Neděle 23. února 2020, svátek má Svatopluk
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 23. února 2020 Svatopluk

Leo Express v pololetí snížil ztrátu na 64 milionů, zvažuje arbitráž

  9:58aktualizováno  9:58
Soukromý železniční dopravce Leo Express vylepšil za první polovinu letošního roku výsledky svého hospodaření. Přesto zůstává v hluboké ztrátě. Podle většinového majitele společnosti Leoše Novotného je firma zisková zatím pouze na trase mezi Prahou a Starým Městem u Uherského Hradiště.

Leo Express je ziskový zatím jen na lince mezi Prahou a Starým Městem u Uherského Hradiště. | foto: Leo ExpressiDNES.cz

Ze ztráty Leo Expressu obviňuje Novotný především cenovou politiku Českých drah. Kvůli chování státního podniku zvažuje arbitráž.

Vyplývá to z pololetní zprávy pro investory, kterou soukromý dopravce zveřejnil. „Snižujeme ztrátu, navyšujeme počet cestujících a jdeme na nové trhy,“ uvedl Novotný. Firma za letošní první pololetí prodělala 63,6 milionu korun, což je o čtvrtinu méně než za stejné období loňského roku (minus 86,6 milionu).

Podle Novotného se dokonce provozně Leo Express dostal do zisku ve výši 4,4 milionu. Pomohl mu v tom odklad od společnosti Credit Suisse, která bude chtít tři splátky v hodnotě 152 milionů korun místo letošního roku až v roce 2021. Tržby dopravce stouply z 86,7 na 88,7 milionu korun.

V optimisticky laděné pololetní zprávě Novotný přirovnává svoji firmu k americkému výrobci elektromobilů Tesla či firmě Baťa. „Říkáme státní železnici, že se dá jezdit s polovičními provozními náklady, s moderními vlaky, mít nejnovější technologie a palubní služby a jezdit bez dotací od státu,“ uvedl Novotný a dodal: „V Americe je ztrátovost start-upu přirozená, u nás je ztráta bez pochopení kapitálové struktury symptomem blížícího se konce.“

Arbitráž na spadnutí

Leo Express nadále bojuje na všech frontách s Českými drahami, které podle něj stát nedovoleně podporuje. A nově zvažuje mezinárodní arbitráž proti Česku o ochraně investice. Hlavním akcionářem dopravce je totiž nizozemská společnost Leo Express N. V., ve které má Leoš Novotný většinový podíl.

Už dříve kvůli cenové politice Drah podal Leo Express, podobně jako soukromý RegioJet stížnost na České dráhy u Evropské komise i antimonopolního úřadu.

U Městského soudu v Praze navíc Novotný letos v červenci žaloval České dráhy o náhradu škody kvůli zneužití dominantního postavení na trhu. Škodu vyčíslil na 23,5 milionu korun měsíčně, přičemž celková výše brzy přesáhne půl miliardy.

„Zvažujeme ptát se po odpovědnosti statutárních zástupců Českých drah, kteří ručí do výše svého osobního majetku,“ uvedl Leoš Novotný. Dráhy nicméně vytrvale odmítají, že by jezdily pod náklady. Ztrátový na trase mezi Prahou a Ostravou je také RegioJet.

Nekončíme, dotovat budeme dál

Novotný se ve zprávě pro investory pozastavil i nad spekulacemi o tom, že by vlakový byznys opustil. „Máme silnou podporu stávajících investorů, kteří jsou připraveni posílit kapitálovou strukturu dle potřeby. Jsme připraveni dotovat případné ztráty do doby, než naběhnou tržby z nových trhů a spojených byznysů a než vznikne liberalizované prostředí pro osobní dopravu,“ tvrdí v dokumentu Leoš Novotný.

Leo Express nyní hledá nové zdroje příjmů, které budou schopny dotovat ztrátu z trasy Praha–Ostrava. V plánu je spolupráce s autobusovými či jinými evropskými dopravci, jež by mohla přinést během následujícího roku 30 až 70 milionů korun na tržbách. Konkrétním příkladem má být vstup na trasu Praha–Košice. Dalších 50 až 100 milionů navíc chce firma získat zvyšováním obsazenosti vlaků a zlepšováním celkového výkonu.

Autor:

Daně

Přiznání za zdaňovací období 2019 je nezbytné podat do 1. dubna 2020. Ke snadnému vyplnění využijte interaktivní formulář daňového přiznání.

  • Nejčtenější

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Rusko musí zaplatit 50 miliard dolarů akcionářům Jukosu, rozhodl soud

Rusko musí akcionářům někdejší ruské ropné společnosti Jukos zaplatit odškodné více než 50 miliard dolarů (1,1 bilionu...

Nemocenské pojištění skončilo loni po 10 letech v minusu 3 miliard korun

Nemocenské pojištění se loni poprvé po deseti letech propadlo do minusu – tedy vybralo se na něm o tři miliardy méně,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Online prodejci ničí vrácené zboží. Vyjde to levněji, než kdyby ho darovali

Velcí online prodejci ničí zboží, které jim zákazníci vrátí zpět. Jen v Německu se každý rok odhadem zlikvidují výrobky...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Když je střílečka povinná. Hraju hry a platí mě za to, říká člen týmu Brute

Má k dispozici fitness trenéra, mentálního kouče, psychologa a ve škole individuální studijní plán. Tedy servis...

  • Další z rubriky

Pardubické nádraží čeká modernizace za miliardy, vlaky pojedou rychleji

Železničáři během čtyř let zmodernizují kolejiště pardubického nádraží. Vlaky jím nově projedou 160kilometrovou...

Železnice se otevře světu. Se stavbou rychlotratí pomohou experti z ciziny

Kvůli projektu první tuzemské vysokorychlostní trati se Správa železnic (SŽ) rozhodla zrušit dosavadní faktický monopol...

Češi loni létali nízkonákladově. Nejvíce do Londýna, Barcelony a Paříže

Češi loni nejvíce létali do Londýna, Barcelony či Paříže. Z aerolinek potom nejčastěji volili nízkonákladové...

Premium

Stát musí letos osekat emise z dopravy, biopaliva tak budou ještě víc bio

Distributory paliv, jako je Unipetrol, MOL nebo Čepro, letos čeká perný rok. Potřebují dostat do paliv mnohem víc...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz