Pondělí 25. října 2021, svátek má Beáta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 25. října 2021 Beáta

Leo Express míří do Německa, linkou chce propojit Prahu s Berlínem

  6:52
Expanze Leo Expressu se v letošním roce obrátí směrem k západním sousedům. Společnost založená Leošem Novotným mladším už požádala české úřady o posouzení možnosti provozovat komerční dopravu na lince mezi Prahou a Berlínem. Mimo to chce svůj byznys rozšířit i do Polska.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Firma, která je v Česku známá především vlakovým spojením na trase mezi Prahou a Ostravou, v Německu působí od loňského roku. V­ srpnu převzala tamního dopravce Locomore a s jednou soupravou provozuje spojení mezi Berlínem a Stuttgartem. Doplněním trasy z Berlína do Prahy tak vznikne propojení obou trhů, které doposud chybělo.

Kromě Německa, kde se o konkrétních linkách dosud jedná, usiluje Leo Express ještě o vstup na polské koleje. Spuštění první připravované trasy do Krakova, která naváže na spoje mezi Prahou a Bohumínem, zatím podle generálního ředitele Leo Expressu Petera Köhlera vázne na obíhání razítek. Šance na start ale vidí do poloviny letošního roku.

Políčeno je i na Polsko

Kromě Krakova má firma políčeno rovněž na spojení do Vratislavi a­ polského hlavního města Varšavy. „Deset procent našich cestujících jsou už nyní Poláci, věříme, že na polském trhu máme šanci na úspěch,“ dodává podrobnosti Köhler.

Má to ale háček. Zmiňované tratě jsou v Polsku, ale i v Česku a na Slovensku dotované. Pro dlouhodobě ziskový provoz soukromého dopravce je potřeba, aby na nich provoz nebyl spolufinancovaný z veřejných peněz. Případně aby trať provozoval jeden dopravce vzešlý z veřejné soutěže.

Přeprava po železnici

Podobný princip funguje právě v ­Německu, kde jsou dotované jen regionální linky, zatímco dálková doprava mezi většími městy si na sebe musí vydělat. Výhodou je větší obsazenost. Nestává se, aby vlaky byly naplněné jen ze čtvrtiny, což je průměr v Česku. Volný přístup k linkám bez dotované konkurence je tak hlavní důvod, proč se společnost pokusí nejprve uchytit právě v ­Německu.

Leo Express začal cestující vozit v roce 2013, ale jeho podnikání je dlouhodobě ztrátové. V roce 2016 prohloubil ztrátu na 110 milionů Kč, výsledek loňského roku zatím vyčíslený nemá. Mluví ale o nárůstu tržeb o pětinu na zhruba 400 milionů korun. Provoz černých vlaků a autobusů byl podle Köhlera ziskový v Česku a na Slovensku, zatímco v Polsku a v Německu se firma potýkala s provozní ztrátou. Firma loni splatila část dluhů bankám, celková zadluženost tím klesla o 12 procent na 560 milionů korun.

Letos společnost očekává nárůst tržeb o polovinu hlavně kvůli vstupu na nové tratě v Německu a rozjezdu linky do polského Krakova. Do provozu by se rovněž do léta měla vrátit pátá souprava Flirt, která je od června loňského roku v ­opravě po nehodě v Přerově.

Společně s Flixbusem

Železniční byznys Leo Expressu v­ Německu bude spojený s evropským operátorem autobusové dopravy Flixbusem. S ním už český dopravce spolupracuje při provozu zmiňované linky mezi Berlínem a­ Stuttgartem.

Podobný princip, kdy Flixbus zajišťuje marketingovou podporu a ­nabízí svoji prodejní síť, chce společnost využít i u nových spojení. Zatím ještě není jasné, zda budou vlaky v zelené barvě Flixbusu, nebo v černé barvě Leo Expressu. Zcela určitě neponesou značku Locomore, se kterou česká společnost do budoucna nepočítá.

