, protože když ano,tak mají enormní spotřebu elektřiny? A - co obnášel vývoj nového rychlovlaku, mám tím na mysli v čem je případné technické novum oproti stávající rychlodráze ze Šanghaje na letiště a v čem jde jen o nějakou inovaci: Prostě znamená nový vlak nějaký větší technologický pokrok oproti systému, který Čína převzala z Evropy? Děkuji

0/0
27.5.2019 7:09

J94a91k76u41b 63Z54a54c62h 3225126503630

V číně jezdí rychlovlaky normálně 300km/hod na úsecích.. kvůli bezpečnosti je na některých úsecích rychlost snížena na pouhých 250 ;-D;-D;-D

0/0
27.5.2019 11:19

P82e30t61r 48N66e38c26h89a68n26i97c95k26ý 7813276638110

Co jsem pochopil, tak nad 350km/h je problém se zvukem, je tam nějaký fyzikální jev, který je při cestování nepříjemný a musí se řešit technicky a draze, ale nevím o co jde

0/0
28.5.2019 13:05

D74r78a47h30o63m73í95r 24S48t42r80o66u67h81a63l 4605158572524

Tratě moc drncaj a dráty nadskakujou. Nic víc. Prostě pro vyšší rychlost už u kolejnic a drátů potřebujete totální rovinu, která se opravdu špatně dělá. Rekord na kolech je u železnic tuším něco kolem 500 km/h. Udělali to na velmi odladěném úseku. Jenže pak stačí změna teploty a zase je to nepoužitelné.

Kdyby se jezdilo v tunelech, kde by byla stálá teplota a koleje i dráty by měly pořád stejný rozměr a prověs, neměl by to být takový problém. Jenže tunelovat ve velkém umí jenom Češi.

0/0
6.6.2019 14:54

P91a30v31e69l 48M61a14t40o90u11š61e25k 5340907878264

Největší problém je při těchto rychlostech odpor vzduchu. Vše ostatní je skoro zanedbatelné. Valivý odpor u maglevu neexistuje, stejně jako problémy s adhezí. Je to vlastně velmi dlouhý lineární motor, kde trať je "stator" a vlak "rotor".

0/0
18.6.2019 16:22

M86a11r30t12i63n 93R65u13z76i20c41k25a 1332768736557

To vypada velmi podobne jako japonsky maglev... ale technologie bude asi z transrapidu...

0/0
25.5.2019 13:39

D42r64a59h69o82m76í84r 14S38t82r17o97u61h40a59l 4635138872964

Japonec je uložený uvnitř dráhy. Číňan bude vlastně monorail.

0/0
6.6.2019 14:56

M57a38r46e21k 76P96l53a95c91h29ý 7486805317273

Čína jasně dokazuje, že komunismus, je výkonnější, než kapitalismus!!

0/−12
25.5.2019 9:15

J84a39n 30S61t15e18h88l49i88k 9515107896771

Tam rozhodně není komunismus . Je tam totalitní stát s prvky kapitalismu .

+8/−1
25.5.2019 9:36

M16i28r81e94k 14K56o79u29b59a 6490453206

Přesně tak. Čína je dnes totalitní kapitalistický stát.

Za komunistický ho označují někteří v zahraničí dílem z neznalosti, dílem ze setrvačnosti, dílem záměrně, protože pak je vymezování proti Číně snadnější.

Totalitních států je totiž na světě fůra, to byste pak musel vysvětlovat, proč je totalitní Saudská Arábie, Etiopie, Azerbajdžán OK, ale Čína ne.

https://www.quora.com/What-5-countries-have-totalitarian-governments

+1/0
25.5.2019 11:45

V87a61c59l10a73v 18V30a12v89r72a 3907694215137

Do té doby stejně Evropa zanikne. Není co řešit.

Migranti pojedou ze severní Afriky a Asie vlakem namísto lodí..

+3/0
25.5.2019 1:19

K96a28r51e19l 63M25o72k49r73y75k 3426788123

v tu dobu už usa nebudou existovat ..

+1/0
25.5.2019 1:31

V69a42c65l35a39v 55V53a84v15r97a 3767974805877

V Čechách a na iDnesu se věří všemu. Hlavně když ten blábol vyjde z ostudné CNN.

Velké dopravní etadlo běžně letí rychlostí kolem 800km/hod. A na to nemá a mít nebude žádný vlak.

+1/−9
25.5.2019 1:14

M85i79r86e75k 72G40a87j82e39r 5551836179660

Z vlaku lidé vystoupí a nastoupí za 5 minut a může pokračovat v cestě. U letadla to trvá hodiny. Dále přestup z metra do vlaku to leckde trvá méně, než 15 minut, u letadla opět několik hodin. Na rychlovlak proto nebude mít žádné letadlo.

