„V plánu je pořízení rentgenů s počítačovou tomografií, které umožňují ponechat tekutiny i všechna elektronická zařízení uvnitř zavazadla. Díky této technologii je také možné uvolnit pravidlo o deklaraci a přepravě tekutin s limitací objemu do 100 mililitrů,“ uvedla pro server Zdopravy.cz mluvčí Letiště Praha Klára Divíšková.
Zároveň dodala, že na Terminálu 1 nebude kvůli prostorovému omezení takové zařízení možné umístit.
Obtěžuje vás omezení přepravy tekutin v letadlech?
Regulace omezující množství přepravovaných tekutin platí od listopadu 2006 a jejich aplikace do praxe ukončila předchozí úplný zákaz tekutin. Ten se začal v tomto roce zavádět kvůli obavám, že by teroristé mohli smícháním látek na palubě vyrobit výbušninu.
V praxi platí, že nádoba s tekutinou musí být umístěna v průhledném uzavíratelném plastovém sáčku a předložena zvlášť bezpečnostnímu personálu. Výrazně tak zpomaluje průchod kontrolou.
O zrušení se hovoří léta
Snahy o odstranění této regulace se objevují dlouho, dosud se je ale nepodařilo uvést do praxe. Už v roce 2007 testovalo pražské letiště přístroj s názvem Emili 1, za kterým stál německý vynálezce Norberta Klein. Od restrikcí na přepravu tekutin ustoupila jako první v roce 2012 Austrálie, kde na hlavní letiště nainstalovali bezpečnostní rentgeny, které umožňují případné výbušniny odhalit.
K podobnému kroku jako v Ruzyni se schyluje mimo jiné třeba ve Velké Británii, kde první letiště už potřebné 3D skenery pořizují. Na největším londýnském letišti Heathrow je testují už od roku 2017. Teprve loni v listopadu však britská vláda uvedla, že s jejich zavedením na všechna britská letiště počítá a chtěla by jej stihnout do poloviny roku 2024.