Ze ztráty Leo Expressu obviňuje Novotný především cenovou politiku Českých drah. Kvůli chování státního podniku zvažuje arbitráž.
Vyplývá to z pololetní zprávy pro investory, kterou soukromý dopravce zveřejnil. „Snižujeme ztrátu, navyšujeme počet cestujících a jdeme na nové trhy,“ uvedl Novotný. Firma za letošní první pololetí prodělala 63,6 milionu korun, což je o čtvrtinu méně než za stejné období loňského roku (minus 86,6 milionu).
Podle Novotného se dokonce provozně Leo Express dostal do zisku ve výši 4,4 milionu. Pomohl mu v tom odklad od společnosti Credit Suisse, která bude chtít tři splátky v hodnotě 152 milionů korun místo letošního roku až v roce 2021. Tržby dopravce stouply z 86,7 na 88,7 milionu korun.
V optimisticky laděné pololetní zprávě Novotný přirovnává svoji firmu k americkému výrobci elektromobilů Tesla či firmě Baťa. „Říkáme státní železnici, že se dá jezdit s polovičními provozními náklady, s moderními vlaky, mít nejnovější technologie a palubní služby a jezdit bez dotací od státu,“ uvedl Novotný a dodal: „V Americe je ztrátovost start-upu přirozená, u nás je ztráta bez pochopení kapitálové struktury symptomem blížícího se konce.“
Arbitráž na spadnutí
Leo Express nadále bojuje na všech frontách s Českými drahami, které podle něj stát nedovoleně podporuje. A nově zvažuje mezinárodní arbitráž proti Česku o ochraně investice. Hlavním akcionářem dopravce je totiž nizozemská společnost Leo Express N. V., ve které má Leoš Novotný většinový podíl.
Už dříve kvůli cenové politice Drah podal Leo Express, podobně jako soukromý RegioJet stížnost na České dráhy u Evropské komise i antimonopolního úřadu.
U Městského soudu v Praze navíc Novotný letos v červenci žaloval České dráhy o náhradu škody kvůli zneužití dominantního postavení na trhu. Škodu vyčíslil na 23,5 milionu korun měsíčně, přičemž celková výše brzy přesáhne půl miliardy.
„Zvažujeme ptát se po odpovědnosti statutárních zástupců Českých drah, kteří ručí do výše svého osobního majetku,“ uvedl Leoš Novotný. Dráhy nicméně vytrvale odmítají, že by jezdily pod náklady. Ztrátový na trase mezi Prahou a Ostravou je také RegioJet.
Nekončíme, dotovat budeme dál
Novotný se ve zprávě pro investory pozastavil i nad spekulacemi o tom, že by vlakový byznys opustil. „Máme silnou podporu stávajících investorů, kteří jsou připraveni posílit kapitálovou strukturu dle potřeby. Jsme připraveni dotovat případné ztráty do doby, než naběhnou tržby z nových trhů a spojených byznysů a než vznikne liberalizované prostředí pro osobní dopravu,“ tvrdí v dokumentu Leoš Novotný.
Leo Express nyní hledá nové zdroje příjmů, které budou schopny dotovat ztrátu z trasy Praha–Ostrava. V plánu je spolupráce s autobusovými či jinými evropskými dopravci, jež by mohla přinést během následujícího roku 30 až 70 milionů korun na tržbách. Konkrétním příkladem má být vstup na trasu Praha–Košice. Dalších 50 až 100 milionů navíc chce firma získat zvyšováním obsazenosti vlaků a zlepšováním celkového výkonu.