Úterý 19. ledna 2021, svátek má Doubravka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 19. ledna 2021 Doubravka

Lodí z Prahy do Budějovic za sedm miliard. České toky čeká modernizace

  5:00
Upravené mosty, dvě lodní zdvihadla, nové plavební komory. Za splavnost Vltavy od Mělníka přes Prahu až do centra Českých Budějovic zaplatí stát v následujících letech pět až sedm miliard korun. Ekonomickou návratnost celé investice zatím Ředitelství vodních cest nezveřejnilo.

Orlická přehrada. Únor 2016. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Náklady jsou zato vyčísleny podrobně. Splavňovací práce na dolní Vltavě mezi Prahou a Mělníkem přijdou na 1,6 miliardy korun. Budou se upravovat plavební komory, prohlubovat dno a stavět vyšší mosty.

Praha se má po těchto úpravách stát jedním z hlavních říčních přístavů pro velké kajutové lodě se zahraničními turisty, které zatím musely končit plavbu už na Labi. Velkou část investice by měla zaplatit Evropská unie.

21. září 2017

Až do centra Budějovic

Největší náklady čekají na střední Vltavě, kde dosud plavbě brání vysoké hráze Slapské a Orlické přehrady. Na obou proto vzniknou obří zdvihadla pro lodě s délkou až 45 metrů a tonáží až 300 tun.

Fotogalerie

„Obě zdvihadla absolvovala proces EIA (posuzující vliv stavby na životní prostředí – pozn. red.) a mají vydána pravomocná územní rozhodnutí. Celkové předpokládané náklady odhadujeme na 3,5 miliardy korun,“ uvedl pro MF DNES šéf Ředitelství vodních cest (ŘVC) Lubomír Fojtů.

Ministerstvo dopravy si ale podle něj vyžádalo ještě jednu studii ekonomické návratnosti, která bude dokončena počátkem příštího roku. „Podle dosavadní studie činí návratnost obou zdvihadel přibližně dvacet let,“ dodal. Podobná obří lodní zdvihadla již podle něj existují v západoevropských zemích a dokážou je postavit i české firmy.

Lávka i prohloubení koryta

Další investice směrem proti proudu Vltavy čeká pod plavebním stupněm Kořensko. Vzhledem k dlouhodobě nízké hladině Orlické přehrady se tam pravidelně vynořuje až osm kilometrů dlouhý nesplavný úsek.

„V úvahu připadá prohloubení koryta Vltavy nebo výstavba zcela nového stupně s plavební komorou, který by trvale zvýšil hladinu řeky,“ konstatoval Fojtů. Zatím je pouze ve stadiu úvah, ale jeho výstavba by přišla nejméně na miliardu.

Lodí z Prahy do Budějovic

Lodí z Prahy do Budějovic

Jinou investicí na nové vodní cestě je úprava historické lávky pro pěší v Týně nad Vltavou, která je příliš nízko nad hladinou řeky. Jedno z polí mostu bude vybaveno zvedacím mechanismem, ŘVC na ně v příštím roce uvolní 130 milionů a další desítky milionů věnuje město na úpravu okolí.

Investicí v řádu nejméně stovek milionů by se mohlo stát splavnění Vltavy až do historického centra Českých Budějovic. Prvním krokem bylo zařazení dalšího úseku Vltavy a Malše v úseku 3,5 kilometru mezi dopravně významné vodní cesty, což nedávno učinili poslanci, a to schválením novely zákona o vnitrozemské plavbě. „Lodě a přístav přímo v centru Budějovic by ještě zvýšily turistikou atraktivitu celé vodní cesty,“ uvedla pro MF DNES Lucie Fialová, výkonná ředitelka společnosti IN REGIO, která chystá cizojazyčné informace pro zahraniční vůdce plavidel, kterých je stále více.

Labe má zatím smůlu

Celý projekt splavnění Vltavy zakrývá skutečnost, že se dlouhodobě nedaří zlepšit splavnost Labe. „To se neobejde bez výstavby plavebních stupňů Děčín a Přelouč. Jejich výstavba je dosud blokována ekologickými aktivisty,“ uvedl pro MF DNES předseda Dopravní sekce Hospodářské komory ČR Emanuel Šíp.

