Letiště Václava Havla loni skončilo v provozní ztrátě 687 milionů korun, po většinu krize však zatím fungovalo z vlastních zdrojů. Podle Pose dostalo letiště v tendru nabídky od deseti bank.
Vítězné konsorcium podle něj nabídlo nejvýhodnější podmínky čerpání včetně úroků. Jejich výši ovšem Pos ani zástupci bank nechtěli uvést. Letiště bude moci peníze z rámcového úvěru čerpat do roku 2024, jeho splatnost je pět let.
Pos k úvěru dále uvedl, že peníze z něj by letišti měly pomoci zejména při financování během letošního a příštího roku. Poté šéf letiště očekává postupné zlepšování situace, kdy by letiště mělo znovu fungovat čistě z vlastních zdrojů. Letiště chce penězi z úvěru zejména pokrýt ztrátu ze současné krize a také některé chystané investice. Pos zmínil například práce na pojezdových drahách, které letiště plánuje v příštím roce.
„Považujeme Letiště Praha za důležitou infrastrukturu České republiky a navzdory obtížím, které prožívají všechna letiště po celém světě kvůli pandemii, plně věříme, že Letiště Praha pandemii překoná,“ uvedl Ján Lučan z ČSOB k tomu, proč se banka rozhodla do soutěže přihlásit.
U investic chce pražské letiště dbát na udržitelnost, čemuž odpovídá nastavení podmínek úvěru. „Zásady udržitelného podnikání vnímáme jako zásadní,“ řekl Pos. To je podle Lučana v souladu i s dlouhodobou filozofií ČSOB.
Ztráty ve stovkách milionů
Ke spojení tří bank Lučan řekl, že vzhledem k výši úvěru bylo vhodnější spojení do konsorcia. Sestavily ho i některé konkurenční banky.
Ruzyně se vzpamatovává hůře než konkurenční letiště. Opět skončí ve ztrátě |
Pražské letiště by letos mělo podle odhadů odbavit asi čtyři miliony cestujících a společnost Letiště Praha zřejmě skončí ve ztrátě v řádu stovek milionů korun, uvedl dále Pos. Ztráta by ovšem podle něj měla být o něco nižší než vloni.
Letiště Václava Havla Praha je největším letištěm v ČR. V roce 2019 před covidovou krizí odbavilo rekordních 17,8 milionu cestujících. Po vypuknutí pandemie ovšem letiště zasáhla letecká krize a loni provoz klesl meziročně o 79 procent pasažérů. Letiště zároveň kvůli krizi a oslabení provozu propustilo během roku zhruba 600 zaměstnanců. Před krizí mělo na 2 900 pracovníků.
Skupinu Letiště Praha tvoří vedle letiště dceřiné firmy Czech Airlines Handling a Czech Airlines Technics.