Pondělí 10. srpna 2020, svátek má Vavřinec
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 10. srpna 2020 Vavřinec

Nad dostavbou Ruzyně se smráká. Pražští politici už rozšíření letiště nechtějí

aktualizováno 
Výstavba nové paralelní ranveje na pražském Letišti Václava Havla naráží na problémy. Aktivisté protestují proti hluku, koncem června ji kvůli emisím pozastavil krajský soud. Mezi pražskými politiky teď sílí hlasy volající po tom, aby letiště výstavbu úplně přehodnotilo. Letiště ale připomíná, že jde o strategickou infrastrukturu.

Liduprázdná odletová hala Letiště Václava Havla. Nikdo v současnosti neví, kdy se sem vrátí pravidelný příliv českých i zahraničních turistů, na který bylo letiště za normálních okolností zvyklé. (22. března 2020) | foto:  Dan Materna, MAFRA

O rozšíření pražského letiště se mluví již několik let. Plánovat se začalo v roce 2017 a už od tehdy ho provázejí kontroverze. Mnohým obyvatelům z okolí se totiž nelíbí, že by se kvůli ní letecká doprava přiblížila o zhruba 1,5 kilometru blíže městu. Ekologickým aktivistům zase vadí, že se zvýší letecký provoz, tedy i vydávané emise.

Během koronavirové pandemie se provoz na letišti téměř zastavil a rozjíždí se jen pomalu. Sílí tak hlasy mluvící o tom, že by se taková situace měla využít a provoz v Ruzyni snížit dlouhodobě – začít by se prý mělo právě tím, že se přestane plánovat nová dráha. Výstavba navíc narazila u krajského soudu, který chce překontrolovat její ekologickou náročnost. 

A výstavba nové dráhy by teď mohla narazit i na pražském magistrátu. Mezi radními a zastupiteli se totiž šíří názor, že by letiště mělo stavbu přehodnotit. I oni se opírají o výtky k přibližování dopravy městu. „Je to úplně opačný trend, než by měl být,“ uvádí například náměstek primátora pro životní prostředí z hnutí STAN Petr Hlubuček. Letiště tomu v minulosti oponovalo tím, že se díky paralelní dráze přestane létat nad Kladenskem a některými částmi Prahy, čímž se uleví zhruba dvěma stovkám tisíc obyvatel.

Jen těžko si umíme představit, že by Praha po rozšíření kapacity letiště zvládla ještě větší nápor návštěvníků.

Praha sobě tiskové prohlášení k výstavbě ranveje

Rozšíření je nezbytné, tvrdí letiště

Hnutí Praha sobě mezi důvody pro zrušení dostavby zmiňuje také třeba to, že by se zvýšil počet turistů ve městě. Ten byl podle hnutí před koronavirovou krizí naprosto neudržitelný.

Nepřetržitý přenos z ruzyňské ranveje

„Jen těžko si umíme představit, že by Praha po rozšíření kapacity letiště zvládla ještě větší nápor návštěvníků,“ uvedlo hnutí v prohlášení, na které redakci odkázal náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr. V současnosti přitom pražští hoteliéři i obchodníci trpí právě kvůli tomu, že je ve městě jen minimum turistů.

Podle zástupců Letiště Václava Havla je paralelní dráha pro provoz nezbytná. „Z krátkodobého hlediska je potřebné do letiště investovat jako do strategické dopravní infrastruktury a důležité vstupní brány do země nejen pro turismus, ale zejména pro obchod,“ uvádí mluvčí letiště Roman Pacvoň. 

Cestovatelé jsou tak podle Pacvoně až na druhém místě. Podle něj navíc letiště momentálně pracuje na podpoře tzv. udržitelné turistiky, tedy toho, aby do Česka létali lidé, kteří zde zůstanou déle a mají větší rozpočty. „Jde tedy o turisty, kteří jsou pro ČR a její obyvatele reálným přínosem,“ doplňuje mluvčí.

Podle všech dostupných mezinárodních prognóz se očekává růst letecké dopravy a zvyšující se poptávka po létání.

Roman Pacvoň mluvčí Letiště Václava Havla

Dlouhodobě je pak podle něj důležité hlavně to, že nebude do letiště nutné několik desítek let z těchto důvodů investovat. „Podle všech dostupných mezinárodních prognóz se očekává růst letecké dopravy a zvyšující se poptávka po létání,“ doplňuje.

Mluvčí letiště také poznamenává, že ruzyňské letiště neobsluhuje jen město samotné. Důležitá je pro něj i tzv. spádová oblast letiště, tedy plocha, do které se z letiště dojede do dvou hodin. „Tato spádová oblast pokrývá celkem osm milionů potenciálních cestujících,“ udává Pacvoň.

