V rozhovoru pro Novinky.cz Kupka naznačil, že s ohledem na to, že se v posledních letech „významně rozšířila dálniční síť“ zatímco cena kupónu stagnovala, je potřeba dálniční známku zdražit.
„Vím, že to není populární. Ale pokud se na jedné straně objevuje inflace a rozšiřuje se dálniční síť, což znamená nejenom výdaje na výstavbu, ale i údržbu. Troufnu si tvrdit, že je namístě to férově říct,“ řekl Kupka.
Dálniční kupón stojí 1500 korun už od roku 2012. Od té doby do tuzemské dálniční sítě přibylo zhruba 600 kilometrů vozovky. Avšak nutno poznamenat, že se na tomto čísle zásadně podepsal rok 2016, kdy došlo administrativním zásahem ministerstva dopravy k přeřazení většiny rychlostních silnic do kategorie dálnice II. třídy, čímž přibylo 438 kilometrů dálnic.
Rok | Cena (v Kč) |
---|---|
1995-1997 | 400 |
1998-2003 | 800 |
2004-2007 | 900 |
2008-2009 | 1 000 |
2010-2011 | 1 200 |
2012-2022 | 1 500 |
Zdroj: Ceskedalnice.cz |
V programovém prohlášení si nová vláda klade za cíl rozšíření dálniční sítě o 200 kilometrů do roku 2025. Z dosavadního tempa výstavby v Česku lze usuzovat, že jde o ambiciózní plán.
Předešlá vláda hnutí ANO a ČSSD slibovala, že postaví 280 kilometrů a podařilo se jí postavit zhruba 105 kilometrů. V předešlých letech bylo tempo ještě pomalejší. Například mezi lety 2013 a 2014 se nepostavil ani kilometr dálnice.
Jen letos chce kabinet zahájit stavbu více než 50 kilometrů nových dálnic. Jako prioritní projekty chápe dostavbu Pražského okruhu, dálnice D1 a D35, který má být alternativní spojnicí mezi východem a západem České republiky.