„Oproti loňské letní sezoně nabídneme cestujícím o devatenáct destinací více, a to i přesto, že budou aktuálně zcela chybět destinace na Ukrajině a v Rusku. Počet 147 destinací v roce 2022 reprezentuje 77 procent nabídky z předkrizového roku 2019,“ uvedl předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos.
Kromě zmiňovaných 147 destinací operovaných pravidelnými lety eviduje pražské letiště dalších 25 linek charterových. Tedy linek provozovaných pro klienty cestovních kanceláří převážně do letních turistických letovisek. Patří mezi ně třeba novinky jako ománské přístavní město Salála ležící na pobřeží Arabského moře nebo turecký Dalaman nacházející se na jihozápadě země naproti řeckému ostrovu Rhodos.
Obnovení alespoň sezonního spojení se Spojenými státy plánuje letiště podpořit marketingovými projekty na přilákání dostatečného počtu návštěvníků. Už v předcovidovém období se totiž letiště zatím neúspěšně snažilo rozšířit spojení fungující jen během letní sezony i na zbytek roku. Marketingové akce na podporu turismu ale budou směřovat i do jiných regionů.
„V USA navážeme s CzechTourism a Prague City Tourism na naše marketingové aktivity v rámci projektu Touchpoint. Kromě toho společně plánujeme podporu příjezdového cestovního ruchu z hlavních evropských trhů, jako jsou Velká Británie, Francie, Itálie nebo Španělsko a nově také ze Saudské Arábie,“ uvedl Jaroslav Filip, ředitel Leteckého obchodu letiště Praha.
Z dálkových linek se zatím nedaří obnovit spojení do Číny, kterých měla Česká republika před vypuknutím pandemie respiračního omezení požehnaně, celkem pět. Právě ty ale za pandemie vzaly nejrychleji za své.
To, že se letecká doprava vrací směrem k předkrizovým hodnotám potvrzují i prodejci letenek. „Zájem o letenky nepolevuje a od začátku roku má stoupající tendenci. Letošní prodej je trojnásobný ve srovnání se stejným obdobím loňského roku,“ uvedl ředitel portálu Letuška.cz Josef Trejbal.
Prodeje rostou i přes navyšování ceny, nyní hlavně v důsledku zvyšování palivových příplatků. Rovněž se prodlužuje i průměrná doba mezi zakoupením letenky a skutečným odletem. Nyní je toto období v průměru dlouhé šest týdnů. Během vrcholu pandemie, kdy lidé kvůli nejistotě pořizovali letenky na poslední chvíli, šlo o pouhé dva týdny.
Alicante | Eurowings | 2x týdně |
---|---|---|
Almería | Smartwings | 2x týdně |
Benátky/Marco Polo | Wizz Air | 3x týdně |
Birmingham | Eurowings, Jet2.com | až 5x týdně |
Kolín nad Rýnem | Eurowings | až 3x týdně |
Faro | Eurowings | 2x týdně |
Glasgow | Jet2.com | 2x týdně |
Jasy | Wizz Air | 2x týdně |
Leed/Bradford | Jet2.com | 2x týdně |
Londýn/Luton | easyJet | až 6x týdně |
Lucemburk | Luxair | 3x týdně |
Lyon | Volotea | 2x týdně |
Mykonos | Eurowings | 1x týdně |
New York/Newark | United | 7x týdně |
New York/JFK | Delta Air Lines | 7x týdně |
Newcastle | Jet2.com | 2x týdně |
Palermo | Wizz Air | 2x týdně |
Paříž/Beauvais | Ryanair | až 4x týdně |
Porto | easyJet | 2x týdně |
Rijád | flynas | 4x týdně |
Santorini | Smartwings | 2x týdně |
Tivat | Air Montenegro | 2x týdně |
Tolouse | Volotea | 2x týdně |