Pražští politici: Ať se staví v Pardubicích

Podle pražských zastupitelů je ale zbytečné rozšiřovat letiště právě v Praze. „České republice chybí koncepce rozvoje letecké dopravy,“ tvrdí Hlubuček. „Naprostá většina cestujících projde letištěm Václava Havla, ostatní mezinárodní letiště u nás si dělí zbývajících šest procent cestujících. Regionální letiště pak mají problém se uživit,“ dodává náměstek primátora.

Mnohem lepší by tak podle něj bylo rozšířit například letiště v Pardubicích, s čímž souhlasí i koaliční partner Praha sobě. „Takový krok by přenesl část pracovních míst, peněz a prosperity do regionu,“ uvádí pražské hnutí. 

Pražské letiště ožívá. V červenci obnoví pravidelné linky a přidá nové

Jenže podle analytiků by to však nedávalo ekonomický smysl. „Pražské letiště je strategicky důležité,“ uvádí Petr Pelc z analytické společnost Cyrrus. „Menší letiště jsou vázána primárně na nízkonákladové společnosti nebo letní charterové lety. Dokud není zájem ze strany dopravců, nemá smysl je rozšiřovat,“ dodává.

Podle letiště je navíc lepší dopravu koncentrovat u hlavního města. Podle mluvčího Pacvoně se jako jedno z mála snaží pracovat na udržitelnosti provozu. „Pražské letiště se řadí mezi pouhých 16 evropských letišť, která do tohoto úsilí zapojuje i své partnery,“ tvrdí Pacvoň. „Těmi jsou letecké společnosti, poskytovatelé handlingových či cateringových služeb, uživatelé pozemní dopravy a další partneři,“ dodává.

To poslední, do čeho by se mělo investovat

Zastupitelům se v neposlední řadě nelíbí ani cena. „Jen nová dráha bez návazných investic má stát až 15 miliard korun. Celková investice do rozšíření letiště má být dokonce 50 miliard,“ říká Hlubuček. V současné době, kdy se Česká republika potýká s následky ochranných opatření proti šíření covid-19, by se podle něj měly tyto finance využít jinde.

„Stavba nadbytečné paralelní dráhy je to poslední, do čeho máme v době krize investovat,“ tvrdí. „Investovat desítky miliard do výstavby paralelní ranveje teď prostě není dobrý nápad,“ poznamenává pak koaliční Praha sobě.

Letiště však na číslech dokládá, jak je pro město velkým ekonomickým přínosem. Celkem cestovní ruch činí tři procenta HDP České republiky, na zaměstnanosti se podílí ze čtyř procent. „Každý jeden milion cestujících navíc by také v budoucnu mohl znamenat vytvoření přibližně tří tisíc nových pracovních míst,“ zakončuje Pacvoň.

VIDEO: Dřina v 60 stupních. Zkusili jsme práci lidí, kteří vyndávají kufry z letadel:

26. listopadu 2018

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
  • Nejčtenější

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Ekonomové: Konec superhrubé mzdy přinese lidem tisíce, rozpočtu obří díru

Premiér Andrej Babiš znovu otevřel téma superhrubé mzdy a avizoval, že ji zruší. Ministryně financí Alena Schillerová s...

Bohatší budou platit vyšší daň, uvažuje Schillerová o zavedení progrese

Kromě toho, že ministerstvo financí chystá plán na snížení superhrubé mzdy, které Čechům přidá až tisícikoruny čistého...

Češi už začínají šetřit. Zatím na jídle, módě, benzinu i autech

Koronakrize se začíná pozvolna promítat do útrat. Objem peněz, který Češi nechali během června v obchodech, se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Baltský podmořský tunel jde ke dnu. Estonci se obávají investic z Číny

Výstavba zatím nejdelšího podmořského tunelu pod Baltským mořem, který měl spojovat Finsko s Estonskem, se zastavila na...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Letecké nehody v Česku měly loni 12 obětí, nejvíce v malých letadlech

Na území České republiky v loňském roce při leteckých nehodách zemřelo dvanáct lidí, nejvíce od roku 2016. Nejvýrazněji...

CK V-Tour zaměřená na školní zájezdy kvůli koronaviru po 30 letech zkrachovala

Cestovní kancelář V-Tour zaměřená na pořádání školních zahraničních zájezdů vyhlásila úpadek. Klienti cestovní...

Itálie vyhrožuje Ryanairu zákazem. Kašle podle ní na koronavirová pravidla

Italští regulátoři pohrozili irským nízkonákladovým aerolinkám Ryanair úplným zákazem letů do země. Dopravce podle nich...

O jednotnou jízdenku na vlak zájem je, cestující však vyjde dráž

Premium Ostrý provoz státem garantované jednotné jízdenky má začít letos v prosinci. Cestujícím na železnici nabídne možnost...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Šéf Pirátů Ivan Bartoš je tatínkem. Miminku dali s manželkou neobvyklé jméno

Předsedovi Pirátů Ivanu Bartošovi (40) a jeho ženě Lydii (37) se v úterý večer narodil syn. Novopečený tatínek se s...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...