Přesně před padesáti lety se otevřelo nové ruzyňské letiště

  18:50aktualizováno  18:50
Terminál 1, ze kterého jsou nyní odbavovány lety do zemí mimo Schengenský prostor, je nejstarší částí nového ruzyňského letiště. Severní část letiště své brány otevřela cestujícím 15. června 1968 a právě od tohoto okamžiku se začala tvořit současná podoba současného Letiště Václava Havla.

Terminál 1 pražského letiště Ruzyně v roce 1968. | foto: Letiště Praha

O výstavbě Terminálu 1 se z kapacitních důvodů rozhodlo již v roce 1960. Samotná stavba ovšem začala až o čtyři roky později. V roce 1968 se prostory pro odbavení cestujících nacházely pouze v budově, která nyní slouží jako příletová hala Terminálu 1.

Odbavení cestující vstupovali z haly na plochu skrze nástupní galerie, současné prsty s nástupními mosty ještě ani zdaleka neexistovaly. S jejich výstavbou se začalo až mnohem později v 90. letech.

Již na počátku devadesátých let se počítalo s dramatickým nárůstem počtu cestujících, proto začala rozsáhlá rekonstrukce odbavovací budovy, jejíž součástí bylo navýšení kapacity o devatenáct přepážek Československých aerolinií, devět celních přepážek a osm přepážek pro pasové kontroly. Pro srovnání, v současnosti má Terminál 1 celkem 62 odbavovacích přepážek.

Fotogalerie

V roce 1995 došlo k dalšímu rozšiřování kapacit Terminálu 1. Provoz odletové haly byl obnoven o dva roky později. 

Zatímco v roce 1995 prošly letištěm více než tři miliony cestujících, v roce 2001 už to bylo šest milionů a v roce 2005 už dokonce přes deset milionů.

Změny se ruzyňskému letišti nevyhýbají ani v současnosti. V roce 2015 začal v prostorách pasové kontroly provoz nových tzv. samoodbavovacích pasových kontrol EasyGo gatů, skrze které se mohou automaticky odbavit občasné EU s platným biometrickým pasem starší 15 let. 

Budoucnost Terminálu 1

Ani zavedením samoodbavovacích pásových kontrol ovšem proměny Terminálu 1 neskončily. Ještě před hlavní letní sezónou letiště zprovozní velkokapacitní karusely na odbavená zavazadla.

V srpnu se terminál dočká zbrusu nového rekonfigurovaného letadlového stání, kde bude možné odbavit buď jedno velké dálkové letadlo, nebo dvě menší letadla. Na letadlové stání bude navázána nová brána s rekonstruovaným interiérem.  

V závěru roku projde rekonstrukcí třídírna odbavených zavazadel, ale také restaurace Praha. 

V příštím roce na Terminálu 1 vznikne deset nových odbavovacích přepážek a další nové brány. 

Z Ruzyně se létá od roku 1937

Historie ruzyňského letiště je však starší. Plány na výstavbu letiště v této lokalitě vznikly na přelomu 20. a 30. let. Stavba pak začala v roce 1932 a o pět let později bylo letiště hotové.

První letadlo na Ruzyni přistálo v 9 hodin 5. dubna 1937, šlo Douglas DC-2, který letěl na lince Piešťany–Zlín–Brno–Praha. Právě tímto letem byl oficiálně zahájen provoz ruzyňského letiště.

Od té doby se sem přesunul veškerá civilní doprava z druhého pražského letiště ve Kbelích, kde zůstalo pouze vojenské letectvo.

Původní „staré“ letiště bylo na místech současného Terminálu 4 (Jih 1).

Autoři: ,

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

VIDEO: Oslava na letišti. Korean Air létají z Prahy do Soulu již 15 let

Korean air přiletěl do Prahy

Je tomu již patnáct let, co na Letišti Václava Havla Praha s velkou slávou poprvé přistálo letadlo společnosti Korean...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Past na přetížené kamiony. První pokuty za tuny navíc padnou v červnu

Místostarosta Havlíčkova Brodu Libor Honzárek označil současnou dopravní...

Šest z deseti kamionů jezdí v Česku naložených více, než je povoleno. Jedno přetížené nákladní vozidlo přitom podle...

Najdete na iDNES.cz