Leo Express v pololetí snížil ztrátu na 64 milionů, zvažuje arbitráž

  9:58aktualizováno  9:58
Soukromý železniční dopravce Leo Express vylepšil za první polovinu letošního roku výsledky svého hospodaření. Přesto zůstává v hluboké ztrátě. Podle většinového majitele společnosti Leoše Novotného je firma zisková zatím pouze na trase mezi Prahou a Starým Městem u Uherského Hradiště.

Leo Express je ziskový zatím jen na lince mezi Prahou a Starým Městem u Uherského Hradiště. | foto: Leo ExpressiDNES.cz

Ze ztráty Leo Expressu obviňuje Novotný především cenovou politiku Českých drah. Kvůli chování státního podniku zvažuje arbitráž.

Vyplývá to z pololetní zprávy pro investory, kterou soukromý dopravce zveřejnil. „Snižujeme ztrátu, navyšujeme počet cestujících a jdeme na nové trhy,“ uvedl Novotný. Firma za letošní první pololetí prodělala 63,6 milionu korun, což je o čtvrtinu méně než za stejné období loňského roku (minus 86,6 milionu).

Podle Novotného se dokonce provozně Leo Express dostal do zisku ve výši 4,4 milionu. Pomohl mu v tom odklad od společnosti Credit Suisse, která bude chtít tři splátky v hodnotě 152 milionů korun místo letošního roku až v roce 2021. Tržby dopravce stouply z 86,7 na 88,7 milionu korun.

V optimisticky laděné pololetní zprávě Novotný přirovnává svoji firmu k americkému výrobci elektromobilů Tesla či firmě Baťa. „Říkáme státní železnici, že se dá jezdit s polovičními provozními náklady, s moderními vlaky, mít nejnovější technologie a palubní služby a jezdit bez dotací od státu,“ uvedl Novotný a dodal: „V Americe je ztrátovost start-upu přirozená, u nás je ztráta bez pochopení kapitálové struktury symptomem blížícího se konce.“

Arbitráž na spadnutí

Leo Express nadále bojuje na všech frontách s Českými drahami, které podle něj stát nedovoleně podporuje. A nově zvažuje mezinárodní arbitráž proti Česku o ochraně investice. Hlavním akcionářem dopravce je totiž nizozemská společnost Leo Express N. V., ve které má Leoš Novotný většinový podíl.

Už dříve kvůli cenové politice Drah podal Leo Express, podobně jako soukromý RegioJet stížnost na České dráhy u Evropské komise i antimonopolního úřadu.

U Městského soudu v Praze navíc Novotný letos v červenci žaloval České dráhy o náhradu škody kvůli zneužití dominantního postavení na trhu. Škodu vyčíslil na 23,5 milionu korun měsíčně, přičemž celková výše brzy přesáhne půl miliardy.

„Zvažujeme ptát se po odpovědnosti statutárních zástupců Českých drah, kteří ručí do výše svého osobního majetku,“ uvedl Leoš Novotný. Dráhy nicméně vytrvale odmítají, že by jezdily pod náklady. Ztrátový na trase mezi Prahou a Ostravou je také RegioJet.

Nekončíme, dotovat budeme dál

Novotný se ve zprávě pro investory pozastavil i nad spekulacemi o tom, že by vlakový byznys opustil. „Máme silnou podporu stávajících investorů, kteří jsou připraveni posílit kapitálovou strukturu dle potřeby. Jsme připraveni dotovat případné ztráty do doby, než naběhnou tržby z nových trhů a spojených byznysů a než vznikne liberalizované prostředí pro osobní dopravu,“ tvrdí v dokumentu Leoš Novotný.

Leo Express nyní hledá nové zdroje příjmů, které budou schopny dotovat ztrátu z trasy Praha–Ostrava. V plánu je spolupráce s autobusovými či jinými evropskými dopravci, jež by mohla přinést během následujícího roku 30 až 70 milionů korun na tržbách. Konkrétním příkladem má být vstup na trasu Praha–Košice. Dalších 50 až 100 milionů navíc chce firma získat zvyšováním obsazenosti vlaků a zlepšováním celkového výkonu.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Nezaúčtoval koláč, dostal pokutu 11 tisíc. Soud se teď prodejce zastal

293 milionů účtenek se již do včerejška vydalo.

Soud se zastal prodejce, který nevystavil EET účtenku za desetikorunový koláček. Místo původní pokuty 11 tisíc korun...

Češi prodali radar na nespokojené klienty. Mění call centra po celém světě

Ilustrační snímek

Čeští investoři v čele s Jakubem Havrlantem prodávají zlaté startupové vejce jménem Brand Embassy. Úspěšný nástroj péče...

Mapa cen bytů v metropoli: U řeky je draho, za metro si připlatíte

INFOGRAFIKA: Kolik stojí byty u metra

Volná pracovní místa v okolí, prázdné školky pro děti a spousta obchodů – to jsou kritéria, která zdražují byty....

Další z rubriky

Vlakem rychleji, než letadlem. Revoluce v železniční dopravě, tvrdí Čína

Prototyp nového maglev vlaku, který bude vyrábět čínská společnost CRRC.

Ve čtvrtek sjel z tovární linky v čínském městě Čching-tao prototyp vlaku, který by měl být schopen jet rychlostí až...

Ministerstvo se odvolá proti opětovnému přezkumu mýtné kauzy

Ilustrační snímek

Ministerstvo dopravy podá kasační stížnost proti rozhodnutí krajského soudu v Brně, který minulý týden vrátil...

VIDEO: Oslava na letišti. Korean Air létají z Prahy do Soulu již 15 let

Korean air přiletěl do Prahy

Je tomu již patnáct let, co na Letišti Václava Havla Praha s velkou slávou poprvé přistálo letadlo společnosti Korean...

Najdete na iDNES.cz