Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Sucho ochromilo říční dopravu. Lépe jen tak nebude, možná za deset let

  5:00
Ministerstvo pro místní rozvoj a resort dopravy se definitivně rozhodly vzdát se evropských dotací pro projekty směřující ke zvýšení labské hladiny. Podle vodních dopravců hrozí, že na výstavbu jezů v Děčíně a v Přelouči, které měly umožnit plavit náklad po řece celoročně, nebudou až do konce roku 2027 peníze. Ty jsou ale potřeba, neboť sucho ochromilo říční dopravu.
V Ústí nad Labem bylo kvůli přetrvávajícímu suchu vidět dno Labe. Nedostatek...

V Ústí nad Labem bylo kvůli přetrvávajícímu suchu vidět dno Labe. Nedostatek srážek a vedro způsobují v posledních letech vysychání koryta řeky pravidelně. Kvůli nízké hladině je zastavena lodní doprava. ( 2. července 2019) | foto: Ondřej BičištěMAFRA

Když zaprší a zvedne se hladina, vyplují, když ne, jsou lodě na Labi doslova přikovány v přístavech. V posledních letech platí kvůli nekonečnému suchu spíše to druhé. Třeba loni byla nejdůležitější česká řeka uzavřena pro nákladní dopravu dlouhých 217 dní. Nebylo dost vody. A vyhlídky? Minimálně dalších deset let se situace rozhodně nezlepší. „Česká plavba už nyní stojí před zánikem,“ konstatuje Jiří Aster ze Svazu dopravy České republiky.

Sucho na Labi

Kolik dní nemohly nákladní lodě plout po Labi

Rok 2014 – 23 dní

Rok 2015 – 147 dní

Rok 2016 – 68 dní

Rok 2017 – 111 dní

Rok 2018  217 dní

Další suché období podle něj přežije jen v naprosto minimalistické formě, kdy zbytek flotily bude trvale jezdit v západní Evropě a do Česka bude zajíždět jen pro přepravy obřích nákladů, třeba pro součásti bloků jaderných elektráren.

Labe je v Česku nejvýznamnější vodní cestou. Je také jedinou řekou, která spadá mezi takzvané evropsky významné dopravní cesty, a tedy má možnost evropské dotace čerpat. I přesto se úřady rozhodly je do dotačního programu nezapojit. 

„Důvodem je nepřipravenost projektů vnitrozemských vodních cest a jejich nesoulad s legislativou životního prostředí,“ uvedlo v materiálu ministerstvo pro místní rozvoj. Zmíněné jezy a další stavební projekty tím přicházejí o možnost získat peníze ze zhruba sta miliard korun, které se Česku nabízejí po roce 2021 z prostředků Operačního programu doprava (OPD).

Životní prostředí versus splavnost

Zejména stavba čtyři metry vysokého děčínského jezu, jehož existencí ministerstvo dopravy podmiňuje další investice do velkých projektů na českých řekách, vzbuzuje odpor ekologů. Ostatně u posuzování dopadů na životní prostředí se přípravy stavby jezu zasekly. Vloni na podzim proces zastavil posudek Správy Národního parku České Švýcarsko.

Plány na celoroční splavnění Labe sahají do počátku 90. let minulého století. Tehdy ministerstvo dopravy počítalo, že výstavba dvou jezů v Prostředním Žlebu u Děčína a v Malém Březně na Ústecku zvýší objem zboží přepravovaného loděmi na tři až čtyři miliony tun.

Aktuálně čeští dopravci vozí 1,4 milionu tun ročně. Třetina tohoto objemu se ale do Česka vůbec nedostane. Během sucha totiž tuzemští dopravci posílají lodě převážet zboží do třetích zemí, především do Německa.

Podle šéfa Ředitelství vodních cest (ŘVC) Jaromíra Fojtů by se měl děčínský jez stavět mezi roky 2023 a 2025. Investorská organizace ale prioritně řeší nejisté povolení, financování výstavby podle ní bude až druhým krokem.

I kdyby Česko labskou vodní cestu v programu Doprava ponechalo, zřejmě by jej neschválila Evropská komise. Ta už dříve podmiňovala vyplácení peněz vypracováním koncepce vodní dopravy, která ale doposud chybí.

Peníze možná vůbec nebudou

Poslední šancí pro zmíněné jezy tak zůstává nejisté financování z programu pro propojení Evropy (CEF). V něm se ale o peníze ucházejí projekty z celé Unie.

Po Vltavě až do Budějovic. Kraje křísí lodní výtahy pro turistické lodě

„Program CEF je vysoce konkurenční. Je zde proto daleko větší riziko, že peníze nakonec vůbec nebudou,“ řekl MF DNES předseda dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp. Odkládání výstavby nejen ve vodní dopravě podle něj Česku způsobí významné ekonomické problémy.

Stavba děčínského jezu má vyjít na 5,5 miliardy korun. Pokud by jeho součástí nebyla vodní elektrárna, cena by se snížila na zhruba čtyři miliardy, uvedl Fojtů. Na podobné peníze má vyjít i druhý ze zmíněných jezů, takzvaný plavební stupeň Přelouč. Tam ale existuje více variant, které se cenově liší.

Oba jezy tak spolykají většinu z předpokládaných 14 miliard korun, které má podle ministerstva dopravy stát výstavba vodních děl v Česku do roku 2030. Není ovšem vůbec jisté, že na tak drahé stavby bude dost peněz v národním rozpočtu. I důležitější druhy dopravy, jako je automobilová nebo železniční, totiž budou muset počítat s tím, že snížení evropských dotací bude potřeba doplatit z národních peněz.

Archivní video: Vizualizace lodního zdvihadla na Slapech

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

MerkurXtip dává bonus 200 korun. Sázejte na své oblíbené sporty

24. dubna 2024

Advertorial Sportovní sázení má dlouhou historii a je stále populárnější. Sázková kancelář MerkurXtip přitom...

Přísné a drahé. Na přílišnou regulaci už upozorňují i špičky české železnice

24. dubna 2024

Premium Nářky nad složitostí železnice, kterou prodražují přísné normy, nejsou v tuzemsku novinkou. Ozývají...

Žádný personál ani jiný zákazník. V Česku roste síť bezobslužných obchodů

24. dubna 2024

Minute Shop je nový koncept automatizovaných prodejen s nonstop provozem, kam zákazník vstoupí...

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...