Také by se vám líbilo vyrazit si s rodinou na výlet lodí z Pardubic třeba do lázeňských Poděbrad, Prahy nebo do Drážďan? Tohle přání se může Pardubákům už zanedlouho splnit. Peníze údajně nechybí. Naopak, na splavnění Vltavy a Labe se musí vyčerpat přes 15 miliard korun.
"To se dá zvládnout," myslí si šéf Ředitelství vodních cest (ŘVC) Jan Skalický.
Jedinou překážkou dokončení vodní cesty do Pardubic jsou tak protesty několika ekologických aktivistů proti výstavbě plavebního kanálu s komorou u Přelouče. Zničily by se podle nich Slavíkovy ostrovy. "Ředitelství vodních cest si vybralo ze šesti možných řešení to nejhorší," soudí Václav Kraus ze sdružení Šum Přelouče.
Aktivisté: Ohrozí to modráska
Jedním z argumentů je podle aktivistů ohrožení několika vzácných exemplářů fauny i flóry včetně motýla modráska očkovaného. Proto se odvolávali při posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) na radnici v Přelouči. V současné době na místní radnici projednávají změny územního plánu, po nichž by měl úřad vydat stavební povolení.
Pokud se konečně podaří u Přelouče splavnit Labe až do Pardubic, slibuje ŘVC, že tam vybuduje přístaviště, kde budou kotvit desítky lodí. Podobná se už nyní začínají stavět mezi Mělníkem a Týncem nad Labem. "Samozřejmě usilujeme o to, aby v Pardubicích vznikl také dostatečně velký přístav pro osobní a rekreační lodě," uvedl šéf ŘVC Jan Skalický.
Podle náměstka primátorky Martina Bílka mají v Pardubicích vzniknout přístavy dva. Jeden bude sloužit rekreačním plavbám, druhý nákladní lodní dopravě. Přístav by městu podle něj přinesl pracovní místa, ale i příležitost k dalšímu rozvoji průmyslu a podnikatelských aktivit včetně turistiky.
"Pro nás jako pro provozovatele lodní dopravy to bude bezpochyby zajímavé. Určitě to zatraktivní celý vodní úsek," myslí si Tomáš Pelikán, ředitel pardubického Dopravního podniku, který je provozovatelem výletní lodi Arnošt z Pardubic.
Vzniknou tři druhy přístavů
Za evropské peníze má vzniknout řada přístavů, jichž budou tři druhy: uzavřené přístavy bazénového typu odolné i proti povodním, klasická přístaviště u břehu až pro 70 lodí do deseti metrů délky a nakonec servisní centra vybavená jeřábem. V nich budou moci lidé spustit loď na vodu, doplnit palivo či vyměnit vodu.
O tom, že splavnění Labe do Pardubic pomůže rozvoji turistiky, je přesvědčen i Pavel Hlaváč ze sdružení Zlatý pruh Polabí. Právě ono intenzivně spolupracuje s ŘVC i dalšími subjekty nejen na splavnění, ale i na dalším oživení a rozvoji v okolí Labe.
"Před několika dny jsem se vrátil z Rakouska a neumíte si představit, jak tam Dunaj žije," řekl Hlaváč a dodal, že jsou tam přístaviště, kotviště, restaurace, napojení na cyklostezky a veškeré zázemí pro rekreaci.
"Za celý týden jsem přitom neslyšel od žádného starosty nějaké stížnosti nebo nářky. Všichni do jednoho si naopak pochvalovali, že jim malé přístavy pomohly výrazně oživit a rozvinout turistický ruch. Když se ale podíváte na Labe u nás, je to mrtvá řeka, kolem níž sedí jen pár rybářů," dodal Hlaváč.