„Důvod, proč jsme zatím ponechali značku Locomore, je ten, že na ni jsou němečtí zákazníci zvyklí a spojují si s ní cenově dostupnost přepravy a šetrnost k životnímu prostředí,“ říká šéf Leo Expressu.

Pro plánovanou expanzi má firma u leasingových společností dopředu rezervovaná vozidla. Jde především o dieselové soupravy Lint od italského výrobce Alstom, GTW od švýcarského výrobce Stadler nebo o klasické vlaky sloučené z lokomotiv a vagonů.

Kromě toho společnost v prosinci 2016 objednala u čínského výrobce CRRC trojici souprav, které chce využívat v Česku a okolních zemích. První z těchto souprav by měla dorazit za rok. Předtím než ji bude možné uvést do provozu, musí projít několikaměsíčním schvalovacím procesem.

ŽIVĚ: Planespotting Letiště Václava Havla

  • Nejčtenější

Čekají nás daleko horší problémy, než jaké způsobil covid, varuje OECD

Pandemie koronaviru sice zastavila výrobu, vysála státní kasy a způsobila krachy mnohých podniků, to ale není nic proti...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...

ČEZ od ledna zdraží: elektřinu asi o třetinu, plyn o víc než polovinu

ČEZ od nového roku zdraží elektřinu i plyn. Podle šéfa energetické společnosti Daniela Beneše to může být asi třetina u...

Každý sám za sebe. Analytici se obávají zástavy dodávek energie mezi státy EU

Evropští státníci se snaží přijít na řešení energetické krize. Evropským zemím totiž hrozí, že v případě tuhé zimy...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Písařík z Bohemia Energy převádí majetek ze svých firem na fungující podnik

Majitel padlé skupiny Bohemia Energy Jiří Písařík začal převádět majetek mezi svými jednotlivými společnostmi. Jak...

Otužování podle Wima Hofa je nebezpečné. Hrozí zástava, říká kardiolog Táborský

Premium Otužování je nejlepší prevence proti těžkému průběhu nemoci covid-19. Lidé mají větší šanci, že neskončí v nemocnici,...

Dětem, kterým pomáháte moc, mozek nepracuje správně, říká speciální pedagožka

Premium „Kdybychom k dětem v batolecím a předškolním věku přistupovali v některých oblastech víc ,postaru‘, měli bychom méně...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

Smartwings obnovily přímý spoj z Prahy do Dubaje

Aerolinky Smartwings obnovily přímé letecké spojení z Prahy do Dubaje. Do Spojených arabských emirátů budou během...

Doprava jako luxusní služba. Ceny mohou do konce roku vzrůst až o čtvrtinu

Ceny za silniční dopravou strmě rostou. Náklady dopravců na energie, paliva i lidské zdroje v posledních týdnech...

Boeing nadále zaostává za Airbusem. Letos dodal o polovinu letadel méně

Americký výrobce letadel Boeing v dodávkách letadel nadále výrazně zaostává za svým evropským konkurentem Airbus. Za...

Podraží jízdné v MHD? Ceny energií zvednou dopravcům náklady o stovky milionů

S dopady prudce zdražujících energií se už vypořádávají i dopravní podniky v jednotlivých městech. V těch největších se...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Čekají nás daleko horší problémy, než jaké způsobil covid, varuje OECD

Pandemie koronaviru sice zastavila výrobu, vysála státní kasy a způsobila krachy mnohých podniků, to ale není nic proti...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Pavel Liška se omluvil za reklamy pro dodavatele elektřiny a plynu

Pavel Liška měl potřebu se vyjádřit ke svému dlouholetému účinkování v reklamách pro dodavatele plynu a elektřiny...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...

Střelba proti kameře je běžná, ale herec za nehodu nemůže, tvrdí Dvořák

Zpráva, že americký herec Alec Baldwin při natáčení westernu zastřelil kameramanku a postřelil režiséra, vyvolala...