První ostrý rok Leo Expressu: na každé jízdence prodělal 200 korun

  8:42aktualizováno  8:42
Cenová válka o cestující přináší dopravcům mezi Prahou a Ostravou velké ztráty. Leo Express ve svém prvním roce provozu prodělal 159 milionů korun, přitom má nejnižší náklady na kilometr ze všech tří dopravců.

Leoš Novotný, spolumajitel železničního dopravce Leo Express. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Leo Express loni podle výroční zprávy prodělal 159 milionů korun a svezl 800 tisíc lidí. I přes obří ztrátu všal firma nešetří ve výroční zprávě optimismem. 

"Suverénně jsme se usadili na trhu během prvního roku existence, a to v konkurenci zavedených hráčů s historií několika desítek až sta let, s čím se může pochlubit jen málokterá společnost," napsal majitel firmy Leoš Novotný. "Pracujeme v LEO Express jako dobře namazaný stroj, do kterého se hodí nápad a vypadne hotový produkt," dodal. Leo Express prodává přes internet sedmdesát procent lístků, České dráhy podle výroční zprávy jen čtyři procenta. 

Novotný ve výroční zprávě také poprvé plně odhaluje vlastnickou strukturu firmy. 97 procent patří přes různé společnosti jemu, zbytek má Peter Köhler a přes firmu Rockaway Rail Jakub Havrlant, zakladatel Aukra. Mezi věřiteli figuruje i Leoš Novotný starší, který dříve vlastnil potravinářský kolos Hamé. Svému synovi půjčil přes sto milionů korun.  

Leo Express si ve výroční zprávě pochvaluje i velmi silný růst tržeb ve druhém pololetí: v porovnání s první polovinou roku stouply tržby o víc než pětinu. "Tento fakt asi nejlépe dokumentuje růst popularity na vysoce konkurenčním trhu soukromé osobní železniční dopravy," uvedla firma ve výroční zprávě. 

Letos čeká firma zisk

Soukromý dopravce loni utržil 193 milionů korun, podle výroční zprávy dosáhl třicetiprocentního podílu na trhu cestujících mezi Prahou a Ostravou. Podle svých propočtů má poloviční náklady než například pendolina Českých drah. V přepočtu na jednu jízdenku firma prodělávala zhruba dvě stě korun, což přibližně odpovídá i snížení cen, které dopravci na trase mezi Prahou a Ostravou zavedli.

Právě Leo Express přitom loni s cenami výrazně zahýbal, v některých měsících nabízel jízdenky pod stokorunu. Průměrná cena jízdenky dosáhla 197 korun, samotné tržby z jízdenek 158 milionů korun.

Leo Express je první, kdo ze tří dopravců zveřejnil čísla o loňském hospodaření mezi Prahou a Ostravou. RegioJet zatím ztrátu za loňský rok nezveřejnil, České dráhy uvádějí jen souhrnná čísla. Ztráta drah loni stoupla téměř ke dvěma miliardám. 

Firma se už loni dostala ve druhém pololetí do kladných čísel v ukazateli EBITDA, tedy zisku před zdaněním, placení úroků a odpisů. Letos očekává zisk 60 milionů korun. Vlastní kapitál firmy spadl loni do minusu, dluhy přesáhly miliardu. Největší část představuje úvěr od Credit Suisse zaručený Novotného otcem. Většina úvěrů šla na nákup jednotek Stadler Flirt.  

Leo Express počítá s tím, že chce doplnit své příjmy například i o prodej jízdenek autobusových dopravců. Letos počítá s růstem tržeb i zlepšením hospodaření.

Autor:

Nejčtenější

Saúdská Arábie přišla útokem o polovinu produkce ropy. Cena poletí vzhůru

Ve dvou ropných zařízeních na východě Saúdské Arábie vypukl požár. (14. září...

Útok na ropná zařízení společnosti Saudi Aramco na východě Saúdské Arábie uvrhl světový ropný trh do stavu, kterého se...

VIDEO: Účtenky i krabičky na jídlo. Nejčastější chyby při třídění odpadu

Papírové kelímky, plata na vejce ani použité obaly od pizzy do modrého...

Ruličky od toaletního papíru, účtenky nebo obaly na vajíčka jsou přece z papíru, tak patří do modrého kontejneru. Věta,...

Pozor na pohádky o suchu, píše v eseji agrární analytik Petr Havel

Takto vypadá v květnu 2018 vyschlá půda v areálu Všesportovního stadionu v...

Za sucho u nás nemůže méně srážek, nedostatek dešťů je jen jednou z pohádek o tom, jak Česko brzy zůstane bez vody....

Komunistické megastavby. Stačil příkaz soudruha, na práva lidí se nehledělo

Z výstavby jaderné elektrárny Dukovany. Stanislav Mihal, Jan Dvořák a Dušan...

Budování dálnic, elektráren či ropovodů v dobách socialismu nekomplikovaly stížnosti sousedů ani dohadování o ceně za...

Chceme dobýt malá města, říká šéf KFC. Řetězec se rozrůstá do regionů

Šéf řetězce KFC pro Česko a Rakousko Libor Hubík

Češi si mohou v tuzemsku koupit kuřecí z fastfoodového řetězce KFC už 25 let. Španělská společnost AmRest, která na...

Další z rubriky

Zlevněné jízdné se do šesti miliard vejde. V červenci doplatky klesly

Někteří cestující se ještě na začátku týdne na nádraží špatně orientovali. K...

Účet za zlevněné jízdné pro studenty a důchodce se za první rok do odhadovaných necelých šesti miliard korun bez obtíží...

Počet letadel se do dvaceti let zdvojnásobí, odhaduje Airbus

ilustrační snímek

Největší evropský výrobce letadel, Airbus, ve středu zveřejnil své odhady pro dalších dvacet let leteckého průmyslu....

Při jízdě vlaky různých dopravců má stačit jedna jízdenka, kývli poslanci

V Karlových Varech skončila rekonstrukce horního vlakového nádraží. (4. 6. 2019)

Na zavedení jednotných jízdenek na železnici kývli poslanci. Jednotná jízdenka umožní cestujícím jet při jedné cestě na...

Let boeingu do Prahy s jedním motorem byl podle úřadu pochybením posádky

Let Smartwings s jedním funkčním motorem přes půl Evropy (ilustrační koláž)

Let přes půl Evropy na jeden motor hodnotí Úřad pro civilní letectví (ÚCL) jako pochybení posádky. Nicméně nemá zatím...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz