Pondělí 26. července 2021, svátek má Anna
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 26. července 2021 Anna

Na peníze za zrušený let máte právo. Může to ale trvat i půl roku

  20:15
Tisíce zrušených letů, které musely aerolinky odříct kvůli koronavirové pandemii, znamenaly i tisíce zákazníků domáhajících se náhrady peněz ztracených za letenky. V tom, na co mají přesně nárok, však řada z nich tápe. Mnoho cestujících se proto nyní obrací na firmy, které za ně refundaci řeší.

ilustrační snímek | foto: Reuters

Už během vypuknutí pandemie se po počátečních peripetiích Evropská komise postavila za práva cestujících a potvrdila, že zákazníci mají nárok na finanční náhradu za zrušený let bez ohledu na okolnosti.

Nárok na vrácení peněz vzniká v případě, že aerolinky zrušily let a nenabídly za něj náhradní variantu nebo náhradu ve formě voucheru či jiného termínu letu nabídly, ale klient ji nechce přijmout. Na kompenzaci mají pasažéři nárok i v případě, že let nebyl zrušen přímo leteckou společností, ale sami se cesty kvůli uzavření hranic či zákazu cestování nemohli účastnit.

Nákup přes prostředníka vrácení peněz komplikuje

Komplikovanější situace však nastává při nákupu letenky přes cestovní kancelář či agenturu. Tam vzniká nárok na finanční kompenzaci, pokud sama aerolinka let zruší, ale nenabídne náhradu, nebo je nabízená náhrada nevyhovující. Pokud je však letenka součástí zájezdu od cestovky a aerolinky let zruší, nárok nevzniká, jelikož je zájezd s letem v kompetenci dané cestovní společnosti. Letecká společnost zase svá pravidla na refundaci určuje v případě, kdy cestující svůj let stornoval ještě před tím, než tak učinily aerolinky.

Ačkoliv je zákonem jasně dané, jak by měly aerolinky postupovat, stále nastávají problémy. Mnoho cestujících se proto obrací na firmy, které za ně vracení peněz řeší. Těm s příchodem koronaviru citelně přibyla práce.

„Pandemie nás přesměrovala a z vyřizování kompenzací za zpožděné lety jsme se logicky přesunuli na řešení refundací. Případů je teď rozhodně více, ale přístup aerolinek se moc nezměnil. Kdo ochotně vracel a kompenzoval i před krizí, pokračuje i nyní, kdo se cukal a vracet nechtěl, dělá problémy i teď,“ řekl ředitel společnosti Click2Claim František Herynk iDNES.cz.

Podobnou zkušenost mají i konkurenční firmy. „Refundací řešíme určité více, ale hodně leteckých společností se vymlouvá anebo se snaží přijít s nějakým jiným řešením, jak si peníze udržet. Většina společností původně nabízela jen vouchery. Ale až poté, co dostaly státní podporu, začaly i vracet peníze. To udělali třeba v Air France,“ uvedl Petr Tomeček ze společnosti ClaimCloud.

V politice refundací se aerolinky odlišují jak svým statutem, tak i zemí, ze které pocházejí. „Problémy nastávají u charterových letů či nízkonákladových společností. Ty chtějí zákazníkům vracet pouze vouchery anebo přestanou komunikovat a tam nastává problém. Víme, že tyto aerolinky často bojují o přežití, ale bohužel si hrají s nevědomostí pasažérů, kteří nejsou informováni o tom, že mají nárok na plnou finanční kompenzaci,“ vysvětluje Herynk.

Vrátit peníze za zrušený let? Nejpomaleji si v tom vede Ryanair

„Standardně jsou největší problémy s vracením či kompenzacemi u afrických aerolinek, jako je například Tunisair nebo Air Cairo. Z těch evropských je to pak skupina IAG, speciálně španělské aerolinky jako je Vueling, Iberia nebo Volotea,“ popisuje Tomeček.

Vrácení peněz se navíc může protáhnout. „Dost záleží na tom, zda problém měly tuzemské aerolinky, o nichž toho dost víme, a řeší to český soud, nebo jestli šlo o let z Paříže do Belgie. Pokud je to ten druhý případ, může vše být složitější a zdlouhavější,“ vysvětluje František Herynk.

