Česká železnice zažívá na první pohled nenápadnou, ale dlouhodobou proměnu. Z tuzemských vlaků mizí tradiční vagony se sezením v kupé a nahrazují je takzvané velkoprostorové vozy. Je to celoevropský trend.
S výjimkou ojetých vozů z Rakouska České dráhy (ČD) nekoupily ani nemodernizovaly za posledních pět let žádný vagon, který by měl kupé. Naopak, řadu starších oddílových vozů přestavěly na velkoprostorové. Důvod je jednoduchý. Pro železniční dopravce jsou takové vozy výhodnější.
Další desítky velkoprostorových vozů přitom na české koleje míří v blízké budoucnosti. Jde jednak o další jednotky RegioPanter a jednak o soupravy Railjet.
Proč je vagon bez kupé pro ČD výhodnější- Vzhledem k vyššímu počtu sedadel jsou velkoprostorové vagony oproti vozům s kupé zhruba o pětinu ekonomičtější. České dráhy mají asi 60 tisíc míst ve velkoprostorových vozech, v kupé si může sednout 87 tisíc lidí. Týká se to však jen vlaků pro dálkovou dopravu, celkově velkoprostorové vozy dávno na kolejích převládají. |
V případě Českých drah dosud převažují v celkovém počtu sedaček u klasických vagonů oddílové vozy, tedy kupé. Podle údajů ČD mají dráhy ve velkoprostorových vozech zhruba 60 tisíc míst, v kupé 87 tisíc míst. Jde hlavně o vozy na dálkovou dopravu. Pokud by se do statistik zahrnula místa například v jednotkách CityElefant nebo RegioPanter či Regionova, bude jednoznačně převažovat velkoprostorové uspořádání.
„Vlaková kupé mizí obecně proto, že mizí standardní vozy, které nahrazují elektrické a dieselové jednotky,“ uvádí mluvčí Škoda Transportation Lubomíra Černá. „Jedním z důvodů je i bezpečnost a vyšší obsaditelnost,“ dodává.
Podle mluvčího Českých drah Radka Joklíka jsou velkoprostorové vozy výhodnější pro dopravce i cestující. Například díky většímu pocitu bezpečí, snazší manipulaci se zavazadly nebo třeba dohledem nad kolem. „Pro mnohé zákazníky je to příjemnější i kvůli tomu, že nemusí sdílet malý uzavřený prostor s jinými lidmi,“ říká Joklík.
Podle Petra Kadeřávka ze Železničního magazínu se ve velkoprostorových vozech snáze udržuje rovnoměrná teplota. Na druhou stranu může lidem vyhovovat, že v kupé si mohou nastavit teplotu podle sebe. V nasazení velkoprostoru vidí i psychologické důvody. „Řada lidí vnímá jako větší soukromí, když jsou sami na dvojsedadle,“ dodal Kadeřávek.
Výhody má velkoprostorové vozidlo hlavně pro dopravce. Mnohem efektivněji se uklízí a méně se ničí. „Personál má lepší přehled o dění ve voze, snáze se ve velkoprostorovém voze manipuluje s minibarem a podobně,“ dodal Joklík.
Jiný důvod spočívá v tom, že do velkoprostorových vozů se vejde více sedaček. I proto chce například RegioJet postupně část vozů přestavět z kupé na velkoprostorové. „V přepočtu na sedadlo vychází velkoprostorový vůz přibližně o 20 procent výhodněji,“ řekl Joklík.
Velkoprostorové vozy u dálkových vlaků začaly být běžné v západní Evropě již před časem – v Německu se poslední kupé nakupovala před dvaceti lety.
Velkou obměnou prochází také standard sezení v Rakousku. Tamější dráhy se v posledních letech ve velkém zbavují svých oddílových vozů a nahrazují je právě railjety. Díky tomu si tuzemští dopravci vylepšili vozový park, protože v Rakousku nakoupili výhodně použité vagony v dobrém stavu.
Dráhy za posledních pět let předělaly 40 vozů na velkoprostorové, získaly tak navíc 14 míst v každém vagoně. Trendem je ale některé cestující oddělit. Například v soutěži na elektrické jednotky pro rychlíky České dráhy požadovaly, aby bylo několik míst v jednotkách odděleno od ostatních skleněnou příčkou.
Kupé z vlaků zřejmě úplně nezmizí, budou však výrazně ubývat. Podle Joklíka si nicméně dosud nikdo na úbytek oddílových vozů nestěžoval.