ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Reuters

Až 80 procent letadel mají na zemi. Aerolinky volají po pomoci vlád

  • 34
Drastické dopady zanechává pandemie koronaviru na letecké dopravě. Aliance leteckých dopravců volá po pomoci vlád, aby firmy překonaly enormní propad poptávky. Řada světových aerolinek dnes oznámila, že v březnu, případně i v dubnu do vzduchu nevyletí až 80 procent jejich flotily.

Před situací varovala Aliance leteckých dopravců OneWorld, SkyTeam a Star, které žádají vlády, aby dopravcům poskytli mimořádné podpory na překonání této krize. Také žádají provozovatele letišť, aby dopravcům odpustili poplatky za sloty, které teď nevyužívají.

„Lidský a finanční dopad, který má šíření nemoci COVID-19 na letecký průmysl, je zcela bezprecedentní,“ uvedla ve společném prohlášení ředitelka aliance SkyTeam Kristin Colvileová. 

Všechny tři aliance také po regulačních orgánech požadují, aby aerolinkám ponechaly takzvané sloty, tedy přidělené časy pro vzlety a přistání, i když je letecké společnosti nebudou v této době vždy využívat podle smluvních podmínek. Sloty, neboli vyhrazené časy na letištích jsou pro aerolinky takřka existenčně důležité. Aby o ně nepřišly, létají mnohdy prázdné nebo poloprázdné.

Tvrdé úspory i propouštění

Dopady koronaviru aerolinky už velmi drsně pociťují. Skandinávské aerolinky SAS kvůli masivnímu poklesu poptávky ode dneška zruší většinu letů a propustí 90 procent personálu, tedy zhruba 10 tisíc lidí.

Epidemie koronaviru

„Poptávka po letech do a ze Skandinávie a uvnitř Skandinávie víceméně vymizela,“ řekl v neděli na tiskové konferenci generální ředitel firmy Rickard Gustafson. „Musíme se přizpůsobit současným okolnostem a počínaje pondělím dočasně pozastavíme velkou část našich operací a výrazně omezíme počet letů v celé naší síti,“ dodal.

I další firmy firmy po celém světě bojují s koronavirem propouštěním, zmrazením náborů nových zaměstnanců, nabídkami předčasných odchodů do důchodu nebo neplaceným volnem. Mnoho leteckých dopravců krizová opatření oznámilo až v pondělí 16. března.

Provoz omezuje třeba irský Ryanair. Do deseti dnů uzemní většinu letadel a v následujících dvou měsících sníží kapacitu o 80 procent. Nevylučuje, že později nevyletí žádné letadlo.

Letecká společnost Austrian, která spadá pod Lufthansu, počínaje čtvrtkem zcela zastaví provoz až do 28. března. Poslední let těchto aerolinek bude z Chicaga, letadlo by mělo dosednout ve Vídni ve čtvrtek brzy ráno. Společnost bude ale dál repatriovat Rakušany ze zahraničí. Samotná skupina Lufthansa omezí kapacitu dálkových letů na 90 procent.

Britská letecká společnost Virgin Atlantic uvedla, že do 26. března ponechá na zemi 75 procent letky, následující měsíc až 85 procent. Zaměstnance požádá, aby si v následujících třech měsících vybrali osm týdnů neplacené dovolené, aby nemusela přistoupit ke snižování počtu pracovních míst.

O nezbytném snížení kapacity informovala i letecká skupina IAG, která je vlastníkem British Airways. Má to být až o 75 procent v březnu a dubnu. Podobný krok chystá rovněž nízkorozpočtová letecká společnost easyJet. British Airlines a easyJet jsou, co se týče počtu přepravených pasažérů, trojkou a čtyřkou v Evropě.

Krizový režim spustila také česká skupina Smartwings, do níž spadají České aerolinie. Úspory se dotknou i personálu. Věříme, že se nám tuto obtížnou situaci, které čelíme, podaří překonat a důvěra v cestování se opět brzy obnoví,“ uvedl předseda představenstva Smartwings Jiří Šimáně.

Aerolinkám utečou biliony korun

Aliance připomínají nejnovější odhad Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA), které ztráty aerolinek na tržbách v důsledku rušených cest předběžně vyčíslilo na 113 miliard dolarů (2,7 bilionu Kč). To se podle členů leteckých aliancí zcela jistě promítne i do dalších odvětví, které s leteckou dopravou úzce spolupracují.

„Restrikce, které zavedly Spojené státy na osobní leteckou dopravu ze zemí schengenského prostoru, vystaví tlaku trh mezi USA a Schengenem, jehož hodnota v roce 2019 přesáhla 20 miliard dolarů,“ píše se ve sdělení aliancí. O zákazu cest ze zemí schengenského prostoru do USA minulý týden rozhodl americký prezident Donald Trump. Zákaz se od úterý rozšíří také na Británii a Irsko.

Bankrot do konce května

Australská konzultační firma pro letectví CAPA varuje, že pokud vlády nepodniknou koordinované kroky, většina světových aerolinek zbankrotuje do konce května. „Je potřeba, aby se do věci vložily, jinak dojde ke katastrofě a na konci krize bude spoustu obětí,“ píše se v prohlášení CAPA.

Skupina Virgin Group vlastnící aerolinky Virgin Atlantic již nyní naléhá na britskou vládu, aby poskytla mimořádnou státní podporu ve výši 7,5 miliardy liber (224 miliard korun) na záchranu leteckého průmyslu.

Jiné aerolinky se snaží alespoň částečně uklidnit investory a mluví o finančních rezervách, kterými disponují. Například britský nízkonákladový EasyJet uvádí, že má dvě miliardy dolarů (bezmála 49 miliard korun) v hotovosti, nevyčerpaný revolvingový úvěr ve výši půl miliardy dolarů (dvanáct miliard korun) a letadla v hodnotě zhruba pěti miliard dolarů (121 miliard korun). 

Konkurenční Ryanair disponuje 4,5 miliardami dolarů (109 miliard korun) v hotovosti. Skupina IAG vlastnící British Airways má podle svých vlastních slov hotovostní rezervu ve výši jedenácti miliard dolarů (267 miliard korun).

Nový typ koronaviru se od konce loňského roku šíří z Číny. V celém světě se nakazilo zhruba 170 tisíc lidí a na nemoc COVID-19, kterou nový koronavirus způsobuje, už asi 6 500 lidí zemřelo. Zatímco v Číně už nákaza odeznívá, v Evropě se dál šíří. Nejhorší situace je v Itálii, nakažených i mrtvých ale rychle přibývá i ve Francii a ve Španělsku.

,