+5/0
25.5.2019 5:44

J18a28r29e92k 74D44o61l75á27k 2833733246719

Z Pekingu do Šanghaje jsem letěl i jel rychlovlakem, a pokusím se proto poopravit trochu idealistický názor, že vlak přijede z centra do centra, kde se z něj bleskově vystoupí a jste tam, kde chcete být. V Šanghaji je terminál vnitrostátních letadel i rychlovlaků společný (ve čtvrti Honqiao), kam se jede z centra hodinu metrem i taxíkem. A bezpečnostní procedury při nástupu i výstupu z vlaku (a detto přechodu na metro) jsou v Číně téměř shodné - myšleno přísné a díky obrovskému množství cestujících i velmi zdlouhavé, jako na letištích. A platí i to, že jak letenku ta jízdenku na vlak musíte koupit v předstihu. V Číně vám sice nezvýší dramaticky cenu jako Evropské aerolinky, ale jízdenky jsou prostě vyprodány.

0/0
2.6.2019 16:45

M39a25r21e47k 64P42l90a84c84h66ý 7436295587703

Co je "etadlo"? Google mi to nepřeložil.:-)

0/−3
25.5.2019 9:19

L45a61d24i46s41l64a20v 90V18o87n24d12r83á19č57e70k 5686489218392

Zkuste se zamyslet nad tímto příkladem: Chcete se dostat z centra Prahy do centra Ostravy. Jednou to zkuste vlakem (tím, co v Česku jezdí jako taková rychlejší tramvaj) a jednou letadlem. Ano, je to na letadlo zbytečně blízko, ale dobře to demonstruje některé výhody (na které jistě sám přijdete) vlaku oproti rychlosti letadla. Na delší kontinentální trasy (jako ty čínské) můžete přidat třeba zastávky vs. mezipřistání, návaznost spojů atd.

0/0
27.5.2019 11:50

D49r12a97h72o22m63í57r 95S72t65r14o56u42h79a51l 4835188942594

Je vidět, že jste nikdy neletěl ;-D

0/0
6.6.2019 14:58

J21a87n 30S66k49ř78i25v31á61n45e81k 3676696176

Letadlo to má, ale za 2:20 hod.

+1/0
24.5.2019 22:33
Foto

J94a22n 48V88a57l41a83l31í40k 6496339790286

„Když započteme i přípravu na cestu, trvá letadlem 4,5 hodiny a rychlovlakem 5,5 hodiny. Díky tomuto maglevu by se zkrátila na 3,5 hodiny,“ dodal.

Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/maglev-rychlovlak-cina-zeleznice.A190524_145348_eko-doprava_svob

+6/−1
24.5.2019 22:57

J52o71s30e36f 13Š28o68l94t17e86s 8664268150513

Z Prahy do Brna by se to nestihlo ani rozjet.

+3/−12
24.5.2019 21:33
Foto

J55a62n 82V33a76l55a25l58í58k 6206439830256

Od roku 2002 je v Číně v provozu jediná komerční vysokorychlostní trať typu maglev na světě. 30 km dlouhá trať vede z letiště Pudong do centra Šanghaje a vlak ji ujede za 8 minut průměrnou cestovní rychlostí přes 220 km/h. Maximální rychlost, kterou souprava na trati dosáhne, je 430 km/h.

+7/0
24.5.2019 22:16

J40a68n 25S10k40ř46i59v55á35n54e57k 3246506646

No jo ty tomu tak rozumíš.

+3/−1
24.5.2019 22:30

W64a48l58d65e65m80a84r 68Z71i81e39l89i94n13s21k13i 1144367721816

Pry zeme v4 do 2028 roku mamy miet

super rychlé vlaky spojující hlavní města v4 ( Budapest-Varsava-Bratislava-Praha)s rychlostí 300..350 km /h.před 2 dny přidali dohodu mezi ministry na vybudovatnie spojení mezi mestami v4.Pozijeme a uvidíme, jak to bude.;-);-);-);-).;-);-);-);-)

0/−1
24.5.2019 21:31

M19i48l80a42n 19M12u64s86i89l 4243331672215

Jestli budeme jezdit z Prahy do Budapešti přes Varšavu, tak se nám to pěkně protáhne.:-)

Budou rádi, když se do roku 2028 vypořádají s pozemky.

0/0
26.5.2019 9:24

J74o39s89e85f 38V14o93m29á37č56k22a 5943134723774

Vlakem rychleji než letadlem. Bez čárky, pisálci.

+2/0
24.5.2019 20:33

Z46d86e72n24ě14k 47H98r77u57b44ý 5415978691206

Zajímavé. Němci technologií transrapid vyvíjeli několik desítek let. Číňani ji vymysleli za tři roky. Poté, co si koupili transrapid. 

+2/−2
24.5.2019 19:57

L38e81o95š 10P84a11l82u82z55g90a 9406682195401

Nekoupili. Shanghai Transrapid byl joint venture mezi Němci a Číňany. A Číňani na rozdíl od Němců mají peníze na další vývoj.

A hlavně mají megapole, mezi kterými se to vyplatí stavět.

+6/−1
24.5.2019 20:13

A11n93t69o93n97í27n 86S22v65o87b35o22d14a 3294603139412

v Číně soudruh rozhodne a všechny v plánovaném koridoru vystěhuje, v Evropě panují jiné zvyky

+7/−1
24.5.2019 21:02

J13o19s28e54f 73Š66o13l71t13e68s 8154848780543

I v Evropě by to šlo, ale nikdy by se to nezaplatilo. On je rozdíl, když to postavíte mezi městy s 10 miliony obyvatel a nebo mezi evropskými městy kolem milionu. Navíc by byla potřeba koordinace jednotlivých evropských států, což je při sledování hádání v EU utopie na entou.

+7/0
24.5.2019 21:35

Z20d49e81n89e44k 78V52r71b56a 8159195303917

V Evropě to funguje stejně. Stavba ve veřejném zájmu musí fungovat všude, protože jinak by se v hustě osídlené krajině nikdy nepostavilo nic. A ono je jedno, jestli rozhodne soudruh, nebo správní orgán v ČR, vlastník dotčené nemovitosti bude legálně okraden. Nevím jak v Číně, ale v ČR zcela nepochybně. To co u nás brzdí většinu staveb je úřední šlendrián, porušování zákonů a nefunkčnost justice. Zejména to poslední je problém.

+2/0
24.5.2019 21:49

J67a80n 91S63t37e80h34l37i95k 9155717946191

Justice není problém. Tam je problém v zákonech , kdy jsou lhuty a ruzná odvolání a proto to trvá. Viz ten případ farmářky co zablokovala stavbu dálnice na desítky let.

0/0
25.5.2019 9:40

Z89d48e86n76e15k 32V30r19b81a 8509565233517

Jistě. Systém odvolání je dobrý - zase tolik stupňů nemáme. Lhůty také nejsou nijak dlouhé a rozhodně ne takové, aby relativně jednoduchý správní úkon trval deset let. Ale souhlasím s tím, že lhůty by šlo v mnoha případech zkrátit, např. v případě kdy je dotyčná strana zjevně nemůže využít. Ten největší problém je bohužel v rozvleklosti soudních řízení (to jsme u té justice) a také ve státu, který v mnoha případech nedodržuje platnou legislativu. Pak se samozřejmě dostává do mnohdy neřešitelné situace. Typickým příkladem budiž fakt, že mnoho komunikací bylo postaveno bez souhlasu majitelů pozemků pod nimi (defacto se jedná o černé stavby) a desítky let jsou tak provozovány ve "zkušebním provozu", protože nemohou být zkolaudovány. (a otázkou je, jestli za takového stavu mohou být ty pozemky vůbec ještě vyvlastněny a jakým způsobem se narovnají právní vztahy) Mnoho komunikací je provozováno jen díky dokolečka vydávaným vyjímkám z platné legislativy. A tak by se dalo pokračovat...

0/0
25.5.2019 22:25

W81a49l44t37e36r 90D45i84v78i44š 6177632432882

Farmářka není zrovna dobrý příklad, tam to byla vina úředníků. Ona chtěla od začátku dohodu a hlavně chtěla vyměnit hodnotnou půdu za stejně hodnotnou půdu (později pak už kompenzaci). Jenže několikrát se stalo, že v momentě, kdy byla už dohoda před podpisem, tak se změnili odpovědní lidé, celé se to shodilo, nové koště prohlásilo, že to udělá lépe než staré (rozumějte - odrbe legálně farmářku) a začalo nové dohadování. A farmářka místo toho, aby nechal nové koště, ať s ní oře, tak trvala na původní dohodě. A tak to trvalo.

Opravdu ne kvůli farmářce, ale kvůli naprosté zhovadilosti úředníků.

0/0
31.5.2019 16:17
Foto

J64a70n 61V14a83l22a57l43í89k 6166589950786

představte si že i v Číně vykupují pozemky...

+3/0
24.5.2019 23:05

P19a28v46e63l 36M46a45t48o57u61š96e18k 5610297308834

Ono to tam hlavně všechno vede většinou po mostech nebo v tunelech. Magnetickou dráhu stejně na zemi postavit prakticky nemohou.

