Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Leo Express míří do Německa, linkou chce propojit Prahu s Berlínem

  6:52
Expanze Leo Expressu se v letošním roce obrátí směrem k západním sousedům. Společnost založená Leošem Novotným mladším už požádala české úřady o posouzení možnosti provozovat komerční dopravu na lince mezi Prahou a Berlínem. Mimo to chce svůj byznys rozšířit i do Polska.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Firma, která je v Česku známá především vlakovým spojením na trase mezi Prahou a Ostravou, v Německu působí od loňského roku. V­ srpnu převzala tamního dopravce Locomore a s jednou soupravou provozuje spojení mezi Berlínem a Stuttgartem. Doplněním trasy z Berlína do Prahy tak vznikne propojení obou trhů, které doposud chybělo.

Kromě Německa, kde se o konkrétních linkách dosud jedná, usiluje Leo Express ještě o vstup na polské koleje. Spuštění první připravované trasy do Krakova, která naváže na spoje mezi Prahou a Bohumínem, zatím podle generálního ředitele Leo Expressu Petera Köhlera vázne na obíhání razítek. Šance na start ale vidí do poloviny letošního roku.

Políčeno je i na Polsko

Kromě Krakova má firma políčeno rovněž na spojení do Vratislavi a­ polského hlavního města Varšavy. „Deset procent našich cestujících jsou už nyní Poláci, věříme, že na polském trhu máme šanci na úspěch,“ dodává podrobnosti Köhler.

Má to ale háček. Zmiňované tratě jsou v Polsku, ale i v Česku a na Slovensku dotované. Pro dlouhodobě ziskový provoz soukromého dopravce je potřeba, aby na nich provoz nebyl spolufinancovaný z veřejných peněz. Případně aby trať provozoval jeden dopravce vzešlý z veřejné soutěže.

Přeprava po železnici

Podobný princip funguje právě v ­Německu, kde jsou dotované jen regionální linky, zatímco dálková doprava mezi většími městy si na sebe musí vydělat. Výhodou je větší obsazenost. Nestává se, aby vlaky byly naplněné jen ze čtvrtiny, což je průměr v Česku. Volný přístup k linkám bez dotované konkurence je tak hlavní důvod, proč se společnost pokusí nejprve uchytit právě v ­Německu.

Leo Express začal cestující vozit v roce 2013, ale jeho podnikání je dlouhodobě ztrátové. V roce 2016 prohloubil ztrátu na 110 milionů Kč, výsledek loňského roku zatím vyčíslený nemá. Mluví ale o nárůstu tržeb o pětinu na zhruba 400 milionů korun. Provoz černých vlaků a autobusů byl podle Köhlera ziskový v Česku a na Slovensku, zatímco v Polsku a v Německu se firma potýkala s provozní ztrátou. Firma loni splatila část dluhů bankám, celková zadluženost tím klesla o 12 procent na 560 milionů korun.

Letos společnost očekává nárůst tržeb o polovinu hlavně kvůli vstupu na nové tratě v Německu a rozjezdu linky do polského Krakova. Do provozu by se rovněž do léta měla vrátit pátá souprava Flirt, která je od června loňského roku v ­opravě po nehodě v Přerově.

Společně s Flixbusem

Železniční byznys Leo Expressu v­ Německu bude spojený s evropským operátorem autobusové dopravy Flixbusem. S ním už český dopravce spolupracuje při provozu zmiňované linky mezi Berlínem a­ Stuttgartem.

Podobný princip, kdy Flixbus zajišťuje marketingovou podporu a ­nabízí svoji prodejní síť, chce společnost využít i u nových spojení. Zatím ještě není jasné, zda budou vlaky v zelené barvě Flixbusu, nebo v černé barvě Leo Expressu. Zcela určitě neponesou značku Locomore, se kterou česká společnost do budoucna nepočítá.

„Důvod, proč jsme zatím ponechali značku Locomore, je ten, že na ni jsou němečtí zákazníci zvyklí a spojují si s ní cenově dostupnost přepravy a šetrnost k životnímu prostředí,“ říká šéf Leo Expressu.

Pro plánovanou expanzi má firma u leasingových společností dopředu rezervovaná vozidla. Jde především o dieselové soupravy Lint od italského výrobce Alstom, GTW od švýcarského výrobce Stadler nebo o klasické vlaky sloučené z lokomotiv a vagonů.

