Aerolinky se učí létat levně, i tak turisty čeká krušné léto, říká expert

  • 36
Davy turistů, kteří se po covidovém omezení chystají letos ve velkém na dovolenou, narážejí na kapacity letišť i aerolinek. Prodlužují se čekací doby na odbavení, kvůli chybějícímu personálu musí aerolinie některé lety odříkat, říká expert na leteckou dopravu Petr Kováč z poradenské společnosti EY.

„Covid měl jednoznačně dopad na letiště a letecké společnosti. Musely propouštět velké množství zaměstnanců. Paralelně zažíváme oživení a nedostatek personálu, který není lehké najmout a vrátit do provozu,“ dodává Kováč.

Léto podle něj nebude pro cestující příliš příjemné. „Čekají nás fronty na letištích, dochází k rušení letů. Týká se to většiny evropských aerolinek, řada z nich omezuje provoz, i když poptávka je na vzestupu,“ vysvětluje Kováč.

Problémy zasahují letištní personál i zaměstnance aerolinek. „Jeden z důvodů, proč nebude linka Delty z Prahy do New Yorku v provozu celý rok, je nedostatek pilotů. Jsou to kvalifikovaní lidé, kteří byli během covidu propuštěni a našli si jiná zaměstnání. Teď je obtížné je vrátit do řad zaměstnanců. U nových je potřeba trénink, který není ze dne na den, a bezpečností prověrka. Má to jistou setrvačnost,“ říká Kováč.

Pozitivní podle něj je, že české aerolinky Smartwings i letiště Václava Havla zatím situaci relativně zvládají. Horší to je ve velkých evropských leteckých uzlech, jako je například Amsterdam.

„Poměrně velké problémy zažívá Mnichov, ztrácejí se tam zavazadla, čekání.trvá dlouho Týká se to i turistických destinací, vidíme totiž velké oživení v létání za turistikou,“ dodává Kováč.

Důležité podle něj bude nechat si během letního cestování třeba delší čas na přestup.

Létání jako horor. Letiště v Evropě jsou přetížená, ve frontě se čeká i hodiny

Rychlé pocovidové oživení přispívá k návratu provozu na předpandemickou úroveň. Některá místa se už blíží úrovni roku 2019, Praha zatím ožívá pomaleji a doprava se zde pohybuje zhruba na 70 procentech někdejších maxim.

Pandemii covidu nakonec oproti původnímu očekávání přežila většina aerolinií, ať už se státní pomocí nebo i bez ní – jako například české Smartwings.

„Smartwings prošly úspěšně restrukturalizací a podle toho, jak obsluhují poptávku turistů, to zatím zvládají velice dobře. Vidíme i zprávy o tom, jak si pronajímají další letadla právě na zvládnutí poptávky v letní sezoně,“ dodává Kováč.

V blízké době lze podle něj čekat i to, že se rostoucí ceny paliv promítnou do ceny letenek. Zároveň se budou letecké společnosti snažit hledat cesty k úsporám. „Všechny aerolinky se učí létat levně. Je to správná reflexe toho, že se letecká doprava demokratizuje a soustředí se na to, co je důležité, pokud chcete letět hodinu a půl z bodu A do bodu B, nepotřebujete k tomu oběd na porcelánu,“ vysvětluje odborník.

Kvůli ruskému vpádu na Ukrajinu musely některé aerolinky změnit trasy. „Například Finnair, který měl dané trasy do Asie, musí létat jinudy, což jednak znamená náklady navíc, ale i větší nároky na personál, jehož je nedostatek,“ připomíná Kováč.

,