Leo Express loni podle výroční zprávy prodělal 159 milionů korun a svezl 800 tisíc lidí. I přes obří ztrátu všal firma nešetří ve výroční zprávě optimismem.
"Suverénně jsme se usadili na trhu během prvního roku existence, a to v konkurenci zavedených hráčů s historií několika desítek až sta let, s čím se může pochlubit jen málokterá společnost," napsal majitel firmy Leoš Novotný. "Pracujeme v LEO Express jako dobře namazaný stroj, do kterého se hodí nápad a vypadne hotový produkt," dodal. Leo Express prodává přes internet sedmdesát procent lístků, České dráhy podle výroční zprávy jen čtyři procenta.
Novotný ve výroční zprávě také poprvé plně odhaluje vlastnickou strukturu firmy. 97 procent patří přes různé společnosti jemu, zbytek má Peter Köhler a přes firmu Rockaway Rail Jakub Havrlant, zakladatel Aukra. Mezi věřiteli figuruje i Leoš Novotný starší, který dříve vlastnil potravinářský kolos Hamé. Svému synovi půjčil přes sto milionů korun.
Leo Express si ve výroční zprávě pochvaluje i velmi silný růst tržeb ve druhém pololetí: v porovnání s první polovinou roku stouply tržby o víc než pětinu. "Tento fakt asi nejlépe dokumentuje růst popularity na vysoce konkurenčním trhu soukromé osobní železniční dopravy," uvedla firma ve výroční zprávě.
Letos čeká firma zisk
Soukromý dopravce loni utržil 193 milionů korun, podle výroční zprávy dosáhl třicetiprocentního podílu na trhu cestujících mezi Prahou a Ostravou. Podle svých propočtů má poloviční náklady než například pendolina Českých drah. V přepočtu na jednu jízdenku firma prodělávala zhruba dvě stě korun, což přibližně odpovídá i snížení cen, které dopravci na trase mezi Prahou a Ostravou zavedli.
Právě Leo Express přitom loni s cenami výrazně zahýbal, v některých měsících nabízel jízdenky pod stokorunu. Průměrná cena jízdenky dosáhla 197 korun, samotné tržby z jízdenek 158 milionů korun.
Leo Express je první, kdo ze tří dopravců zveřejnil čísla o loňském hospodaření mezi Prahou a Ostravou. RegioJet zatím ztrátu za loňský rok nezveřejnil, České dráhy uvádějí jen souhrnná čísla. Ztráta drah loni stoupla téměř ke dvěma miliardám.
Firma se už loni dostala ve druhém pololetí do kladných čísel v ukazateli EBITDA, tedy zisku před zdaněním, placení úroků a odpisů. Letos očekává zisk 60 milionů korun. Vlastní kapitál firmy spadl loni do minusu, dluhy přesáhly miliardu. Největší část představuje úvěr od Credit Suisse zaručený Novotného otcem. Většina úvěrů šla na nákup jednotek Stadler Flirt.
Leo Express počítá s tím, že chce doplnit své příjmy například i o prodej jízdenek autobusových dopravců. Letos počítá s růstem tržeb i zlepšením hospodaření.