Vlakem rychleji, než letadlem. Revoluce v železniční dopravě, tvrdí Čína

  16:07aktualizováno  16:07
Ve čtvrtek sjel z tovární linky v čínském městě Čching-tao prototyp vlaku, který by měl být schopen jet rychlostí až 600 kilometrů za hodinu. Cesta z Pekingu do Šanghaje by se díky němu měla zkrátit o několik hodin. Dokonce by měla být rychlejší, než letadlem. Komerčně by se měl začít vyrábět v roce 2021.

Prototyp nového maglev vlaku, který bude vyrábět čínská společnost CRRC. | foto: CRRC

Typově se jedná o takzvaný maglev – vlak, který díky odpudivé síle magnetického pole levituje nad kolejemi. Jeho vývoj trval firmě CRRC podle televize CNN přes tři roky. Teď ji čeká výstavba testovacího areálu a speciální továrny. Obojí by mělo být dokončeno v druhé polovině tohoto roku.

Podle čínské státní agentury Xinhua se jedná o velký průlom v oblasti čínské železniční sítě. „Představte si cestu z Pekingu do Šanghaje,“ citovala CNN prohlášení šéfa výzkumníků společnosti, Ting San-sana. „Když započteme i přípravu na cestu, trvá letadlem 4,5 hodiny a rychlovlakem 5,5 hodiny. Díky tomuto maglevu by se zkrátila na 3,5 hodiny,“ dodal.

Čínský maglev není prvním asijským vlakem tohoto typu, který zaútočil na hranici 600 km/h. Světový rekord momentálně drží prototyp maglevu firmy Japan Railway, který v květnu 2015 dosáhl rychlosti 603 kilometrů v hodině.

Fotogalerie

Technologie magnetické levitace je prozatím jediný způsob, kterým jsou vlaky schopné dosáhnout takto vysokých rychlostí. Nejrychlejší „tradiční“ rychlovlaky jezdí na tratích rychlostmi kolem 350 km/h. V Japonsku se pak před dvěma týdny začal testovat prototyp vlaku s maximální rychlostí 400 kilometrů v hodině, který by měl po síti železnic Šinkanzen jezdit rychlostí 360 km/h (více zde).

Japonsko je prozatím pro Čínu v této oblasti největším konkurentem. Podle listu China Daily mezi nimi v posledních letech panuje i velká rivalita. Japonské firmy totiž začaly s těmi čínskými soutěžit o zakázky například v Indii, Thajsku či Indonésii.

Autor:

Nejčtenější

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

Ilustrační snímek

V evropské loterii Eurojackpot v pátek vyhrál sázející z České republiky 1 411 860 488 korun. Je to druhá nejvyšší...

Zemřel Štěpán Popovič, uznávaný manažer, který pomohl Petru Kellnerovi

Předseda představenstva a generální ředitel AGC Flat Glass Czech Štěpán Popovič

Ve věku 73 let zemřel Štěpán Popovič, nejvýraznější polistopadový manažer, který působil na severu Čech, a jeden z...

Jak vyvést stamiliony z dopravního podniku? Plán vznikal už v roce 2016

Bývalý ředitel DPMLJ Luboš Wejnar, jehož v roce 2017 spolu s Pavlem Šulcem...

MF DNES rozplétá složitou korupční síť, kdy se lidé napojení na firmu BusLine pokoušeli vytunelovat a zničit liberecký...

Druhý měsíc bez zakázek. Aerolinky přestaly objednávat letadla Boeing

Zaparkované Boeingy 737 MAX v továrně ve městě Renton na severovýchodě USA

Krize společnosti Boeing nekončí. Jeden z největších výrobců letecké techniky na světě oznámil, že už druhý měsíc v...

U táty a u mámy je dobře. U rodičů bydlí teenageři, třicátníci i starší

ilustrační snímek

Bydlení u rodičů není v Česku ani náhodou záležitostí teenagerů a čerstvých dvacátníků. Podle dat Eurostatu bydlí tak...

Další z rubriky

Autoškoly čekají rozsáhlé změny. Zkušební komisaře bude vybírat los

Žáci si na okruhu v Sosnové vyzkoušeli třeba výhybný manévr na kluzné ploše,...

Získat řidičák v malé obci je jednodušší než ve velkých městech. Kromě menšího počtu křižovatek a dalších náročných...

Letecká společnost Ryanair rozšiřuje portfolio. Kupuje aerolinku na Maltě

ilustrační snímek

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair koupí začínající maltské aerolinky Malta Air, ze kterých zřídí svou...

RegioJetu chybí zaměstnanci. V některých spojích zruší palubní stevardy

RegioJet letos rozšířil flotilu o nové autobusy Scania Irizar i8

Cestující na některých autobusových linkách společnosti RegioJet se budou muset obejít beze služeb stevarda či...

Najdete na iDNES.cz