„Důvodem nedobudování infrastruktury na labské vodní cestě ne- jsou finance, ale bohužel obstrukce na straně životního prostředí. To znamená zásadní devastaci oboru vodní dopravy v ČR, paradoxně oboru nejvíce šetrného k životnímu prostředí,“ dodává předseda sekce vodní dopravy Svazu dopravy ČR Milan Raba.

ŘVC tedy prosazuje dopravně o něco méně významný projekt splavnění Vltavy. „ Je však jasné, že v tomto případě bude ekonomická návratnost dlouhodobější,“ dodává Šíp.

Autor:

Daňové přiznání za rok 2020

Interaktivní daňové formuláře vám usnadní práci, protože umí vypočítat daně za vás. Termín pro odevzdání formuláře a úhradu daně za rok 2020 připadá na 1. dubna 2021.

  • Nejčtenější

Evropě hrozil masivní blackout. Rakušané narychlo zapojili jádro i uhlí

Kvůli silnému poklesu frekvence v elektrické přenosové soustavě hrozil v pátek Evropě masivní výpadek dodávek...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

Bezplatné jezdění po dálnici? Elektronické známky téměř nikdo nehlídá

Premium Druhý týden platí na českých dálnicích novinka v­ podobě elektronické dálniční známky. Zatímco lidé takzvané viněty...

Analytik: Evropa byla od blackoutu setiny. Bez ČR by to Rakousko nezvládlo

8. leden 2021 se mohl stát skutečným „černým dnem”. Evropě totiž hrozil blackout, tedy masivní výpadek dodávek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Železničáři zruší stovky přejezdů, řidiče čekají zajížďky

Od Nového roku se Správě železnic otevřela cesta, jak snadno, rychle a hromadně rušit železniční přejezdy. Jen během...

Jednoduchý trik. Vědci našli nejlepší způsob, jak si získat přátelství kočky

Premium Majitelé koček dobře vědí, jak je s nimi někdy těžké pořízení. Umí dělat naschvály, jsou tvrdohlavé nebo nás prostě...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

Život s Ester. Není úplně málo komplikovaná, přiznává trenér Bank

Premium Je to už pět let, co od svého bratra Ondřeje přesedlal jako trenér k Ester Ledecké. Dovedl ji k olympijskému zlatu v...

  • Další z rubriky

Podpora už došla, říkají autobusoví dopravci. A chtějí další miliardu

Zájezdoví dopravci vyzvali ministra Karla Havlíčka k prodloužení finanční podpory. Peníze, které dostali loni v...

Čína chce svůj vůz bez řidiče. Auto budoucnosti vyvíjí firmy Baidu a Geely

Čínské firmy naskočily do závodu ve vývoji plnohodnotných samořiditelných aut. Tamní internetový vyhledávač Baidu,...

Největší lodní dopravce volá o pomoc. Maersk žádá vojenský zásah proti pirátům

Dánská společnosti Maersk volá po nasazení armády proti pirátům, kteří řádí zejména v Guinejském zálivu u západního...

Železničáři zruší stovky přejezdů, řidiče čekají zajížďky

Od Nového roku se Správě železnic otevřela cesta, jak snadno, rychle a hromadně rušit železniční přejezdy. Jen během...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Vytetovaná sexuální instrukce zaráží i mého gynekologa, líčila dívka

Nesedí k ní, ale onen vulgární sexuální povel má na podbřišku opravdu vytetovaný. Vznikl jako rozpustilá, hrdá,...

WhatsApp si znepřátelil uživatele. Hromadně přecházejí na jiné platformy

Začátkem února vstoupí v platnost nové podmínky oblíbené chatovací aplikace WhatsApp, které umožní sdílet řadu nových...

Jednoduchý trik. Vědci našli nejlepší způsob, jak si získat přátelství kočky

Premium Majitelé koček dobře vědí, jak je s nimi někdy těžké pořízení. Umí dělat naschvály, jsou tvrdohlavé nebo nás prostě...

PŘEHLEDNĚ: Od ledna kartou online postaru nezaplatíte. Jaké podmínky má vaše banka?

Otisk prstu či scan obličeje při placení kartou na internetu již dávno není sci-fi. Možná je po vás vaše banka chce...

Bezplatné jezdění po dálnici? Elektronické známky téměř nikdo nehlídá

Premium Druhý týden platí na českých dálnicích novinka v­ podobě elektronické dálniční známky. Zatímco lidé takzvané viněty...