náhledy
Pokud vše půjde podle plánu, sjede 11. prosince v děčínských loděnicích na vodu největší loď, jaká kdy byla v Česku vyrobena. Stavba námořního plavidla na suchý náklad zdejší loďaře živila poslední dva roky. Otázka je, jestli do Děčína připlují nové zakázky.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Vedení děčínských loděnic je optimistické. Možná proto, že se před dvěma lety podařilo najít pro krachující společnost České loděnice strategického partnera. A s ním přišla spásná zakázka. Ta však bude brzy odeslána po Labi k zákazníkovi a děčínští teď čekají, že holandský partner dodá další zakázku.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Nutno podotknout, že v současnosti v oboru pracuje jen pár desítek aktivních lidí. I s tím se však naučila loděnice žít. Ty tři firmy, které se u nás stavbou nebo opravami lodí zabývají, si vzájemně vycházejí vstříc a půjčují si zaměstnance.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Loďařina má v Česku dlouhou tradici. V době globalizace však čelí domácí podniky levnější čínské konkurenci. A právě dobré jméno české loďařiny významným dílem přispělo k tomu, že zakázka putovala sem, a nikoli do Asie.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Konkrétně České loděnici pomáhají přežít práce na revizích a prohlídkách plavidel. V zásadě však firma čeká, až partner - nizozemský koncern VeKa - dodá další zakázku na stavbu nové lodi. Kdy to bude (a jestli vůbec), zatím nikdo neví.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Loděnice loni vykázala ztrátu více než šest milionů korun. Jak uvádí auditor ve výroční zprávě: "... je důsledkem nízkého vytížení výrobní kapacity, způsobené nízkou poptávkou po produktech společnosti." S nálezem auditora dokonale koresponduje atmosféra v podniku. Chátrající nevyužívaný areál, kterým se sem tam mihne nějaký zaměstnanec.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Přitom by podle ředitele firmy Ivana Troutnara stačilo málo. "Ať dodělají vodní cesty," odpovídá stručně na dotaz, co by pro něj měl stát udělat. V případě Děčína minimálně plavební stupeň na Labi. Při pohledu na mapy vodních cest totiž Česko vypadá jako bílé místo v rozvětvené dopravní sítí.
Autor: Petr Topič, MAFRA
"Rejdaři se bojí, že když k nám pošlou loď na opravu, uvízne tady na několik měsíců," zmiňuje asi nejpalčivější problém - dlouhodobý nízký stav hladiny Labe. Na tom, jestli bude dostatek vody, také závisí datum odeslání lodi.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Finální práce má na starosti hrstka zaměstnanců. Slyšet je zejména ukrajinština. Začátkem prosince loď vytáhli pomocí pojezdu z montážní haly. Asi není pochyb, že přesunout něco tak velkého - současná váha je 1 200 tun - není jen tak. Důkazem je torzo domku, ve kterém se ukrývá ovládací zařízení k pojezdu. Aby se loď dostala na správné místo, museli jeho část strhnout.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Loď je dlouhá 90 metrů, na šířku má 14 metrů a na výšku deset. Při pohledu z výšky asi nejvíc připomíná vanu. V minulosti u nás vznikla i delší plavidla. Nikdy však s takovým výtlakem. Po dokončení bude 4 500 tun.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Stavba začíná nařezáním (vypálením) požadovaných tvarů z plechových plátů. Tlusté jsou různě 11 či 13 milimetrů podle toho, jestli jsou určeny na vnější, či vnitřní plášť. Spojovat se začíná na několika místech, tzv. uzlových bodech. Od nich konstrukce postupuje do plochy, čímž vznikne (dvouplášťové) dno lodi. Následně se konstrukce začne budovat do prostoru - navařením boků lodi. Podobně vznikne několik stejně širokých sekcí, které se pospojují a na koncích je doplní příď a záď.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Kvůli nízkému profilů mostů - loď je určená pro provoz na moři - nebude úplně dokončená. Nástavba na zádi, která by překážela, se jako velké lego dostaví z jednotlivých bloků až v Holandsku. Dělníci je na cestu umístí do nákladového prostoru tak, aby nebyla narušena rovnováha lodi.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Kdybyste loď rozřízli napříč, zjistili byste, že jsou stěny i dno duté. Do těchto míst je možné napumpovat vodu - balastní zátěž, kterou se dá kontrolovat optimální ponor. Před vyplutím se však musí zkontrolovat těsnost svarů. Takzvané zkoušky těsnosti se však neprovádějí vodou, ale natlakováním vzduchem.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Po Labi loď povlečou dva remorkéry. Na cestu dostala provizorní kormidlo, které při kompletaci odvaří.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Že by holandský partner nezařídil další zakázku na stavbu lodi, ředitelství nepřipouští.
Autor: Petr Topič, MAFRA