„Do leteckého provozu zasahuje geopolitická situace, která vede k přesměrování letů a zdržením. To může poznamenat i začátek letní sezony, každý rok vidíme veliký zájem o letectví a letos může být rekordní,“ uvedl v úvodu tiskové konference na Letišti Václava Havla v Praze ministr dopravy Martin Kupka. Zdůraznil, že nepokoje na Blízkém východě přímo ovlivňují také letový provoz v Praze. Například to, že včera došlo k uzavření letů nad Katarem i Spojenými arabskými emiráty, mělo význam také na provoz nad Evropou,“ dodal Kupka.
„Je potřeba zdůraznit, že české řízení letového provozu vychází velmi vstříc přetíženým oblastem Evropy,“ dodal a připomněl situaci z loňska, kdy letiště čelilo velkým problémům s odbavováním zavazadel.
Důvodem bylo právě přetížení letového provozu, velká zpožděním a také nárazový nedostatek lidí v handligových společnostech v provozních špičkách. „To je způsobené tím, že reálný provoz je vyšší, než jaká byla predikce,“ vysvětlovalo loni letiště.
Aerolinky ruší lety do Perského zálivu. Reagují na rostoucí napětí v oblasti |
„Vlivem geopolitických událostí může k takovým situacím docházet. Prosíme cestující, aby s tím počítali. Uděláme co budeme moct, aby situace co nejméně dopadla na cestující,“ dodal Kupka.
Choďte včas
Letiště Praha se proto snaží přetíženým oblastem maximálně pomáhat. „Až 35 letů denně přebírá Česko. Chci požádat české cestující, aby využili předběžného odbavení, aby přišli včas, aby se předcházelo dramatickým situacím. To, co se odehrává na Blízkém východě má na Česko přímý dopad,“ zdůraznil Kupka.
Jan Klas, vedoucí letového provozu na pražském letišti ujistil, že je letiště na letní sezonu dobře připraveno. I on ale varoval, že část Evropy bude čelit velkému letovému přetížení. Mezi dotčenými zeměmi bude také Čechy hojně navštěvované Chorvatsko. „Část poskytovatelů, hlavně jihozápadní Evropa, bude přetížená. Situace je mírně lepší od nás na východ, loni byl velký zpožďovatel Maďarsko, to už má situaci dobrou. Dnes je přetížené například Chorvatsko, které očekává obrovský nárůst letového provozu,“ shrnul Klas.
Šéf letiště Jiří Pos připomněl, že už loni v reakci na přeplněné letištní haly pražské letiště edukovalo veřejnost ohledně toho, jak se mají na letišti chovat, aby předcházeli zdržením. Zmínil, že velkou úlevou je v tomto ohledu využití samoobslužného odbavení.
Zároveň ale ujistil, že kvůli snížení problémů z loňska před létem posílilo personál a upravilo procesy při odbavování.
„Jedno z kritických míst je bezpečnostní kontrola. Nyní už máme instalovaných všech šest nových rentgenů. Ty umožňují, aby cestující nechávali svou elektroniku v zavazadle,“ vysvětlil ředitel letiště Jiří Pos s tím, že na tekutiny zatím platí limit 100 mililitrů na jedno balení, ale letiště aktivně pracuje na jeho navýšení na 300 mililitrů.
Další inovací, kterou letiště letos zavádí je implementace umělé inteligence, která umí predikovat, jaký bude provoz.
Pos také upozornil, že letecké společnosti, a to nejen ty nízkonákladové posunují čas uzavření gatu na 15 až 30 minut před odletem. „Chtějí totiž mít celý proces lépe pod kontrolou,“ dodal Pos.
V Perském zálivu znovu ožívá letecký provoz, některé aerolinky ještě vyčkávají |
Velkým problémům s odbavováním zavazadel čelilo Letiště Václava Havla loni v létě. Letiště situaci vysvětlovalo přetížeností letového provozu, velkým zpožděním a také nárazovému nedostatku lidí v handligové společnosti v provozních špičkách. „To je způsobené tím, že reálný provoz je vyšší, než jaká byla predikce,“ vysvětlovalo loni letiště.