Elektronické odbavení už je v dnešní době samozřejmostí, i když pořád existuje paralelně vedle klasických odbavovacích pultů s obsluhou. Aerolinky chtějí jít ještě dál a komunikaci se zaměstnanci letiště omezit na úplné minimum.
"Na letištích blízké budoucnosti byste mohli navázat první kontakt s personálem až na palubě letadla," cituje americký deník provozního ředitele společnosti Alaska Airlines Bena Minicucciho.
Právě tato letecká společnost je v samoodbavování na letištích americkou jedničkou. Vlastní kontrolu zavazadel zavedla už na letištích v Seattlu a v San Diegu, dalších osm letišť ve Spojených státech plánuje zapojit letos, píše The Wall Street Journal.
American Airlines technologii samoodbavování zavazadel otestovaly v texaském Austinu a v příštích dvou letech ji chtějí spustit i v New Yorku, Los Angeles, Chicagu a na dalších velkých amerických letištích.
Minulý měsíc pak společnost JetBlue Airways jako první aerolinka v Americe oficiálně zavedla automatické brány, u kterých si pasažéři před nástupem do letadla sami naskenují palubní lístek, v Evropě s novinkou přišla německá Lufthansa.
"Velká část našich pasažérů létá často a nepřetržitý kontakt s naším personálem rozhodně nepreferuje – odbaví se online a stáhnou si mobilní palubní lístek, který si sami naskenují u automatické brány při nástupu do letadla," uvedl mluvčí Lufthansy Aage Duenhaupt.
Letecké společnosti tvrdí, že nové technologie ušetří zákazníkům čas i energii. Někteří letištní zaměstnanci však zaujímají spíš negativní stanovisko a bojí se, že přijdou o práci. Jiní argumentují i tím, že osobní kontakt strojem nahradit nelze.