Ministr dopravy Vladimír Kremlík

Ministr dopravy Vladimír Kremlík | foto: Roman Vondrouš, ČTK

Mýto bude i na silnicích 1. třídy. Kremlík chce nabídnout krajům kompenzace

  • 209
Nulová sazba mýta na silnicích první třídy asi nebude. Podle ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO) by její zavedení zpochybnilo mýtný tendr. Ministr to uvedl na svém twitterovém účtu. Krajům, které o nulovou sazbu žádaly, chce nabídnout jinou kompenzaci. Asociace krajů ČR to považuje za nerespektování původní dohody.

Kraje se na zavedení bezplatného mýta na silnicích první třídy, o které se systém v příštím roce rozšíří, dohodly s předchozím ministrem dopravy Danem Ťokem. Nulovou sazbu žádaly na celkem 600 kilometrech. 

„Rozšíření mýta na dalších silnicích první třídy se nevyhneme. Nulová sazba by zpochybnila tendr. V pondělí o tom informuji Svaz měst a obcí a současně navrhnu kompenzační opatření,“ uvedl Kremlík na Twitteru. Jaké opatření krajům nabídne nespecifikoval.

16.června 2019 v 16:12, příspěvek archivován: 17.června 2019 v 09:56

K dnešním @OtazkyVM: Rozšíření mýta na dalších silnicích 1. třídy se nevyhneme. Nulová sazba by zpochybnila tendr. V pondělí o tom informuji Svaz měst a obcí a současně navrhnu kompenzační opatření. Objíždění mýta přes zákazy musí též bránit policie. Na tom shoda s @jhamacek.

Kraje proti rozšíření mýta o celkem 870 kilometrů silnic první třídy dlouhodobě protestovaly. Obávaly se, že zpoplatněné úseky řidiči kamionů budou objíždět po krajských silnicích. Tomu by podle Kremlíka měla zamezit policie, která by měla objíždění mýta hlídat. Kremlík dodal, že se na tom dohodl s ministrem vnitra Janem Hamáčkem (ČSSD).

„Vyjádření o tom, že by objíždění placených úseků silnic první třídy bránila policie, považuji za nefér. Při současném podstavu policistů nebudou tito schopni každodenně v rámci své činnosti hlídat objízdné trasy,“ reagovala předsedkyně Asociace krajů Jana Mračková Vildumetzová.

Mýtný systém se v příštím roce rozšíří o 870 kilometrů silnic první třídy. Kraje z nich vybraly 600 kilometrů, na nichž si přály zavedené nulové sazby. Umožňovalo jim to memorandum, které loni uzavřely s Ťokem. Bývalý ministr v memorandu slíbil, že stát bude výběr krajů respektovat. Vildumetzová minulý týden uvedla, že v případě zpoplatnění všech úseků by kraje měly dostat peníze z výběru mýta na opravy silnic nižších tříd.

Kremlík se na Twitteru rovněž vyjádřil ke své neúčasti v nedělních Otázkách Václava Moravce, kam byl pozván. „Nechci sedět ve studiu a říkat, že se nesmím nebo nemohu vyjádřit. To je důvod, proč jsem odmítl pozvání. Jednou se (pozvání) týkalo soudního sporu, jehož jsme vedlejším účastníkem, podruhé rozhodnutí dozorčí rady Českých drah, které vycházelo z režimových informací,“ uvedl ministr.

14.června 2019 v 16:34, příspěvek archivován: 17.června 2019 v 09:57

Nechci sedět ve studiu a říkat, že se nesmím nebo nemohu vyjádřit. To je důvod, proč jsem odmítl pozvání do Otázek Václava Moravce. Jednou se týkalo soudního sporu, jehož jsme vedlejším účastníkem, podruhé rozhodnutí Dozorčí rady ČD, které vycházelo z režimových informací.

Nový mýtný systém se satelitní technologií by měl být na silnicích první třídy od ledna 2020. Na dálnicích by měl fungovat o měsíc dřív. Provozovatelem bude konsorcium CzechToll/SkyToll, které uspělo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz systému. Po rozšíření bude mýtný systém na 2300 kilometrech dálnic a silnic první třídy.

,