0/0
18.6.2019 16:16

G25e25o10r47g 18K61o48m59b50e64r55e13c 9394261906711

oni i Nemci maji penize. Maglev mel jezdit z centra Mnichova na letiste ale je to tam podobne s odkupem pozemku a se zelenyma a zabickarema jak v Cesku takze z toho nakonec seslo

0/0
25.5.2019 7:44

R63a97d49e39k 85J55a65n35a36t49a 9435866454882

Myslel jsem, že Čína maglev opustila, protože s provozem maglevu na šanghajské letiště nejsou dobré zkušenosti.

0/0
24.5.2019 19:24

L83e73o48š 80P50a55l17u41z33g16a 9886302725631

Nevím, jestli s tím jsou nedobré zkušenosti, ale SMT je prostě jen výkladní skříň toho, že to jde. Ekonomika jim samozřejmě nevychází, protože na PVG vede i metro, které je levnější.

Ale na to by mohl reagovat jiný expert na Shanghai, pobývající momentálně v Chengdu...:-).

+2/0
24.5.2019 20:21

J82o46z98e28f 74P51a52u36c92h80l50y 3389788217634

a to zase komu ukradli ti zli Cinania? ;-D

+5/−1
24.5.2019 18:51

A43n22t66o19n93í56n 24S79v32o36b70o98d98a 3254123399672

Japonci jeli 603 km/h v roce 2015, v Číně ho vyvíjeli 3 roky, tedy až ho Japonci ukázali :-)

0/−2
24.5.2019 21:00
Foto

J79a23n 81V10a56l61a46l17í20k 6716209140676

Od roku 2002 je v Číně v provozu jediná komerční vysokorychlostní trať typu maglev na světě. 30 km dlouhá trať vede z letiště Pudong do centra Šanghaje.

+4/0
24.5.2019 22:20

F82r46a22n83t19i36š65e92k 12M64o83s31s 8962883179719

Němcům. Je to na principu Transrapidu, který jezdí v Šanghaji na letiště.

+1/−1
24.5.2019 21:04

M38i53l91a34n 87V91o70l11e90k 5339173976359

600 km/h není vzhledem k nákladům žádná sláva a jestli je současný světový rekord 603 km/h, tak ta praktická rychlost bude asi o dost nižší.

0/−6
24.5.2019 18:50

P57a43v39e69l 95B70í76n95a 1433405792413

Jó, kdyby v Bruselu místo vymýšlení náklaďáků s pantografem raděj prosadili a přímo zafinancovali něco podobného napříč celou Evropou, to by byla šupa. Omezení šílených emisí z letecké / kamionové dopravy, už by to bylo na elektřinu a navrch např. Váš dům - Bretaňské pobřeží za 4-5 hodin. se dvěma přestupy...

+8/−5
24.5.2019 16:43

P77e72t51r 53V55a63r37g57a 3255483700280

To se v EU neprosadí. Každá velká země (typicky Francie a Německo) by chtěla svoji vlastní technologii, normy atd. O tomto nemá smysl ani snít.

Vždyť u vlaků se EU nedokáže ani dohodnout na rozchodech (viz např. Španělsko), technologie rychlovlaků - viz TGV vs. ICE vs. Pendolino.

U silniční dopravy jsou např. rozdílné normy na dálnice.

+6/0
24.5.2019 18:18

M80i60r84o20s64l49a78v 65G69r32o34s68s49m89a27n56n 8382979854

Rozdílné rozchody a napájení vznikaly ještě v době, kdy žádná EU neexistovala a státy spolu spíše soupeřily, tudíž odlišnost vnímaly dokonce jako obrannou strategii. Španělské rychlotratě již mají rozchod klasických 1435 mm, protože jsou budovány v poslední době. Napájení se sjednotí na 25 kV 50 Hz AC, ale bude to velmi dlouho trvat. Vždyť jen u nás máme 2 dominantní napájecí soustavy a sjednocení zde bude trvat cca 30 let. Vlakový zabezpečovač ETCS by bez evropské spolupráce také stěží vzniknul a i zde bude trvat dlouho než nahradí národní zabezpečovače. Čína buduje VRT až v posledních letech, převážně na zelené louce a neptá se.

+2/0
24.5.2019 20:54

P10e45t69r 60V43a55r61g30a 3155363470500

Já ty historické důvody znám a chápu, jen ta EU, resp. EHS je tu už dlouho na to, aby alespoň za západě byl větší pokrok v unifikaci.

0/0
24.5.2019 21:38

Premium

Náš kluk umí. Otec talentu Hložka o plánech i batůžku za padesát tisíc

Minulý týden ho v tramvaji načapal revizor: „Lístek, prosím.“ Adam Hložek, sedmnáctiletá fotbalová raketa, zčervenal....

Premium

Vzestupy a pády Mika Tysona. Dokument zdarma o tom, co ho poslalo až na samé dno

Dokument o životě jednoho z nejslavnějších boxerů na světě, Mika Tysona, si odbyl svou premiéru na prestižním filmovém...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

Najdete na iDNES.cz