Středa 27. května 2020, svátek má Valdemar
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. května 2020 Valdemar

Soukromníci ostrouhali. Z Prahy do Budějovic budou po kolejích jezdit ČD

  17:07aktualizováno  17:07
Od prosince přibude vlaků mezi Prahou a Českými Budějovicemi a cesta se zrychlí o 19 minut. S časem lehce přes dvě hodiny tak může železnice konkurovat silnici. Stát však provoz posílené linky soutěžit nebude. Zakázku přiklepl Českým drahám.

Vlakové nádraží České Budějovice. Nástupiště už je opravené, budova na rekonstrukci stále čeká. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Horší zprávou je tento časový komfort pro daňové poplatníky - navzdory slibům, že se provoz dálkových spojů začne soutěžit, ministerstvo dopravy posílá zakázku na provoz nových vlaků rovnou Českým drahám, aniž by v soutěži či zjednodušeném poptávkovém řízení zjistilo skutečnou cenu na pokrytí ztrát z provozu nové linky.

A kvůli tomu se už bouří soukromí dopravci, kteří posílají stížnosti do Bruselu. „Je to obcházení zákonů i evropského nařízení, které nemůže projít,“ říká mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Ministerstvo dopravy taková obvinění odmítá. „Vláda rozdělila trh veřejných služeb v nadregionální dopravě na část, která bude předmětem otevírání trhu, a na část, které se to zatím netýká. Takový postup je plně v souladu s evropskou i českou legislativou,“ říká mluvčí resortu Tomáš Neřold.

Ministerstvo odeslalo už do meziresortního připomínkového řízení materiál, který počítá s tím, že dodatek ke smlouvě s Českými drahami ještě posvětí vláda.

Hraje se o hodně peněz. České dráhy si nacenily doplatek, který po ministerstvu budou za roční provoz chtít, na 85 milionů korun, smlouva počítá s provozem minimálně do roku 2019. Celkem tak České dráhy stojí blízko podpisu kontraktu bez soutěže za více než čtvrt miliardy.

Jezdit by mělo celkem osm párů vlaků ve všední dny, které budou po cestě zastavovat jen v Táboře a budou vedeny většinou jako kategorie EuroCity / InterCity. Jeden pojede až do Českého Krumlova, čtyři až do rakouského Linze, kde by měla doba jízdy z Prahy klesnout pod čtyři hodiny.

Jen třicet cestujících ve vlaku?

Záhadný je to přitom i způsob výpočtu - České dráhy si v kalkulaci odhadly, že z nových vlaků budou mít výnosy celkem kolem 25 milionů korun. „Pokud se podíváme na cenu jízdenky z Prahy do Českých Budějovic, vychází to na třicet cestujících na vlak. Nechápu, proč si stát objednává tuto službu u dopravce, který je schopen přilákat jen tak málo cestujících,“ podotkl Daniel Adamka z Arrivy, která chce od prosince zavést přímé vlaky mezi Prahou a Českým Krumlovem. Podle ministerstva jde však jen o úvodní kalkulaci a úřad bude odhad dál sledovat, aby odpovídal realitě.

Soukromníci jsou znepokojeni i z jiných důvodů - jak RegioJet, tak Leo Express mezi oběma městy provozují autobusy, které získají rychlejšími vlaky vážnou konkurenci.

Zajíždění do Českého Krumlova vlakem ráno z Prahy vysvětlují ministerští úředníci základní dopravní obslužností, tento čas přitom využívají hlavně zahraniční návštěvníci pro cesty na jih do jedné z vyhledávaných destinací. Pro spojení dosud hojně využívají právě autobusy soukromníků. „Není důvod, aby Česká republika dotovala dopravu pro turisty IC/EC spoji do Českého Krumlova. Celou IC/EC objednávku považujeme za provokativní obcházení pravidel, kdy stát chce nahradit soutěžní pravidla a nařízení EU usnesením vlády,“ říká Petra Valentová z Leo Express.

Stát ve svém materiálu počítá s tím, že se současná rychlíková linka R7 změní na expresní linku Ex7 a R17. Rychlíky i nadále pojedou ve špičce po hodině, mimo špičku po dvou hodinách, nově budou kromě stávajících stanic zastavovat ještě v Plané nad Lužnicí.

Pro cestující by mělo být příjemnou změnou i nasazení lepších vozů než dosud. České dráhy počítají hlavně s flotilou modernizovaných vagonů. Dopravce zatím nechce plány příliš komentovat, čeká na definitivní potvrzení objednávky ministerstva.

Koridor mezi Prahou a Českými Budějovicemi dosud není hotový. Až se dokončí další úseky, měly by vlaky cestu zvládnout za hodinu a půl.

Autor:
  • Nejčtenější

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Nakupoval vlastní pizzu a vydělal. Využil chyby donáškové služby

Majitel americké pizzerie díky chybě rozvážkové služby DoorDash vydělal stovky dolarů. V aplikaci firma totiž nabízela...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

Chorvatsko se modlí za návrat turistů, bez nich mu hrozí ekonomický kolaps

Koronavirus zdecimoval nejdůležitější sektor chorvatské ekonomiky. Na příjmech z cestovního ruchu je Chorvatsko závislé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Renault je na pokraji zániku, jiné automobilky propouštějí tisíce lidí

Francouzský výrobce automobilů Renault by mohl zaniknout, pokud v brzké době nedostane pomoc, která mu umožní čelit...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Peníze zpět za zrušený let? Můžete čekat i několik měsíců

Vrácení peněz za letenky zrušených spojů kvůli pandemii koronaviru může trvat i několik měsíců. Jen v Česku přitom jde...

Aerolinky, které žádají pomoc, jsou jako na cracku. Není třeba, říká Ryanair

Irské nízkonákladové aerolinky Ryanair se ostře opírají do konkurence. Kritizují to, že kvůli pandemii žádají své...

Dálniční známky půjde koupit i fyzicky, stát opět shání distributora

Stát ve čtvrtek vyhlásil výběrové řízení na síť distribučních míst elektronických dálničních známek. Systém by se tak...

Stát by měl pomoci Smartwings, říkají odborníci v anketě

Oslovení ekonomové a experti na letectví mají jasno – stát by měl pomoci dopravci Smartwings, pod nějž patří České...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz