Let měl zpoždění, plaťte. Češi častěji žádají kompenzace za nedochvilnost

  1:00aktualizováno  1:00
Češi si nenechají zpoždění líbit a naučili se vymáhat finanční kompenzace od leteckých společností. Nárůst žádostí hlásí zprostředkovatelé, kteří si na tom založili byznys, i instituce, které nároky lidem pomáhají vyřídit bezplatně.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Své o tom ví irský dopravce Ryanair, který v září a v říjnu rušil až padesát letů denně, i český Travel Service, který o jediném srpnovém víkendu měl hned dva výrazně zpožděné lety. Let z egyptské Hurghady se zpozdil o den a půl. „Klientům jsme se omluvili a ohledně kompenzací jsme je odkázali na leteckou společnost,“ uvedl na dotaz MF DNES Jan Bezděk, mluvčí cestovní kanceláře Fischer, jejíž klienti byli na palubě.

Největší nárůsty žádostí o finanční kompenzace hlásí zprostředkovatelé. „V létě vzrostl počet stížností meziročně zhruba o 75 procent,“ říká František Herynk, ředitel zprostředkovatelské Click2Claim. Firmy, která podle něj loni přijala žádosti o finanční náhradu od 14,5 tisíce lidí. „Máme dvakrát víc případů oproti loňskému roku. Letos nám formulář se stížností na webu vyplnilo kolem osmi tisíc klientů,“ říká Eva Jurčíková, mluvčí společnosti Vaše nároky.cz.

Polovina žádostí není oprávněná

Zhruba polovina žádostí se podle ní po bližším zkoumání ukáže jako neoprávněná. Například jde o let mimo EU nebo zpoždění nedosáhlo nejméně tří hodin. Případně šlo o mimořádné okolnosti, které dopravce z odpovědnosti za zpoždění vyviňují (počasí, živelní katastrofy, politická situace, stávka zaměstnanců na letišti atd.).

Důvodem nárůstu je kromě osvěty mezi klienty také častější spolupráce zprostředkovatelů s cestovními kancelářemi, pojišťovnami a prodejci letenek. „Jejich prostřednictvím jsme schopni oslovit velkou masu lidí a informovat je, že podle evropské legislativy mají nárok na kompenzaci,“ říká Herynk.

Na trhu se pohybuje nejméně desítka společností, které službu nabízejí, často jsou součástí celoevropského řetězce. Ze získané částky si za své služby strhávají zhruba čtvrtinu. Dopředu klient však nic neplatí a neúspěšné vymáhání je zdarma. Většinu kompenzací se podaří získat mimosoudně, menší část sporů pak míří k soudům po celé Evropě.

Částku až 600 eur za zpožděný let může klient ale získat celou sám. V první řadě by měl požádat o odškodnění přímo leteckou společnost – kdo se neozve, má smůlu. Stačí se prokázat letenkou a palubní vstupenkou a popsat okolnosti.

Pokud letecká společnost takovou žádost zamítne a klient je přesvědčen, že za zpoždění či zrušení letu může dopravce, má možnost obrátit se na Českou obchodní inspekci (řeší spory s českými podnikateli) nebo na Evropské spotřebitelské centrum (ESC).

„Stížnosti na odmítnutí kompenzace rostou meziročně odhadem o pět až deset procent,“ říká Ondřej Tichota, mluvčí ESC, jehož právníci bezplatně pomáhají českým spotřebitelům řešit mimosoudní cestou spory s podnikateli z jiných zemí EU, Norska a Islandu. Vedle letenek jde například o neúspěšné reklamace.

Lidé se také mohou obrátit na Úřad pro civilní letectví, který pro klienta prověří, za jakých okolností ke zrušení či zpoždění letu došlo a zda je vinna aerolinka. Mezi mimořádné okolnosti patří například pokyn odložit let ze strany Řízení letového provozu, protože nebe je „přeplněné“ nebo je na vině silný vítr, který neumožňuje přistát.

„Letos jsme zatím zaznamenali 620 stížností, za celý loňský rok to bylo 672. Řešíme jen špičku ledovce, dostanou se k nám jen případy, kdy ke kompenzaci nedojde nebo klient nesouhlasí s vypořádáním,“ říká mluvčí úřadu Vítězslav Hezký. Celkové číslo, kolik na kompenzacích letecké společnosti Čechům vyplatily, není možné získat, aerolinky se jím nechlubí.

Při nezaviněném i zaviněném zpoždění má klient vždy nárok na péči ze strany letecké společnosti. Jde o občerstvení (zpoždění nad dvě hodiny), zajištění noclehu (zpoždění přes noc) a dopravy mezi letištěm a hotelem. Pokud společnost péči nenabídne automaticky sama, může klient přiměřené náklady vyúčtovat dopravci následně – účtenky mu pošle buď sám, nebo k tomu může využít zprostředkovatele či organizace chránící spotřebitele.

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

Problémová dálnice bez tendru. ŘSD zvažuje přímý výběr stavitele D1 u Humpolce

Humpolec, 5. 1. 2019, D1. 92. km, směr Praha, demontáž

Část nedokončených prací na problematickém úseku dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem chtějí silničáři zadat...

Boeing chce létat pod rychlostí zvuku, vyvíjí na to skládací křídla

Boeing Transonic

Letecká společnost Boeing vyvíjí ve spolupráci s vesmírnou agenturou NASA nový druh křídel. Ta by měla letadlům umožnit...

ČSA předloni vydělaly 268 milionů, lety na lačno se vyplatily

ČSA a Letiště Praha nasadily na speciální let k 80. výročí Airbus A319,...

České aerolinie v posledním roce před definitivním začleněním do skupiny Travel Service (nyní SmartWings) vydělaly...

Najdete na iDNES.cz