Leo Express míří do Německa, linkou chce propojit Prahu s Berlínem

  6:52aktualizováno  6:52
Expanze Leo Expressu se v letošním roce obrátí směrem k západním sousedům. Společnost založená Leošem Novotným mladším už požádala české úřady o posouzení možnosti provozovat komerční dopravu na lince mezi Prahou a Berlínem. Mimo to chce svůj byznys rozšířit i do Polska.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Firma, která je v Česku známá především vlakovým spojením na trase mezi Prahou a Ostravou, v Německu působí od loňského roku. V­ srpnu převzala tamního dopravce Locomore a s jednou soupravou provozuje spojení mezi Berlínem a Stuttgartem. Doplněním trasy z Berlína do Prahy tak vznikne propojení obou trhů, které doposud chybělo.

Kromě Německa, kde se o konkrétních linkách dosud jedná, usiluje Leo Express ještě o vstup na polské koleje. Spuštění první připravované trasy do Krakova, která naváže na spoje mezi Prahou a Bohumínem, zatím podle generálního ředitele Leo Expressu Petera Köhlera vázne na obíhání razítek. Šance na start ale vidí do poloviny letošního roku.

Políčeno je i na Polsko

Kromě Krakova má firma políčeno rovněž na spojení do Vratislavi a­ polského hlavního města Varšavy. „Deset procent našich cestujících jsou už nyní Poláci, věříme, že na polském trhu máme šanci na úspěch,“ dodává podrobnosti Köhler.

Má to ale háček. Zmiňované tratě jsou v Polsku, ale i v Česku a na Slovensku dotované. Pro dlouhodobě ziskový provoz soukromého dopravce je potřeba, aby na nich provoz nebyl spolufinancovaný z veřejných peněz. Případně aby trať provozoval jeden dopravce vzešlý z veřejné soutěže.

Přeprava po železnici

Podobný princip funguje právě v ­Německu, kde jsou dotované jen regionální linky, zatímco dálková doprava mezi většími městy si na sebe musí vydělat. Výhodou je větší obsazenost. Nestává se, aby vlaky byly naplněné jen ze čtvrtiny, což je průměr v Česku. Volný přístup k linkám bez dotované konkurence je tak hlavní důvod, proč se společnost pokusí nejprve uchytit právě v ­Německu.

Leo Express začal cestující vozit v roce 2013, ale jeho podnikání je dlouhodobě ztrátové. V roce 2016 prohloubil ztrátu na 110 milionů Kč, výsledek loňského roku zatím vyčíslený nemá. Mluví ale o nárůstu tržeb o pětinu na zhruba 400 milionů korun. Provoz černých vlaků a autobusů byl podle Köhlera ziskový v Česku a na Slovensku, zatímco v Polsku a v Německu se firma potýkala s provozní ztrátou. Firma loni splatila část dluhů bankám, celková zadluženost tím klesla o 12 procent na 560 milionů korun.

Letos společnost očekává nárůst tržeb o polovinu hlavně kvůli vstupu na nové tratě v Německu a rozjezdu linky do polského Krakova. Do provozu by se rovněž do léta měla vrátit pátá souprava Flirt, která je od června loňského roku v ­opravě po nehodě v Přerově.

Společně s Flixbusem

Železniční byznys Leo Expressu v­ Německu bude spojený s evropským operátorem autobusové dopravy Flixbusem. S ním už český dopravce spolupracuje při provozu zmiňované linky mezi Berlínem a­ Stuttgartem.

Podobný princip, kdy Flixbus zajišťuje marketingovou podporu a ­nabízí svoji prodejní síť, chce společnost využít i u nových spojení. Zatím ještě není jasné, zda budou vlaky v zelené barvě Flixbusu, nebo v černé barvě Leo Expressu. Zcela určitě neponesou značku Locomore, se kterou česká společnost do budoucna nepočítá.

„Důvod, proč jsme zatím ponechali značku Locomore, je ten, že na ni jsou němečtí zákazníci zvyklí a spojují si s ní cenově dostupnost přepravy a šetrnost k životnímu prostředí,“ říká šéf Leo Expressu.

Pro plánovanou expanzi má firma u leasingových společností dopředu rezervovaná vozidla. Jde především o dieselové soupravy Lint od italského výrobce Alstom, GTW od švýcarského výrobce Stadler nebo o klasické vlaky sloučené z lokomotiv a vagonů.

Kromě toho společnost v prosinci 2016 objednala u čínského výrobce CRRC trojici souprav, které chce využívat v Česku a okolních zemích. První z těchto souprav by měla dorazit za rok. Předtím než ji bude možné uvést do provozu, musí projít několikaměsíčním schvalovacím procesem.

Nejčtenější

Slovenský Volkswagen požádal zaměstnance, aby vrátili část odměn

Ilustrační snímek

Bývalí zaměstnanci slovenské divize německého Volkswagenu musí automobilce vrátit část odměn vyplacených za loňský rok....

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Bytovkám zdraží teplo. Vládní návrh budí emoce

Ilustrační snímek

Vláda ruší domovním kotelnám daňovou výjimku. Opatření může podle odhadů zdražit teplo desítkám tisíc domácností....

Další z rubriky

Zpět na začátek. Antimonopolní úřad musí znovu zkoumat mýtnou smlouvu

Ilustrační snímek

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se musí znovu zabývat smlouvou mezi ministerstvem dopravy a novým...

Nové vlaky Leo Express hledají jméno. Jezdit začnou koncem příštího roku

Jednotky budou mít nový design, černo-žluté barvy se však společnost nadále...

Soukromý dopravce odtajnil začátkem měsíce design nových elektrických vlaků z Číny. O jménech tří jednotek, které do...

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz