Sobota 23. října 2021, svátek má Teodor, Theodor
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 23. října 2021 Teodor, Theodor

Nad dostavbou Ruzyně se smráká. Pražští politici už rozšíření letiště nechtějí

Výstavba nové paralelní ranveje na pražském Letišti Václava Havla naráží na problémy. Aktivisté protestují proti hluku, koncem června ji kvůli emisím pozastavil krajský soud. Mezi pražskými politiky teď sílí hlasy volající po tom, aby letiště výstavbu úplně přehodnotilo. Letiště ale připomíná, že jde o strategickou infrastrukturu.

Liduprázdná odletová hala Letiště Václava Havla. Nikdo v současnosti neví, kdy se sem vrátí pravidelný příliv českých i zahraničních turistů, na který bylo letiště za normálních okolností zvyklé. (22. března 2020) | foto:  Dan Materna, MAFRA

O rozšíření pražského letiště se mluví již několik let. Plánovat se začalo v roce 2017 a už od tehdy ho provázejí kontroverze. Mnohým obyvatelům z okolí se totiž nelíbí, že by se kvůli ní letecká doprava přiblížila o zhruba 1,5 kilometru blíže městu. Ekologickým aktivistům zase vadí, že se zvýší letecký provoz, tedy i vydávané emise.

Během koronavirové pandemie se provoz na letišti téměř zastavil a rozjíždí se jen pomalu. Sílí tak hlasy mluvící o tom, že by se taková situace měla využít a provoz v Ruzyni snížit dlouhodobě – začít by se prý mělo právě tím, že se přestane plánovat nová dráha. Výstavba navíc narazila u krajského soudu, který chce překontrolovat její ekologickou náročnost. 

A výstavba nové dráhy by teď mohla narazit i na pražském magistrátu. Mezi radními a zastupiteli se totiž šíří názor, že by letiště mělo stavbu přehodnotit. I oni se opírají o výtky k přibližování dopravy městu. „Je to úplně opačný trend, než by měl být,“ uvádí například náměstek primátora pro životní prostředí z hnutí STAN Petr Hlubuček. Letiště tomu v minulosti oponovalo tím, že se díky paralelní dráze přestane létat nad Kladenskem a některými částmi Prahy, čímž se uleví zhruba dvěma stovkám tisíc obyvatel.

Jen těžko si umíme představit, že by Praha po rozšíření kapacity letiště zvládla ještě větší nápor návštěvníků.

Praha sobě tiskové prohlášení k výstavbě ranveje

Rozšíření je nezbytné, tvrdí letiště

Hnutí Praha sobě mezi důvody pro zrušení dostavby zmiňuje také třeba to, že by se zvýšil počet turistů ve městě. Ten byl podle hnutí před koronavirovou krizí naprosto neudržitelný.

Nepřetržitý přenos z ruzyňské ranveje

„Jen těžko si umíme představit, že by Praha po rozšíření kapacity letiště zvládla ještě větší nápor návštěvníků,“ uvedlo hnutí v prohlášení, na které redakci odkázal náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr. V současnosti přitom pražští hoteliéři i obchodníci trpí právě kvůli tomu, že je ve městě jen minimum turistů.

Podle zástupců Letiště Václava Havla je paralelní dráha pro provoz nezbytná. „Z krátkodobého hlediska je potřebné do letiště investovat jako do strategické dopravní infrastruktury a důležité vstupní brány do země nejen pro turismus, ale zejména pro obchod,“ uvádí mluvčí letiště Roman Pacvoň. 

Cestovatelé jsou tak podle Pacvoně až na druhém místě. Podle něj navíc letiště momentálně pracuje na podpoře tzv. udržitelné turistiky, tedy toho, aby do Česka létali lidé, kteří zde zůstanou déle a mají větší rozpočty. „Jde tedy o turisty, kteří jsou pro ČR a její obyvatele reálným přínosem,“ doplňuje mluvčí.

Podle všech dostupných mezinárodních prognóz se očekává růst letecké dopravy a zvyšující se poptávka po létání.

Roman Pacvoň mluvčí Letiště Václava Havla

Dlouhodobě je pak podle něj důležité hlavně to, že nebude do letiště nutné několik desítek let z těchto důvodů investovat. „Podle všech dostupných mezinárodních prognóz se očekává růst letecké dopravy a zvyšující se poptávka po létání,“ doplňuje.

Mluvčí letiště také poznamenává, že ruzyňské letiště neobsluhuje jen město samotné. Důležitá je pro něj i tzv. spádová oblast letiště, tedy plocha, do které se z letiště dojede do dvou hodin. „Tato spádová oblast pokrývá celkem osm milionů potenciálních cestujících,“ udává Pacvoň.

Pražští politici: Ať se staví v Pardubicích

Podle pražských zastupitelů je ale zbytečné rozšiřovat letiště právě v Praze. „České republice chybí koncepce rozvoje letecké dopravy,“ tvrdí Hlubuček. „Naprostá většina cestujících projde letištěm Václava Havla, ostatní mezinárodní letiště u nás si dělí zbývajících šest procent cestujících. Regionální letiště pak mají problém se uživit,“ dodává náměstek primátora.

Mnohem lepší by tak podle něj bylo rozšířit například letiště v Pardubicích, s čímž souhlasí i koaliční partner Praha sobě. „Takový krok by přenesl část pracovních míst, peněz a prosperity do regionu,“ uvádí pražské hnutí. 

Pražské letiště ožívá. V červenci obnoví pravidelné linky a přidá nové

Jenže podle analytiků by to však nedávalo ekonomický smysl. „Pražské letiště je strategicky důležité,“ uvádí Petr Pelc z analytické společnost Cyrrus. „Menší letiště jsou vázána primárně na nízkonákladové společnosti nebo letní charterové lety. Dokud není zájem ze strany dopravců, nemá smysl je rozšiřovat,“ dodává.

Podle letiště je navíc lepší dopravu koncentrovat u hlavního města. Podle mluvčího Pacvoně se jako jedno z mála snaží pracovat na udržitelnosti provozu. „Pražské letiště se řadí mezi pouhých 16 evropských letišť, která do tohoto úsilí zapojuje i své partnery,“ tvrdí Pacvoň. „Těmi jsou letecké společnosti, poskytovatelé handlingových či cateringových služeb, uživatelé pozemní dopravy a další partneři,“ dodává.

To poslední, do čeho by se mělo investovat

Zastupitelům se v neposlední řadě nelíbí ani cena. „Jen nová dráha bez návazných investic má stát až 15 miliard korun. Celková investice do rozšíření letiště má být dokonce 50 miliard,“ říká Hlubuček. V současné době, kdy se Česká republika potýká s následky ochranných opatření proti šíření covid-19, by se podle něj měly tyto finance využít jinde.

„Stavba nadbytečné paralelní dráhy je to poslední, do čeho máme v době krize investovat,“ tvrdí. „Investovat desítky miliard do výstavby paralelní ranveje teď prostě není dobrý nápad,“ poznamenává pak koaliční Praha sobě.

Letiště však na číslech dokládá, jak je pro město velkým ekonomickým přínosem. Celkem cestovní ruch činí tři procenta HDP České republiky, na zaměstnanosti se podílí ze čtyř procent. „Každý jeden milion cestujících navíc by také v budoucnu mohl znamenat vytvoření přibližně tří tisíc nových pracovních míst,“ zakončuje Pacvoň.

VIDEO: Dřina v 60 stupních. Zkusili jsme práci lidí, kteří vyndávají kufry z letadel:

26. listopadu 2018

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
  • Nejčtenější

Kvůli nárůstu cen na trhu končí další dodavatelé plynu a elektřiny

V pondělí ukončí dodávky všem odběratelům po firmě Bohemian Energy další společnost, tentokrát děčínská Kolibřík...

ČEZ od ledna zdraží: elektřinu asi o třetinu, plyn o víc než polovinu

ČEZ od nového roku zdraží elektřinu i plyn. Podle šéfa energetické společnosti Daniela Beneše to může být asi třetina u...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...

Písařík z Bohemia Energy převádí majetek ze svých firem na fungující podnik

Majitel padlé skupiny Bohemia Energy Jiří Písařík začal převádět majetek mezi svými jednotlivými společnostmi. Jak...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Majitel Bohemia Energy Jiří Písařík miluje rychlost, rychlý byl i jeho pád

Premium Nic na vás nehrajeme. Skupinu Bohemia Energy proslavil reklamní slogan, který posbíral řadu ocenění a přiměl spoustu...

Syndrom Petra Pana. Proč někteří muži nikdy nedospějí a žijí jako paraziti

Premium V každém chlapovi zůstává kousek kluka, ale musí to být právě jen ten kousek. Pokud muž nechce vyrůst a převzít...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

Cenovka u CNG je už vyšší než u benzinu, někde chtějí i 50 Kč za kilo

Majitele vozů na stlačený zemní plyn CNG vyděsily cenovky u čerpacích stanic. Na velké části z nich už se za kilogram...

Praha bude znovu mít přímé spojení s New Yorkem, americká Delta obnoví lety

Na pražské Letiště Václava Havla se od příštího května po koronavirové pauze vrátí dálková linka do New Yorku. Podobně...

Více než půlmiliarda dotací za prázdné vlaky. Nejvíc dostanou České dráhy

Železniční dopravci dostanou za koronavirová omezení platná během první karantény přes 580 milionů korun. Celkem...

Smartwings obnovily přímý spoj z Prahy do Dubaje

Aerolinky Smartwings obnovily přímé letecké spojení z Prahy do Dubaje. Do Spojených arabských emirátů budou během...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

ČEZ od ledna zdraží: elektřinu asi o třetinu, plyn o víc než polovinu

ČEZ od nového roku zdraží elektřinu i plyn. Podle šéfa energetické společnosti Daniela Beneše to může být asi třetina u...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...

Rodině postavil dům za Prahou. Z obří obývací kuchyně se stal problém

Pan Jarda je původem z Uherského Brodu, ale již léta pracuje a žije v Praze. Pro svou lásku Alenu a jejich dvě děti...

Střelba proti kameře je běžná, ale herec za nehodu nemůže, tvrdí Dvořák

Zpráva, že americký herec Alec Baldwin při natáčení westernu zastřelil kameramanku a postřelil režiséra, vyvolala...