Středa 15. července 2020, svátek má Jindřich
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 15. července 2020 Jindřich

Na peníze za zrušený let máte právo. Může to ale trvat i půl roku

  20:15aktualizováno  20:15
Tisíce zrušených letů, které musely aerolinky odříct kvůli koronavirové pandemii, znamenaly i tisíce zákazníků domáhajících se náhrady peněz ztracených za letenky. V tom, na co mají přesně nárok, však řada z nich tápe. Mnoho cestujících se proto nyní obrací na firmy, které za ně refundaci řeší.

ilustrační snímek | foto: Reuters

Už během vypuknutí pandemie se po počátečních peripetiích Evropská komise postavila za práva cestujících a potvrdila, že zákazníci mají nárok na finanční náhradu za zrušený let bez ohledu na okolnosti.

Nárok na vrácení peněz vzniká v případě, že aerolinky zrušily let a nenabídly za něj náhradní variantu nebo náhradu ve formě voucheru či jiného termínu letu nabídly, ale klient ji nechce přijmout. Na kompenzaci mají pasažéři nárok i v případě, že let nebyl zrušen přímo leteckou společností, ale sami se cesty kvůli uzavření hranic či zákazu cestování nemohli účastnit.

Nákup přes prostředníka vrácení peněz komplikuje

Komplikovanější situace však nastává při nákupu letenky přes cestovní kancelář či agenturu. Tam vzniká nárok na finanční kompenzaci, pokud sama aerolinka let zruší, ale nenabídne náhradu, nebo je nabízená náhrada nevyhovující. Pokud je však letenka součástí zájezdu od cestovky a aerolinky let zruší, nárok nevzniká, jelikož je zájezd s letem v kompetenci dané cestovní společnosti. Letecká společnost zase svá pravidla na refundaci určuje v případě, kdy cestující svůj let stornoval ještě před tím, než tak učinily aerolinky.

Ačkoliv je zákonem jasně dané, jak by měly aerolinky postupovat, stále nastávají problémy. Mnoho cestujících se proto obrací na firmy, které za ně vracení peněz řeší. Těm s příchodem koronaviru citelně přibyla práce.

„Pandemie nás přesměrovala a z vyřizování kompenzací za zpožděné lety jsme se logicky přesunuli na řešení refundací. Případů je teď rozhodně více, ale přístup aerolinek se moc nezměnil. Kdo ochotně vracel a kompenzoval i před krizí, pokračuje i nyní, kdo se cukal a vracet nechtěl, dělá problémy i teď,“ řekl ředitel společnosti Click2Claim František Herynk iDNES.cz.

Podobnou zkušenost mají i konkurenční firmy. „Refundací řešíme určité více, ale hodně leteckých společností se vymlouvá anebo se snaží přijít s nějakým jiným řešením, jak si peníze udržet. Většina společností původně nabízela jen vouchery. Ale až poté, co dostaly státní podporu, začaly i vracet peníze. To udělali třeba v Air France,“ uvedl Petr Tomeček ze společnosti ClaimCloud.

V politice refundací se aerolinky odlišují jak svým statutem, tak i zemí, ze které pocházejí. „Problémy nastávají u charterových letů či nízkonákladových společností. Ty chtějí zákazníkům vracet pouze vouchery anebo přestanou komunikovat a tam nastává problém. Víme, že tyto aerolinky často bojují o přežití, ale bohužel si hrají s nevědomostí pasažérů, kteří nejsou informováni o tom, že mají nárok na plnou finanční kompenzaci,“ vysvětluje Herynk.

Vrátit peníze za zrušený let? Nejpomaleji si v tom vede Ryanair

„Standardně jsou největší problémy s vracením či kompenzacemi u afrických aerolinek, jako je například Tunisair nebo Air Cairo. Z těch evropských je to pak skupina IAG, speciálně španělské aerolinky jako je Vueling, Iberia nebo Volotea,“ popisuje Tomeček.

