V uplynulých třiceti letech společnost Airbus neustále zvyšovala dolet svých letadel A321. Právě díky tomu se tento model stal nejprodávanějším, neboť zákazníci oceňují ekonomické výhody úzkotrupého letadla s doletem a kapacitou, které se blíží širokotrupému stroji. Informaci přinesla agentura Bloomberg.
Nyní se Airbus blíží k certifikaci své nejnovější varianty A321XLR. Ta může získat souhlas regulačních orgánů již tento měsíc. Zároveň zdvojnásobí dolet proti původnímu modelu uvedenému do provozu na začátku roku 1994. Airbus nyní plánuje představit letadlo, na které má více než 550 objednávek, na leteckém veletrhu ve Farnborough. Ten začíná příští týden.
Airbus A320 je nejprodávanější letadlo. Boeing se nevzdává, útok chystá Čína![]() |
Uvedení XLR do provozu se rok odkládalo kvůli pandemii i obavám z rizika požáru přídavné palivové nádrže. Ta nyní zvyšuje dolet stroje na 8 700 kilometrů, tedy asi na jedenáct hodin letu. Jsou to čísla slibující, že letadla s jednou uličkou nyní ovládnou destinace, které byly dříve doménou širokotrupých letadel s velkou spotřebou paliva. Krok také zamíchá s provozními kalkulacemi mnoha dopravců, kteří si letadlo objednali.
Lepší spojení s Indií
Letecká společnost Icelandair si objednala třináct těchto letadel, aby nahradila svou stárnoucí flotilu letadel Boeingů 757, které se již nevyrábějí a mají kratší maximální dolet (přibližně 7 200 km). Podle jejího ředitele Bogi Nilse Bogasona letouny XLR spalují o 30 procent méně paliva než jejich předchůdci a umožní tak dopravci přidat destinace v Kalifornii, Texasu, Dubaji a po celé Evropě. „V mnoha případech soutěžíme s širokotrupými letadly, protože ta nejsou tak úsporná a ne tolik šetrná k životnímu prostředí,“ dodal šéf aerolinek. Podle něj je to jasná výhoda a příležitost pro jeho leteckou společnost.
Modernizované airbusy, které mají kapacitu až 244 cestujících, využijí k rozšíření svých sítí také další letecké společnosti. Společnost Wizz Air, která jich má objednáno hned 47, otevře nové trasy na Blízký východ a v Asii. Maďarský nízkonákladový dopravce nyní jedná s indickými úřady o letech do Indie s využitím tohoto letadla.
Aero navýší produkci dílů pro Airbus. Vyrábí náběžné hrany křídel![]() |
„Všechny země, které v rámci Evropy obsluhujeme, mají extrémní zájem o větší spojení s Indií,“ uvedl provozní ředitel společnosti Michael Delehant. Dodal, že jakmile bude letadlo uvedeno do provozu, aerolinky ho okamžitě nasadí.
Také indická nízkonákladová letecká společnost IndiGo hodlá létat s letadly XLR v okruhu devíti hodin od Indie, tak by se dostala i do některých částí Evropy. Dopravce očekává, že je začne provozovat koncem příštího roku. United Airlines uvedly, že XLR jí umožní obsluhovat více evropských destinací z jejích hubů na východním pobřeží. Také American Airlines plánují nasadit XLR na některé své transatlantické trasy.
Odklon od opulentnosti
Dostat XLR na oblohu se pro Airbus však neobešlo bez komplikací. Společnost předpokládala, že letadlo uvede do provozu již v roce 2023, ale brzdily ji průtahy ve výrobě i regulační kontrola potenciálně nebezpečné přídavné palivové nádrže v zadní části trupu. V důsledku toho výrobce posunul cílové datum na polovinu roku 2024.
Zatímco ekonomická výhodnost provozu XLR na dlouhých trasách je pro letecké společnosti finančně lákavá, pobyt v relativně stísněném prostoru úzkotrupého letadla při dlouhých letech není pro každého. Je to odklon od opulentnosti A380, zdaleka největšího letadla společnosti Airbus, které je sice oblíbené u letecké veřejnosti, ale pro většinu leteckých společností je až příliš neefektivní. Také proto se již nevyrábí.
Airbus rakouských aerolinek prolétl krupobitím. Bezpečně přistál i bez čumáku![]() |
„Z hlediska služeb představuje XLR několik výzev,“ řekla Melanie Berryová, manažerka zákaznické podpory ve španělské společnosti Iberia, která se chystá uvést letadlo do provozu již v listopadu. „Úzce spolupracujeme s palubním personálem, abychom našli nejlepší řešení pro cestující,“ dodala
Podle zakladatele studia průmyslového designu PriestmanGoode Nigela Goodeho bude menší kapacita stroje pro letecké společnosti lépe zvládnutelná. „Když se zamyslíte nad cestou z bodu A do bodu B, bude to docela příjemné, protože u bran nebude potřeba odbavovat tolik lidí,“ uzavřel podle Bloombergu.