Ranvej pražského letiště. | foto: Profimedia.cz

Soud stopnul novou ranvej na Ruzyni. Chce důkladné zhodnocení hluku a emisí

  • 63
Přípravy výstavby nové paralelní ranveje na Letišti Václava Havla v pražské Ruzyni se komplikují. Krajský soud zrušil vymezení paralelní dráhy v Zásadách územního rozvoje Středočeského kraje. Podle soudu kraj nezohlednil některé zdroje hluku a emisí.

Upozornil na to server Zdopravy.cz. Kraj, na jehož hranicích s Prahou letiště je, proti verdiktu podá kasační stížnost. Stavba dráhy má začít v roce 2025 a měla by navýšit kapacitu letiště.

Projekt stavby paralelní dráhy tak za současného stavu nemůže pokračovat. Kasační stížnost Středočeského kraje by měl řešit Nejvyšší správní soud. „Rada kraje dnes rozhodla o podání kasační stížnosti k Nejvyššímu správnímu soudu proti rozsudku Krajského soudu v Praze,“ uvedlo v pondělí hejtmanství na svém webu.

Krajskému soudu vadilo především nedostatečné zhodnocení možné kumulace dopadů z provozu na nové dráze a na blízké železnici a dálnici. V zásadách údajně schází vyhodnocení dopadů na hlučnost a ovzduší v okolí.

22. července 2019

„Středočeský kraj se s rozhodnutím soudu neztotožňuje a je názoru, že soudu nepřísluší hodnotit tak vysoce odbornou činnost. Kraj je přesvědčen, že autor vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území zmíněné vlivy dostatečně vyhodnotil,“ uvedl úřad na webových stránkách.

Letiště účastníkem řízení nebylo, jeho průběh však sledovalo. Mluvčí Roman Pacvoň uvedl, že letiště nadále pokračuje v přípravě projektů dalšího rozvoje a to včetně paralelní dráhy. 

„Investice do Letiště Praha považujeme z krátkodobého i dlouhodobého hlediska za nezbytné,“ řekl Pacvoň. Podobná situace nastala i v roce 2013, kdy se počítalo se stavbou dráhy v roce 2019.

Rozhodnutí soudu uvítali zástupci pražských městských částí Nebušice a Suchdol. „Bez řádného posouzení všech negativních vlivů na životní prostředí není možné o další dráze ruzyňského letiště rozhodovat,“ uvedl starosta Nebušic Viktor Komárek. 

Podle něj lze očekávat negativní vliv letecké dopravy po stavbě dráhy na obytnou zástavbu. „Opomenutí jeho řádného prověření může vyvolávat dojem manipulace se vstupními daty za účelem dosažení příznivějšího výsledku,“ podotkl. Starosta Suchdola Petr Hejl označil projekt paralelní dráhy za přežitý.

13. listopadu 2019

Letiště připravuje výstavbu paralelní ranveje kvůli potřebě rozšířit maximální kapacity. Loni odbavilo rekordních 17,8 milionu cestujících a ocitlo se tak na hraně svých možností. 

Výstavba dráhy by měla podle stávajících plánů začít za pět let a stát by měla okolo devíti miliard korun. Dalším velkým projektem letiště je rozšíření druhého terminálu za 16 miliard Kč. To má být hotové do roku 2028.

,