Vrácení peněz se navíc může protáhnout. „Dost záleží na tom, zda problém měly tuzemské aerolinky, o nichž toho dost víme, a řeší to český soud, nebo jestli šlo o let z Paříže do Belgie. Pokud je to ten druhý případ, může vše být složitější a zdlouhavější,“ vysvětluje František Herynk.

„Běžně kompenzace trvá v rozmezí jednoho měsíce až půl roku. Pokud společnost ale nereaguje a klient to chce řešit, dojde i na soudní spory. Mimosoudní vyrovnání jsou většinou nejdelší a nejsložitější v již zmíněném Španělsku,“ uvedl Tomeček pro iDNES.cz

Oba majitelé společností, které řeší problémy s kompenzacemi a vracením peněz od leteckých společností, se však shodují, že letecké společnosti by měly zákazníkům peníze vracet. „Společnosti by si měly uvědomit, že ačkoliv zákazník někdy neví, jak se má zachovat, na náhradu má právo. Dát jim pouze voucher a vymlouvat se, že vracení peněz by bylo složité nebo zdlouhavé, je nemorální. Myslím si, že by bylo aspoň dobré uvést nějakou lhůtu. Kdyby zákazník věděl, že má čekat peníze do dvou měsíců, bylo by hned méně problémů,“ uzavírá Tomeček.

Autor:
  • Nejčtenější

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...

Velká část českých potravin není ve skutečnosti česká, říká šéf Globusu

Návrh na povinný podíl českých potravin by z regálů vymetl i některé české výrobky, říká v rozhovoru pro MF DNES...

Cheeseburger u McDonald’s zdražil, cena poprvé překročila 30 korun

Síť rychlého občerstvení McDonald’s zdražila cheeseburger. Z dosavadních 29 korun se cena zvedá na 33 korun. Důvodem je...

Exodus firem z Hongkongu pokračuje, kufry balí i technologičtí giganti

Obavy z nového bezpečnostního zákona v Hongkongu si dál vybírají svou daň. Kromě zatýkání místních aktivistů totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Maďarsku si došlápli na Alzu. Za falešné slevy zaplatí pokutu

Maďarský úřad pro hospodářskou soutěž (GVH) vyměřil pokutu 892 milionů forintů (67,3 milionu Kč) internetovému prodejci...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

U Jesenice vzniká dálniční rekordman, silničáři chtějí na okruhu osm pruhů

Premium Středočeská Jesenice spěje k nechtěnému rekordu. Kolem města má totiž vzniknout nejširší dálniční pás v Česku. Ten sice...

Aerolinky Emirates obnoví linku z Prahy do Dubaje, bude létat třikrát týdně

Restart dálkových leteckých linek po koronavirové krizi pokračuje, od 2. srpna se obnoví spojení mezi Prahou a Dubají....

Otevírá se labská cesta k moři: je třeba obejít ekology a přemístit rostliny

Premium Na Ředitelství vodních cest (ŘVC) se pomalu rodí plán, který chce vrátit do hry desítky let zamrzlou přípravu...

Šmelení na D1 pokračuje. Problémová odtahovka si účtuje navíc i po auditu

Odtahová služba Jerex dál pokračuje v nekalých praktikách. Firma, ve které na podnět iDNES.cz v dubnu proběhl audit...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejjasnější kometa za třináct let. Na obloze ji uvidíte i bez dalekohledu

Oficiálně se jmenuje C/2020 F3, ale má také civilnější pojmenování Neowise. Po dlouhé době je to tak jasná kometa, že...

Sedmnáctiletá přítelkyně Bohuše Matuše je těhotná

Bohuš Matuš (46) a jeho partnerka, o devětadvacet let mladší Lucie (17), se těší na svého prvního potomka. Dítě by se...

Depp a Heardová u soudu perou špinavé prádlo. Kromě drog došlo i na výkaly

Johnny Depp popřel, že by během pobytu na svém soukromém ostrově na Bahamách zaútočil na exmanželku Amber Heardovou....

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Zemřela herečka Kelly Prestonová, manželka Johna Travolty

Americká herečka Kelly Prestonová zemřela v 57 letech na rakovinu prsu. Manželka herce Johna Travolty, který její smrt...