„Běžně kompenzace trvá v rozmezí jednoho měsíce až půl roku. Pokud společnost ale nereaguje a klient to chce řešit, dojde i na soudní spory. Mimosoudní vyrovnání jsou většinou nejdelší a nejsložitější v již zmíněném Španělsku,“ uvedl Tomeček pro iDNES.cz

Oba majitelé společností, které řeší problémy s kompenzacemi a vracením peněz od leteckých společností, se však shodují, že letecké společnosti by měly zákazníkům peníze vracet. „Společnosti by si měly uvědomit, že ačkoliv zákazník někdy neví, jak se má zachovat, na náhradu má právo. Dát jim pouze voucher a vymlouvat se, že vracení peněz by bylo složité nebo zdlouhavé, je nemorální. Myslím si, že by bylo aspoň dobré uvést nějakou lhůtu. Kdyby zákazník věděl, že má čekat peníze do dvou měsíců, bylo by hned méně problémů,“ uzavírá Tomeček.

Autor:
  • Nejčtenější

Británii děsí prázdné regály. Chybí jídlo, lidé z obchodů se vyhnou karanténě

Britská vláda oznámila, že vybraní dodavatelé a skladníci obchodů s potravinami dostanou výjimku z nařízené desetidenní...

Takovou zácpu nikdo nepamatuje. Reportáž z největšího izraelského přístavu

Je to problém celého světa. A je patrný i v největším izraelském přístavu Ašdod. „Kvůli covidu se námořní doprava...

Klimatická migrace v praxi: Čína stěhuje miliony lidí z míst, kde řádí živly

Premium Během let 2016 až 2020 přesídlila Čína až šestnáct milionů obyvatel. Důvodem jsou klimatické změny, extrémní počasí,...

Číňané koupili skotskou palírnu whisky. Celou ji přestěhují do Asie

Čínská firma uzavřela smlouvu se skotským výrobcem whiskey, který pro ni na zakázku vyrobí celou palírnu. Ta pak zamíří...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hůř seženete byt jen v Srbsku. Čechům nestačí už ani dvanáct ročních platů

Koupě vlastního bytu o velikosti sedmdesát metrů čtverečních vyjde Čechy v průměru na víc než dvanáct hrubých ročních...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Tajemství letu z Prahy do Tokia: kryli sportovce před přísnou izolací?

Premium Ten let už zaujal japonská média, napsali o něm třeba i v Indii a podrobnosti v pátek zjišťoval také americký Wall...

Česko stavělo Afgháncům školy, farmy i základny. Co z nich zbylo?

Premium Více než čtvrt miliardy korun investovala Česká republika do rekonstrukce Afghánistánu. V době, kdy naše vojenské...

  • Další z rubriky

Poslanci kývli na levnější elektřinu pro vlaky, tramvaje a trolejbusy

Železniční dopravci nebo třeba tramvaje městských dopravních podniků jsou další krok od bezmála miliardové úlevy v...

RegioJet rozšiřuje nabídku autobusů, přibudou linky z Brna do Pece a Budějovic

Společnost RegioJet zahájila spolupráci s českým dopravcem United Buses, který od loňska v tuzemsku provozuje dálkové...

Krupobití nad Milánem zdemolovalo obří boeing, musel nouzově přistát

Úterní let aerolinek Emirates z Milána do New Yorku přerušilo hned po startu silné krupobití. Letoun Boeing 777-300ER...

Komisaři pro autoškoly se bouří, vstoupí do stávkové pohotovosti

Zkušební komisaři pro autoškoly se chystají od pondělí vyhlásit zatím časově neomezenou stávkovou pohotovost. Důvodem...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Holanová: Rozvod s Šípem? Do vztahu se nám vloudila mlaďounká chybička

Rozhovor s Marcelou Holanovou vznikal v Chateau Šanov na soustředění s finalisty soutěže Muž roku 2021. Zpěvačka, která...

Královská rodina znovu pohromadě. Palác ukázal společné foto

Členové švédské královské rodiny se po delší době opět setkali. Snímek, na kterém je král Carl XVI. Gustaf (75) s...

Pornoherečka se zastřelila kvůli rakovině. Její kolega se zabil na motorce

Americká pornoherečka Dahlia Sky spáchala sebevraždu. Měla rakovinu prsu a podle lékařů poslední fáze nemoci provázely...

Opravdová vesmírná turistika začala. Bezos s hosty strávili minuty v kosmu

O něco málo více než deset minut trvala celá cesta od startu do přistání pro čtyři vesmírné turisty, kteří se v úterý...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...