Kromě toho společnost v prosinci 2016 objednala u čínského výrobce CRRC trojici souprav, které chce využívat v Česku a okolních zemích. První z těchto souprav by měla dorazit za rok. Předtím než ji bude možné uvést do provozu, musí projít několikaměsíčním schvalovacím procesem.

Školní rok 2024-25

Ve všech základních, středních a základních uměleckých školách i konzervatořích začal školní rok v pondělí 2. září 2024. První volno budou mít školáci o podzimních prázdninách na konci října.

V Drážďanech se zřítila část mostu, konstrukce spadla do Labe

  • Nejčtenější

Půllitr už mnohde není standard. Hospodští kouzlí s mírami a štvou hosty

Pivní kultura je v Česku zakořeněná po staletí a její součástí je odjakživa čepování do půllitru nebo třetinky. V poslední době ovšem hosté v nápojových lístcích čím dál častěji narážejí na menší...

10. září 2024

Západní sankce začaly pořádně kousat. Rusům zoufale chybí jüany

Ruské banky pociťují čím dál větší nedostatek jüanů, které se v důsledku putinovské agrese proti Ukrajině staly klíčovou měnou zahraničního obchodu. Zatímco finanční domy vyzývají centrální banku k...

9. září 2024  16:01

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Deindustrializace Německa začala. Firmy omezují výrobu a mizí ze země

Německo přestává být zemí přívětivou pro podnikání. Kvůli obavám z dopadů tamní energetické politiky rychle narůstá počet firem, které zvažují omezení výroby nebo přesun do zahraničí, ukázal průzkum...

13. září 2024

Avon míří do drogerií. Produkty značky budou nově k dostání v Rossmannu

Americká kosmetická společnost Avon, prodávající své zboží výlučně přes registrované zákazníky, se pouští do nových vod. Společnost Avon spojila síly se sítí drogerie Rossmann a své nejoblíbenější...

9. září 2024  16:43

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Příští rok se začne stavět šedesát kilometrů dálnic. Nejvíc na D35 a D11

Premium

Dalších 58 kilometrů nových dálnic a 23 kilometrů silnic první třídy se má začít stavět během příštího roku. Vůbec největší práce budou představovat šestnáctikilometrový úsek D35 z Hořic do Úlibic na...

9. září 2024

Češi budou třídit i textil, v obcích přibudou místa na jeho odevzdání

Premium

Každá ze 6­ 253 tuzemských obcí bude muset určit od počátku příštího roku místo, kde lidé budou moci odevzdat textilní odpad. Cílem je zabránit tomu, aby textil končil v ­černých popelnicích a...

16. září 2024

Chuť firem po úvěrech letos stoupla. Snaží se obstát v konkurenci

Česká ekonomika roste jen pomalu a situace velké části zdejšího průmyslu není vůbec dobrá, když se jeho celková produkce dle statistik propadá do červených čísel a výrazné zlepšení je zatím v...

16. září 2024

Jako první v Evropě. Luxusní britský obchod prodává broskve z Fukušimy

Britský luxusní obchodní dům Harrods začal jako první v Evropě prodávat broskve z japonské oblasti Fukušima. Chce tak obnovit důvěru v produkty pěstované v této oblasti zasažené jadernou katastrofou...

15. září 2024

Prodáno. První známka světa i československá rarita mají nové majitele

Nejvzácnější známka z období Československa i první známky světa – blok nepoužitých prvních Two Pence Blue se o víkendu prodaly v pražském aukčním domě Burda Auction. Sumy, které za ně sběratelé...

15. září 2024  18:54

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Plivnout při orálním sexu na penis. Obscénnost jižanské slečně změnila život

To, co v anketě vypustila do světa, byla obscénnost. Nic elegantního. Naopak, největší sprosťárna. Jenže ji do kamery...

Půllitr už mnohde není standard. Hospodští kouzlí s mírami a štvou hosty

Pivní kultura je v Česku zakořeněná po staletí a její součástí je odjakživa čepování do půllitru nebo třetinky. V...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...

Když jsem nahá, můj život je hned hezčí, říká topmodelka Heidi Klumová

Heidi Klumová (51) sice většinu života pobývá v USA, ale své německé kořeny nezapře. Rozhodně se projevují v jejím...