Letiště Bratislava

Letiště Bratislava | foto: Profimedia.cz

VIP zákazníci byli všichni. Bratislavské letiště teď zaplatí pokutu

  • 11
Bratislavské letiště M. R. Štefánika dostalo od tamního antimonopolního úřadu (PMÚ) pokutu 127 000 eur (3,2 milionu Kč) za zavedení poplatku za nadstandardní služby pro vybranou skupinu cestujících bez ohledu na to, zda o ně mají zájem. Rozhodnutí je pravomocné, informoval v pondělí úřad.

Mluvčí letiště Veronika Ševčíková uvedla, že od loňského září letiště poplatek plošně již neuplatňuje.

Letiště zavedlo v létě roku 2016 poplatek 49 eur (1 240 Kč) za VIP služby, který se vztahoval na každého cestujícího, jež odlétal z letiště přes takzvaný všeobecný terminál.

„Poplatek nebyl napojen na reálné využití nadstandardních VIP služeb, ale byl navázán pouze na samotný vstup. Docházelo k situaci, že poplatek platili i klienti, kteří o takové služby neměli zájem a nevyužívali je,“ uvedl PMÚ. Dodal, že letiště tak zneužilo svého dominantního postavení.

Zmiňovaný terminál, který byl otevřen na začátku slovenského předsednictví v Radě EU, je určen například pro klienty soukromých letů. Nadstandardní služby zahrnovaly kromě jiného pomoc při odbavení, dále občerstvení a parkování vozidla před terminálem. Placení poplatku se nevztahovalo na cestující, kteří využívali služeb hlavního terminálu bratislavského letiště, kam létají také České aerolinie.

V rámci rozhodování o zneužití dominantního postavení úřad na žádost letiště snížil původně uloženou pokutu o 30 procent. Tento postup může PMÚ zvolit v případě, že prověřovaná instituce přizná své pochybení. Letiště uvedlo, že pokutu ve stanovené lhůtě zaplatí.

Bratislavské letiště je z hlediska počtu odbavených pasažérů největším na Slovensku. Výrazně ovšem zaostává například za nedalekým vídeňským letištěm, které nabízí mnohem více pravidelných leteckých spojení a jehož služeb využívá i řada Slováků.