Pražské letiště se letos dostane k hranici 14 milionů odbavených cestujících. K předcovidovým sedmnácti milionům by se mohlo podle odhadu ředitele Jiřího Pose dopracovat během tří let. Už tehdy ale naráželo na strop svých kapacit a plánovalo se razantní rozšíření až na celkových 30 milionů odbavených cestujících, kterého mělo letiště v Ruzyni dosáhnout k roku 2040.
„Nemáme tak vysokou ambici v tuto chvíli,“ uvedl ministr financí Zbyněk Stanjura s tím, že pro politiky je jednoduché slibovat rozvoj v horizontu dvaceti let, protože poté už v úřadě zpravidla nebývají. Současný plán proto vyhlíží pouze k desetiletému horizontu. S jedinou výjimkou, jíž je dlouho připravovaný projekt paralelní dráhy, který by se teoreticky mohl dostat na program po roce 2030.
Půjde se na jiný terminál
Pro cestující bude největší novinkou změna fungování terminálů, kdy první je používán pro lety mimo schengenský prostor a druhý terminál pro země EU, kam je možné letět jen na občanku. „Změna bude spočívat v tom, že cestující se budou orientovat podle výčtů dopravců,“ uvedl ředitel provozu na Letišti Praha Martin Kučera. První terminál tak bude pro schengenské dopravce, kteří nemají letadla bázovaná na pražském letišti, zatímco druhý terminál bude potom sloužit pro všechny ostatní dopravce.
Právě druhý terminál čeká nejrazantnější přestavba, která spolu s novými leteckými stáními vyjde na zhruba 22,5 miliardy korun. Zhruba 1,5 miliardy spolyká modernizace jedničky. Dále na letišti vznikne nový parkovací dům nebo nová estakáda pro příjezd k terminálům.
„Když se podíváme, co se děje v okolí, tak všechna letiště se připravují na rozšíření provozu. Vídeň obnovila projekt třetí dráhy, nebo polský projekt zcela nového letiště s kapacitou 40 milionů cestujících, které vznikne jako intermodální hub napojený na vysokorychlostní železnici,“ doplnil Pos.