Ryanair těží ze svých nízkých nákladů a snahy lidí ušetřit za létání. Ilustrační foto.

Ryanair těží ze svých nízkých nákladů a snahy lidí ušetřit za létání. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Lidé na palubách letadel začínají šetřit, přiznal Ryanair

  • 16
Největší nízkonákladový dopravce v Evropě Ryanair zůstává i nadále jedním z vítězů letecké krize. Na rozdíl od většiny dopravců zvýšil svá očekávání na celoroční zisk.

I průkopník levných letenek po Evropě ale začíná poznávat tenčí peněženky svých cestujících: průměrná cena letenky klesla meziročně v závěru roku o čtrnáct procent a pasažéři začali šetřit například na palubním občerstvení nebo tím, že si s sebou vezmou jen příruční zavazadlo.

"Dodatečné příjmy vzrostly o šest procent, což je méně, než kolik nám přibylo cestujících. Je to kvůli změnám v chování zákazníků," řekl šéf aerolinek Michael O´ Leary ve zprávě pro investory. Jen na všemožných poplatcích Ryanair utržil za devět měsíců 485 milionů eur, tedy pětinu všech tržeb.

Lidé šetří na zavazadlech

Ryanair je dosud králem ve vymýšlení všemožných dodatečných příjmů, nejen za občerstvení na palubě, ale také například losy, telefonování během letu nebo poplatek za odbavení zavazadel.

V posledním čtvrtletí kalendářního roku stouply tyto výnosy jen o šest procent, zatímco cestujících na palubě letadel Ryanairu bylo o 14 procent více. Nejvíce lidé začali šetřit právě na zavazadlech.

Ryanair těží ze svých nízkých nákladů a snaze lidí ušetřit za létání. I proto mu neustále roste počet cestujících, na rozdíl od většiny jiných evropských dopravců. Průměrná cena letenky meziročně u Ryanairu klesla o 12 procent.

Aerolinky chtějí být ziskovější

Firma už dříve oznámila, že svůj růst ale začne krotit a zaměří se více na růst zisku. Podle posledního odhadu firma za celý rok vydělá 275 milionů eur. Tříčtvrtletní výsledky jsou třikrát lepší, než aerolinky původně plánovaly. V tradičně nejhorším období roku pro aerolinky Ryanair snížil meziročně ztrátu ze 119 na jedenáct milionů eur.

O´ Leary tvrdí, že cíl firmy je dostat se na 85 milionů cestujících ročně, letos už jich má mít celkem 66 milionů. Firma očekává v roce 2013 kolem miliardy eur nerozděleného zisku, který chce rozdat akcionářům.

Ryanair ze svého postavení těžce těží při jednání s letišti. Aerolinky se chlubí tím, že jsou schopny letištím zajistit růst, a tak tlačí na čím dál nižší ceny. Potvrzují to i poslední čísla: náklady na letištní poplatky či handling klesly o jedenáct procent. O´ Leary využil své čtvrtletní zprávy k tomu, aby znovu zaútočil na výši poplatků v Londýně a Dublinu.