Středa 29. listopadu 2023, svátek má Zina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. listopadu 2023 Zina

Leo Express chce i na trať do Vídně nebo Českých Budějovic

  2:24
Na trať mezi Prahou a Ostravou vyjedou nedotované vlaky Leo Express příští rok v prosinci. Majitel společnosti Leoš Novotný už ale chystá provoz i na dalších tratích: z Prahy do Českých Budějovic nebo do Ústí nad Labem či z Ostravy do Vídně. I tyto spoje mohou existovat bez státních příspěvků, tvrdí.

Vizualizace Leo Expressu | foto: Leo Express

"Máme to propočítané, že se při udržení nízkých nákladů může taková linka uživit i bez dotací. Chceme vyvrátit mýtus, že jedinou komerční linkou u nás může být spojení mezi Prahou a Ostravou," uvedl Novotný.

Leoš Novotný mladší věří, že v konkurenci uspěje.

Přípravy jsou podle něj v pokročilém stadiu: na první dvě tratě už sehnal investory, kteří mu pomůžou financovat nákup vlaků. Právě ty teď Novotný vybírá. "Nechci tam ani jeden šroubek zbytečný, půjde o vlaky šité na míru na tyto tratě," naráží například na nepříliš využívané naklápění skříně u pendolin Českých drah. Podle něj bude i vybavení vlaků jednodušší než například na trati do Ostravy.

Dráhy i stát dlouhodobě tvrdí, že jiné spojení než mezi Ostravou a Prahou nelze v Česku provozovat bez dotací. Někdejší šéf Českých drah Emanuel Šíp se ale domnívá, že prostor na trhu i na těchto tratích je. "Je to otázka poskytnutí takového komfortu a spolehlivosti, která předčí jak nabídku Českých drah, tak autobusy a auta. Na takové tratě jsou potřeba lehká vozidla s nízkou spotřebou," míní Šíp.

Konkurovat drahám například na trati do Českých Budějovic zatím není tak těžké: dráhy tam nasazují staré vozy ze 70. a 80. let, do budoucna ale zvažují na tuto trať přesunutí pendolin. Podle Novotného je navíc cítit ze strany bank díky současnému boomu železnic velká ochota jít do takových projektů.

Leo Express se netají ani zájmem o chystané soutěže na dotované rychlíkové tratě, které mají začít na konci letošního roku. Nechce však jít do všech tratí, některé podle něj nejsou příliš atraktivní. Soutěžit odmítá i v případě, že stát nebude do tendrů požadovat nové vozy.

Zájem o nové železniční vagony se promítl i do založení nové leasingové firmy Leo Pool, která se má zaměřit na pronájem vlaků ve střední a východní Evropě. Nabízet bude vlaky Stadler a lokomotivy Voith a Bombardier. "Vidíme v tom velkou perspektivu. V porovnání se západní Evropou jsou leasingové objemy na železnici stále velmi nízké, přitom je tu potřeba řešit obnovu vozového parku," vysvětluje Novotný.

Víc místa než v pendolinu

Vlaky na trasu Praha - Ostrava pro Leo Express vyrábí švýcarská společnost Stadler, první souprava je už svařená, celý vlak představí firma příští rok na veletrhu Innotrans. Firma už dokončila návrhy na interiér vlaku, které má MF DNES k dispozici. Jednotky Flirt budou rozděleny do tří tříd: šest míst v nejluxusnější premium, kde bude zhruba dvojnásobná cena nejlevnější ekonomické třídy. Ta bude tvořit ve vlaku většinu s 212 sedačkami. Dvacet míst bude v byznys třídě.

Leo Express si vybral za výrobce sedadel společnost Borcad z Fryčovic na Frýdecko-Místecku, která pro něj vyvinula úplně nové sedačky. "Budeme mít ve všech třídách více místa než v pendolinu," chlubí se Novotný.

O cestující se budou starat dvě stevardky, vlaky budou mít připojení k internetu. V ceně lístku ho ale budou mít zřejmě jen lidé v dražších třídách, v ekonomické bude nejspíše za poplatek. Podobné to bude s občerstvením. "Vnímáme, že jsme na trhu hodně citlivém na cenu," dodal Novotný. Firma zatím nechce říct, kolik lístky budou stát. "Nebudeme dražší než konkurence," tvrdí Novotný.

Autor:

Jak se změní účty za elektřinu

Podle návrhu cenových rozhodnutí Energetického regulačního úřadu (ERÚ) zveřejněného poslední den v říjnu by měly regulované části ceny elektřiny vzrůst o 71 procent. Finální cenová rozhodnutí vydá úřad do konce listopadu. 

Ekonom: Češi musí tlačit na zvyšování mezd, jinak budeme za Západem zaostávat

  • Nejčtenější

Ulož.to končí se sdílením souborů. Kvůli evropské legislativě, vysvětluje

Internetové úložiště Ulož.to Disk od prosince nebude umožňovat stahování souborů, které si na něj uživatelé sami...

Žádný div, že berou útokem naše obchody. Poláci prověřili české ceny

Stejný řetězec obchodů, stejné výrobky, a naprosto propastný rozdíl mezi cenami. Polský portál Fakt ze zaměřil na ceny...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Švédské revoluční baterie míří na trh. Mohly by odstranit závislost na Číně

Levnější, udržitelnější a bez závislosti na Číně. Právě taková by měla být nová bezlithiová sodíko-iontová baterie, za...

Zákazníci dostali nabídky refixací, nebudou muset platit ceny nad vládními stropy

Lidé, kteří se v loňském roce zafixovali na tehdejších vysokých cenách energií, se po skončení vládních cenových stropů...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Plzeň za 16? V Česku nevídaná cena nahnala zákazníky do německého marketu

Uplynulý prodloužený víkend zlákal k nákupním výjezdům do příhraničí ještě větší množství českých zákazníků než...

Život ve slevě. Drahota vede mámu samoživitelku k zoufalým akcím

Premium Davem lidí proplouvá nenápadná žena s červeným deštníkem v obnošené bundě. Očima skenuje výkladní skříně obchodů. Pak...

Pavel Kolář: Naše mechanismy zajišťující přežití jsou deformovány blahobytem

Premium Přisuzují se mu až zázračné schopnosti. Mnoha lidem totiž dokázal pomoci od zdravotních potíží. Ať už šlo o české...

Manažer reprezentace exkluzivně: o konci trenérů a proč dostal funkci u záchodků

Premium Byl první, kdo trenérům reprezentace už během října navrhl: „Neskončíme?“ Dopálila ho hořká atmosféra a nedůvěra...

Část hotové D3 se bude bourat, musí se postavit železniční tunel

Část hotové jihočeské dálnice D3 Ševětín - Borek se bude muset zbourat. Provoz tam tak bude v budoucnu zřejmě i několik...

Konec formálních obstrukcí. Zablokovat na léta stavbu dálnic bude obtížnější

Hnutí Děti Země zbrzdilo v polovině září stavební povolení na dostavbu posledního chybějícího kusu dálnice D11 mezi...

Americké nízkonákladovky masivně zlevňují. Stále nemají dost zákazníků

Americké nízkonákladové aerolinky bojují už od konce koronavirové pandemie s nedostatkem cestujících, neboť velká část...

Bezpečné dráhy mají skluz. Plán za sto miliard se na poslední chvíli předělává

Premium Rok před největší železniční akcí na české železnici má správce tratí nečekané problémy s funkcí nového drážního...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Českého slavíka vyhrála Ewa Farna. Do Síně slávy vstoupil Václav Neckář

V pražském Foru Karlín se rozhodlo o letošních držitelích Českých slavíků. Mezi zpěvačkami vyhrála Ewa Farna, která si...

Jana Bendiga na Slavících posypali moukou a počastovali rasistickou nadávkou

Předávání hudebních cen Český slavík se neobešlo bez skandálu. Na červeném koberci to zpěvák Jan Bendig (29) schytal...

Jeho uhánění mě obtěžovalo. Byla jsem vdaná, říká manželka Tomáše Savky

Někdejší účastník první řady SuperStar a bývalá vynikající sólistka baletu plzeňského Národního divadla jsou manželi už...

Ulož.to končí se sdílením souborů. Kvůli evropské legislativě, vysvětluje

Internetové úložiště Ulož.to Disk od prosince nebude umožňovat stahování souborů, které si na něj uživatelé sami...

Nejsem nácek. Šlo o něco jiného, říká muž, který útočil na Bendiga

Zpěvák Jan Bendig (29) byl v sobotu před předáváním cen Český slavík posypán na červeném koberci moukou. Druhý den...