Nic jsme nevydělali a lepší to nebude, vzkázal konkurent Uberu investorům

  16:33aktualizováno  16:33
Alternativní taxislužba Lyft před vstupem na burzu oznámila, že doposud měla jen samé ztráty a možná nebude schopna dosáhnout zisků a udržet si je. Jinými slovy, Lyft nikdy nevydělal žádné peníze a nemůže slíbit, že je někdy vydělá.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Jak uvedl server Quartz, i přes tržby ve výši 8,1 miliard dolarů v roce 2018, zakončila společnost účetní období se ztrátami ve výši 911 milionů dolarů. Podobně na tom byla i v roce 2017, s čistou ztrátou 688 milionů dolarů. O rok dříve ztratila 683 milionů dolarů. V konečném součtu přišel Lyft za poslední tři roky o 2,3 miliardy dolarů.

Samozřejmě, že ztráty jsou v Silicon Valley, kde vládnou investorské dotace, módní. Ziskovost zároveň není nezbytným předpokladem pro to, aby mohla technologická společnost vstoupit na burzu. Společnost Google (nyní Alphabet) a Facebook sice při vstupu na burzu byly ziskové, ale Twitter, Spotify, Blue Apron, Snapchat, Dropbox, Etsy a další společnosti rozhodně v zisku nebyly.

Proč na tom záleží?

Když je společnost ve ztrátě, není to příliš dobrý obchod. Například společnost Meal-kit od Blue Apron byla soukromými investory oceněna na tři miliardy dolarů. Investoři věřili, že by mohla předefinovat způsob, jakým se Amerika stravuje. Nevadilo jim ani, že do té doby nevydělala žádné peníze a vynaložila značnou částku na marketing. Veřejné trhy to však Meal-kitu na rozdíl od rizikových kapitalistů neodpustily.

Akcie společnosti se od začátku vstupu na burzu drží na minimu. Začaly se obchodovat v polovině roku 2017 a nyní mají hodnotu jeden dolar za akcii. V lednu, když Blue Apron uvedl, že v prvním čtvrtletí letošního roku plánuje konečně dosažení zisku, akcie o něco vzrostly.

S výše uvedným souhlasí i hlavní analytik společnosti Tradecentrum Michal Dvořák. „Lyft prodává především vizionářský projekt a vize jsou málokdy profitabilní,“ říká Dvořák. Na druhou stranu upozorňuje, že Lyft, stejně jako další společnosti, které hledají uplatnění ve sdílené ekonomice, je reprezentován (podobně jako Tesla) zdánlivě hlavní činností, ale core business může spočívat ve zcela odlišných aktivitách. Například Uber a Lyft se výrazně angažují na poli autonomního řízení, jeho vývoje a zavádění do praxe.

„Sdílená ekonomika je velmi citlivá na politická rozhodnutí, postačí zavedení daně, nebo zpřísnění regulace a naděje na zisk ze sdílených taxi je pryč,“ připomíná Dvořák.

Zisky v nedohlednu

Lyft nabízí jen velmi málo důvodů, které by investory přesvědčily, že se u něj něco v nejbližší době změní. „Naše náklady se budou v budoucnu pravděpodobně zvyšovat, protože vyvíjíme a uvádíme na trh nové nabídky a funkce platformy, rozšiřujeme stávající a nové trhy, zvyšujeme naše obchodní a marketingové úsilí a nadále investujeme do naší platformy,“ píše Lyft ve svém podání. „Tyto snahy mohou být dražší, než očekáváme a nemusí vést ke zvýšení tržeb nebo růstu našeho podnikání,“ pokračuje. Jinými slovy, Lyft plánuje utratit hodně peněz a možná i více, než plánuje. To rozhodně není uklidňující.

Společnost měla na konci roku 2017 hotovost a peněžní ekvivalenty ve výši 1,1 miliardy dolarů. K 31. prosinci 2018 se její finanční zásoby ztenčily na 518 milionů dolarů a v soutěžení s Uberem si rozhodně nějak nepolepšila. 

Jenže podle Dvořáka je pro budoucnost hodnoty společnosti klíčový ukazatel počtu aktivních cestujících a ten má pozitivní vývoj. „Počet cestujících, kteří si rezervovali nejméně jednu jízdu za čtvrtletí, vrostl od 4. čtvrtletí roku 2017 do 4. čtvrtletí roku 2018 o 50 procent,“ dodává Dvořák. 

„Věříme, že naše stávající peněžní prostředky a peněžní ekvivalenty nám budou stačit alespoň v příštích dvanácti měsících,“ uvádí Lyft ve svém prospektu.

Společnost získá vstupem na burzu peníze, což je koneckonců jedním z důvodů, proč začínající podniky na burzu vstupují. Zdá se však, že její současná míra výdajů není udržitelná a že zisky jsou stále ještě hodně daleko.

„Jsou to ohromně nerentabilní společnosti,“ řekl deníku LATimes Hubert Horan, odborník na dopravu, který je již dlouho kritikem investic společností Uber a Lyft.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Škodovka rozdává tučné bonusy. Každý zaměstnanec dostane k výplatě 65 tisíc

Ilustrační snímek

Přes třicet tisíc kmenových zaměstnanců společnosti Škoda Auto dostane k výplatě za duben bonus 65 tisíc korun....

Z práce o půlhodiny dřív. Budeme pracovat méně, shodují se politici

Bankéři Goldman Sachs už kravatu do práce už striktně nosit nemusí.

Dobrá zpráva pro zaměstnance: politici ostatních velkých stran jsou ochotni bavit se o nápadu ČSSD zkrátit Čechům...

Už žádné inzeráty. Aplikace Letgo v Česku koncem března končí

Ilustrační snímek

Pokud jste v posledních dnech chtěli cokoliv prodat přes aplikaci Letgo, měli jste smůlu. Bezplatná platforma pro...

Zákon je zákon. Ženě v Polsku vypočítali důchod na 12 haléřů měsíčně

Ilustrační snímek

Jen dva groše, čili v přepočtu přibližně 12 haléřů měsíčně, činí nejnižší penze aktuálně vyplácená v Polsku. Nejvyšší...

Tajemná pohlednice od tety z Ameriky. K příbuzným do Třince putovala 48 let

Pohlednice z USA

Na redakci iDNES.cz se obrátila čtenářka s poněkud kuriózním případem. Její matce přišla od tety z amerického...

Další z rubriky

Emisní limity nás ničí, úpí automobilky pod tlakem elektromobility

Škoda Vision iV

Stát zaspal v podpoře elektroaut, stěžují si tuzemští výrobci. Hrozí, že bez dotací a sítě nabíječek si čistá, ale...

Nic jsme nevydělali a lepší to nebude, vzkázal konkurent Uberu investorům

Ilustrační snímek

Alternativní taxislužba Lyft před vstupem na burzu oznámila, že doposud měla jen samé ztráty a možná nebude schopna...

Rejdaři mají na dosah stamilionové dotace, musí však dovážet do Česka

Čtyřsettunový tanker pluje z Týnce nad Labem do Chvaletic (21. března 2015).

Roky skomírající nákladní plavba na českých řekách má nyní šanci na největší obnovu lodního parku za poslední...

Najdete na iDNES.cz