Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tříletý Leo Express: první rok bylo peklo, ale našli jsme diamant

  4:56
Přesně před třemi roky to byl další krok do velké revoluce na českých kolejích. Na trasu Praha – Ostrava vyjely vlaky Leo Express. Před třemi lety mu nikdo nevěřil, že jeho byznys bude mít dlouhého trvání. Jeho vlaky ale jezdí stále dál a majitel firmy Leoš Novotný má stále velké plány. „První dva roky byly hodně zlé, třetí rok je super,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz Novotný.
Leoš Novotný, spolumajitel železničního dopravce Leo Express.

Leoš Novotný, spolumajitel železničního dopravce Leo Express. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Byl start horší, než jste čekal?
Nikomu to nepřeju, bylo to opravdu peklo. Start byl mnohem těžší, než byly představy, především díky nezákonnému chování Českých drah. (V původní autorizované a vydané verzi rozhovoru Leoš Novotný označil praktiky ČD za „kriminální“. Den po publikaci požádal o změnu výrazu za „nezákonné“, čemuž redakce iDNES.cz vyhověla.)

Technologicky to bylo v pořádku, za šest týdnů jsme vyjeli. Nejčernější scénář schválený bankou byl, že ceny Českých drah klesnou o třicet procent. A ony klesly o dvaašedesát procent. V bance nechápali, že by mohly o tolik zlevnit, když jezdily do té doby ve ztrátě a byli vysmátí z toho, že náš model vychází i s takovým poklesem cen. Proto se s Českými drahami dnes soudíme o náhradu škody.

Ceny ale spadly dávno před tím, než jste vyjeli.
To ano, ale jen částečně, po našem vstupu šla cena ještě níž. A navíc jsme počítali s cenami, které platily při jednání o našem financování.

Věřil jste první měsíce, že se dožijete tří let?
Věřil, samozřejmě. Za šest měsíců jsme se dostali do provozního zisku, to byla už naděje. Dostali jsme se do plusu rychleji, než například nízkonákladové společnosti v letecké dopravě. Letošní rok je už skvělý, příští rok budeme i účetně v plusu. Ani jsme netušili, jaký „diamant v bahně“ jsme naším modelem našli. Jen to nalezení více bolelo. Veřejná doprava funguje špatně i v okolních zemích, a to je naše příležitost.

Kolik vás tři roky Leo Expressu stály?
Když vezmu celkovou ztrátu a akcionářské půjčky, tak 260 milionů korun (zbytek má firma pokrytý úvěrem od Credit Suisse - pozn. red.). Máme miliardu korun aktiv, se kterou generujeme marži už kolem dvaceti procent EBITDA. Když se podíváte na jiné dopravce, jsme na mnohem lepších číslech. Náš model je prostě výrazně ziskovější a proto jsem v klidu, že půjčky splatíme. Rosteme o čtyřicet procent a tímto tempem zdvojnásobujeme velikost firmy každé dva roky.

15. října 2012

Dostali jste se do stavu, že by banky hrozily ukončením financování?

Po půl roce jsme měli velké jednání, kdy už začali o konci mluvit. Neplatili jsme to, co máme, mohli nám zabavit vlaky. Bylo to dost napjaté jednání. Nabídl jsem jim, ať si ty vlaky klidně vezmou a ukážou mi, jak je budou splácet lépe. Plány jsme plnili tak, jak jsme měli, ale nikdo nečekal takový pád cen, to podkoplo celý model. V tu chvíli pochopili, co se děje, čeho se České dráhy dopustily. Nakonec máme splatnost prodlouženou z osmi na jedenáct let.

Ovlivnilo to nějak váš vztah s otcem, který poskytl velkou část peněz na start vašich vlaků a byznys nejel podle původních představ?
Nemůžu za něj mluvit. Ale myslím, že u něj nastala podobná proměna, jako s bankou.

Jezdíte třetí rok, na trase ale nejezdíte zdaleka tak plní, jako například RegioJet. Nevadí vám to?
Nechceme jezdit za každou cenu nejlevněji. Myslím, že jezdíme hlavně pro lidi, kterým záleží, jakou službu dostávají a jaký je poměr cena a výkon. Třeba je pro ně důležité, aby přijeli včas, než aby měli kávu zcela zdarma. My si ty lidi najdeme. Nejsme pro cestující, kteří jdou jen po ceně. Obsazenost je kolem šedesáti až sedmdesáti procent v průměru, s tím jsme spokojeni.

Když jste vstupovali na trh, na rozdíl od RegioJetu jste byli vůči Českým drahám relativně smířliví, teď jste v jejich kritice mnohem silnější. Co se stalo, že vám najednou tak vadí?
Nemůžu začít boj, který nemůžu vyhrát. Neměl jsem argumenty proti nim, teď je už mám. Máme posudky, díky kterým mohu v klidu říct, že se chovají nezákonně a skandálně. Český stát dotuje vlaky, které jezdí v Německu bez dotací. Na trasách, kde dnes jezdíme, prodělávají České dráhy miliardu a ministerstvo dopravy zbytečně platí 800 milionů za to, co bychom rádi dělali zdarma. A místo toho se řeší, zda ministerstvo ušetří milion či dva na papíru.

Ministerstvo má obavy z toho, že když by hlavní tratě nechaly soukromníkům, v případě pádu nebudou vlaky jezdit.
To jsou ale nesmyslné argumenty. To je to podobné, jako kdybychom se ptali, proč nemáme státní síť supermarketů. Co kdyby teď náhodou odešli z trhu a lidé by neměli co jíst?

