První ostrý rok Leo Expressu: na každé jízdence prodělal 200 korun

  8:42aktualizováno  8:42
Cenová válka o cestující přináší dopravcům mezi Prahou a Ostravou velké ztráty. Leo Express ve svém prvním roce provozu prodělal 159 milionů korun, přitom má nejnižší náklady na kilometr ze všech tří dopravců.

Leoš Novotný, spolumajitel železničního dopravce Leo Express. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Leo Express loni podle výroční zprávy prodělal 159 milionů korun a svezl 800 tisíc lidí. I přes obří ztrátu všal firma nešetří ve výroční zprávě optimismem. 

"Suverénně jsme se usadili na trhu během prvního roku existence, a to v konkurenci zavedených hráčů s historií několika desítek až sta let, s čím se může pochlubit jen málokterá společnost," napsal majitel firmy Leoš Novotný. "Pracujeme v LEO Express jako dobře namazaný stroj, do kterého se hodí nápad a vypadne hotový produkt," dodal. Leo Express prodává přes internet sedmdesát procent lístků, České dráhy podle výroční zprávy jen čtyři procenta. 

Novotný ve výroční zprávě také poprvé plně odhaluje vlastnickou strukturu firmy. 97 procent patří přes různé společnosti jemu, zbytek má Peter Köhler a přes firmu Rockaway Rail Jakub Havrlant, zakladatel Aukra. Mezi věřiteli figuruje i Leoš Novotný starší, který dříve vlastnil potravinářský kolos Hamé. Svému synovi půjčil přes sto milionů korun.  

Leo Express si ve výroční zprávě pochvaluje i velmi silný růst tržeb ve druhém pololetí: v porovnání s první polovinou roku stouply tržby o víc než pětinu. "Tento fakt asi nejlépe dokumentuje růst popularity na vysoce konkurenčním trhu soukromé osobní železniční dopravy," uvedla firma ve výroční zprávě. 

Letos čeká firma zisk

Soukromý dopravce loni utržil 193 milionů korun, podle výroční zprávy dosáhl třicetiprocentního podílu na trhu cestujících mezi Prahou a Ostravou. Podle svých propočtů má poloviční náklady než například pendolina Českých drah. V přepočtu na jednu jízdenku firma prodělávala zhruba dvě stě korun, což přibližně odpovídá i snížení cen, které dopravci na trase mezi Prahou a Ostravou zavedli.

Právě Leo Express přitom loni s cenami výrazně zahýbal, v některých měsících nabízel jízdenky pod stokorunu. Průměrná cena jízdenky dosáhla 197 korun, samotné tržby z jízdenek 158 milionů korun.

Leo Express je první, kdo ze tří dopravců zveřejnil čísla o loňském hospodaření mezi Prahou a Ostravou. RegioJet zatím ztrátu za loňský rok nezveřejnil, České dráhy uvádějí jen souhrnná čísla. Ztráta drah loni stoupla téměř ke dvěma miliardám. 

Firma se už loni dostala ve druhém pololetí do kladných čísel v ukazateli EBITDA, tedy zisku před zdaněním, placení úroků a odpisů. Letos očekává zisk 60 milionů korun. Vlastní kapitál firmy spadl loni do minusu, dluhy přesáhly miliardu. Největší část představuje úvěr od Credit Suisse zaručený Novotného otcem. Většina úvěrů šla na nákup jednotek Stadler Flirt.  

Leo Express počítá s tím, že chce doplnit své příjmy například i o prodej jízdenek autobusových dopravců. Letos počítá s růstem tržeb i zlepšením hospodaření.

Autor:

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Boeing 737 MAX má opravený software. Ještě se musí vyzkoušet v ostrém letu

Boeing 737 MAX v barvách Travel Service

Americká společnost Boeing ohlásila dokončení vývoje vylepšeného softwaru pro letouny 737 MAX, jejichž provoz byl...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

K elektrorevoluci zavelel i Mercedes. Do 20 let skončí se spalovacím motorem

Mercedes-Benz

Německý výrobce luxusních automobilů Mercedes-Benz v pondělí oznámil, že se během dvou desetiletí zbaví spalovacích...

Najdete na iDNES.cz