Ruzyni čeká obří expanze za 27 miliard. Přibude ranvej, zvětší se terminál

  14:20aktualizováno  14:20
Vedení Letiště Praha je velkým optimistou ohledně budoucnosti letecké dopravy v Česku. Ve středu představené vize rozvoje počítají s investicemi ve výši 27 miliard korun a zdvojnásobením počtu cestujících.

Letiště Václava Havla v Praze | foto: Letiště Praha

V prvních letech má jít spíše o menší úpravy v areálu letiště, zásadní investice chystá letiště po roce 2020. Součástí investic bude především výstavba nové paralelní vzletové a přistávací dráhy, o které se mluví už deset let a rozšíření stávajícího Terminálu 2. Letiště vychází z prognóz na zdvojnásobení leteckého provozu nad Evropou během příštích 20 let. Dá se navíc čekat, že počet obyvatel Česka, kteří budou do zahraničí létat, poroste.

Jak se začalo létat z našeho největšího letiště

„Rosteme opatrně podle růstu cestujících. Pět milionů navíc oproti současnému stavu už pro nás znamená rozšiřování kapacit všeho - od parkovišť přes odbavení, dráhového systému až po služby. Proto jsme zpracovali rozvojové studie, které nám umožní postupný rozvoj uskutečnit,“ řekl předseda představenstva Letiště Praha Václav Řehoř.

Terminál 2 se bude rozšiřovat po částech

Dlouhodobý plán Letiště Praha počítá s rozšířením Terminálu 2 v několika etapách. Postupně se z něj stane hlavní odbavovací místo, kde budou procházet cestující přes jednu centrální bezpečnostní kontrolu. Rozšířený terminál bude znamenat zvýšení počtu stojánek pro letadla ze současných 50 na 75.

Zhruba devět miliard korun má stát nová dráha, dalších devět miliard spolkne rozšiřování terminálu a kolem devíti miliard bude stát stavba Airport City, tedy například kanceláří či parkovišť v areálu letiště na dosud volných pozemcích. „Všechna letiště po Evropě se připravují na další růst a my musíme také,“ vysvětlil Řehoř.

Fotogalerie

Letištěm loni prošlo rekordních 13 milionů cestujících, letos by měl počet stoupnout ještě o dalších 8 %. Podle Řehoře může letiště ve střednědobém horizontu odbavit až 21 milionů lidí, stávající kapacita je kolem 15 milionů.

Pro větší expanzi, která by umožnila zvýšit kapacitu až na 28 milionů lidí, potřebuje proto paralelní ranvej. Hotová má být do roku 2025. Proti dráze protestují obyvatelé některých částí Prahy, jiným naopak uleví. Letos získalo letiště o dalších pět let prodloužené stanovisko stavby na životní prostředí EIA.

Některá letiště s jednou dráhou dokážou odbavit i více cestujících, než připravovaných 28 milionů na Ruzyni, například londýnský Gatwick. Podle Řehoře je to ale za cenu toho, že pak letadla musí kroužit před přistáním déle ve vzduchu a čekat na povolení k přistání. „To není cesta, kterou bychom chtěli jít,“ dodal Řehoř.

Terminály podle dopravců, nikoli zemí

Velkou změnou pro cestující bude i rozdělení terminálu. Zatímco dosud platí, že terminál 1 slouží pro lety mimo schengenský prostor a terminál 2 pro lety do schengenských zemí, zhruba do deseti let se má přejí na model terminálu podle dopravců. Znamenalo by to, že například letadla ČSA by odlétala pouze z jednoho terminálu.

Do dokončení větších úprav letiště chce ale firma rozšířit kapacitu menšími akcemi v součtu za 2,3 miliardy korun. Půjde například o navýšení počtu odbavovacích ostrovů a přepážek, stanovišť bezpečnostní kontroly a rychloodbočky, které letadlu umožní ranvej dříve opustit.

Nahlédněte do řídíce věže ruzyňského letiště:

Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Prodeje aut po předloňském rekordním roce klesly na 261 tisíc vozů

Škoda Kodiaq RS

Prodeje nových aut v České republice vloni poklesly proti rekordnímu roku 2017 o zhruba deset tisíc vozů. Celkem si tak...

Přelet dronu obral britské letiště o čtvrtinu loňského růstu

Ilustrační snímek

Provoz na britském letišti Gatwick ve Velké Británii v prosinci narušil přelet dronu. Nepředpokládaná událost...

Špatné letadlo, hodiny bez jídla, ztracené kufry. Běžný let se změnil v utrpení

Letadla společnosti Alaska Airlines.

Měla to být běžná cesta letadlem napříč územím USA z Bostonu do Los Angeles, která za normálních podmínek nepřesáhne...

Najdete na iDNES.cz