Jaký další vývoj očekáváte se soutěžemi?
Stále doufám, že stát pochopí, že soutěže vedou ke kvalitě a lepší ceně pro stát. Je frustrující měsíce pracovat na nabídce, aby se pak soutěž zrušila. Výmluvy, které zkouší České dráhy, jsou neuvěřitelné. Jakmile se soutěže rozjedou, cestující uvidí, jak se sem rychle vlije kapitál ze zahraničí do nových vlaků. Vždy dávám za příklad leteckou dopravu, která se uvolnila a díky tomu počty létajících lidí prudce stouply. A to vše prospívá ekonomice. Na trase Praha – Ostrava je to vidět, přibylo určitě nejméně třicet procent cestujících, protože lidé začali vnímat výhody vlaku. Lidé ale stále často ještě nevědí, co náš byznys znamená. Stále musím ještě vysvětlovat, že veřejná doprava nemusí být ztrátová. Čekáme jen na stát, kdy najde odvahu a přestane poslouchat zájmy pár set lidí napojených na České dráhy.

Od prosince si začnete konkurovat s Regiojetem na trati do Starého Města u Uherského Hradiště, kam jste jako soukromník začal jezdit první. Neberete to jako trucpodnik?
Proč bych měl, od toho je konkurence. Nějak se popereme a přibude třeba ještě více cestujících. My tam posilujeme, začneme jezdit šestkrát denně. Lidé pochopí, že do Prahy nemusí autem. Mezi Londýnem a Prahou také létají čtyři dopravci.

Mluvil jste na česko-čínském investičním fóru, navíc v čínštině. Máme to chápat tak, že hledáte čínské investory?
Nechal jsem se hecnout od Marka Dospivy, který umí výborně čínsky, abych přednesl také něco v čínštině. Nejsme ale ve fázi, že bychom s někým jednali. Naše priorita je teď růst sítě.

Kolik procent času vám zabírá Leo Express?
Zhruba osmdesát procent, mám ještě další aktivity v rámci Aakon Capital. Mám na starost ještě některé nové startupy. Leo Express beru jako svoji misi a pravdu, které věřím.

Autor:
  • Nejčtenější

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium

Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci, není dobré řešení. Za půl roku o svou svěžest přijde. Otestovali jsme dvanáct...

7. prosince 2024,  aktualizováno  12.12 12:45

Lidl zlevnil až o devadesát procent, zákazníci kvůli tomu oblehli Letňany

Plastové autíčko za dvacku zlevněné o osmdesát procent, litinový hrnec za sto korun, zlevněný na čtvrtinu původní ceny. Pilové listy za desetinu. To je jen zlomek sortimentu, na který láká od čtvrtka...

12. prosince 2024  14:15

Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů

Švédsko má celosvětovou pověst země prosazující rovná práva žen a mužů. Přesto teď poněkud překvapivě tamní mladé ženy na sociálních sítích podporují trend oslavující odchod z práce, přesun do...

9. prosince 2024

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj provoz. Podnik v současné době dluží 220 milionů korun 183 věřitelům, vyplývá to z...

6. prosince 2024

Mění se pravidla pro malé solárníky. Přibudou kontroly a hrozí pokuty

Stát sníží podporu pro domácnosti na pořízení solárních elektráren. Vyplývá to z dokumentů k novým podmínkám dotačního programu Nová zelená úsporám (NZÚ). Úřední aparát si navíc hodlá posvítit na...

10. prosince 2024  16:52

Cena garáží se za poslední dekádu ztrojnásobila, někde stojí jako malý byt

Premium

Nabízím k prodeji garáž, cena dva miliony. Ne že by to bylo běžné, ale občas už na podobně znějící inzerát v Praze narazíte. Zaplatit za přístřeší pro auto tolik jako na maloměstě za menší byt může...

13. prosince 2024

Rozruch kolem plynu. Češi tlačí na Němce kvůli poplatku, Slováci hledí na východ

Plynu je v Evropě dost, přesto okolo něj panují nejistoty. Českých spotřebitelů se více dotýká zrušení poplatku za skladování plynu v Německu, k němuž má dojít podle slibů tamní vlády od Nového roku....

13. prosince 2024

Cum-ex schéma vydělalo Britovi miliardy, v Dánsku dostal 12 let vězení

Za daňový podvod přesahující devět miliard dánských korun (přes 30,3 miliardy Kč) dánský soud odsoudil britského obchodníka Sanjaye Shaha ke 12 letům vězení. Většinu částky mu soud již zabavil, po...

12. prosince 2024  22:17

Basketbalista Jordan prodával svůj dům dvanáct let. A musel pořádně slevit

Jeden z nejlepších basketbalistů historie Michael Jordan konečně prodal své rozlehlé sídlo na okraji Chicaga. Luxusní rezidence o rozloze necelých tří tisíc čtverečních metrů byla v nabídce...

12. prosince 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...

Lidl zlevnil až o devadesát procent, zákazníci kvůli tomu oblehli Letňany

Plastové autíčko za dvacku zlevněné o osmdesát procent, litinový hrnec za sto korun, zlevněný na čtvrtinu původní ceny....

V naději už nevěřím, moje onemocnění je smrtelné, říká Cyril Höschl o diagnóze

Premium Celý život tlumočil složitou řeč vědy do srozumitelného jazyka. Před rokem však psychiatrovi Cyrilu Höschlovi zasáhlo...

Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů

Švédsko má celosvětovou pověst země prosazující rovná práva žen a mužů. Přesto teď poněkud překvapivě tamní mladé ženy...

Co čekat od pokoje za čtyři stovky? Cestovatel s UV lampou se vyděsil

Kritizovat kvalitu pokrmů v restauracích anebo psát recenze na známé turistické destinace, to už dnes dělá skoro každý...